6 veckor, hur tyst behöver det vara?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Lillstrumpan

6 veckor, hur tyst behöver det vara?

Inlägg av Lillstrumpan »

Min bebis är 6 veckor idag. Och av olika anledningar bor vi hemma hon mina föräldrar i väntan på vår nya bostad. Och nu sitter jag här med en bebis som jag får vagna hundra gånger för att hon inte kommer till ro. Kan det vara så att det är för mycket ljud omkring henne? Just nu så har grannen i huset brevid fest, hög musik spelas, barn rop och stoj hörs, mor och far har middagsgäster och det stökas och låter, och hejas högljutt på när Kajsa Bergkvist nu ska hoppa!! Kan det vara så att hon också känner på sig att jag spänner mig och känner mig helt nojig när det låter så mycket och hon inte vill komma till ro? Hur tyst ska det vara runt en bebis eller ska det kunna vara så här högljutt och de små ska kunna sova ändå? :?:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ingen tystnad i världen får en liten sexveckors att sova. Omvänt stör inga mänskliga ljudkulisser i världen ett litet Skräp som sover.

Det som stör är synintryck.

Och, precis som du misstänker: ens egen attityd. Är man spänd och önskar, önskar hett att ungen ville sova, så man kan få titta på Kajsa Bergqvist... så somnar naturligtvis inte ungen :shock: :cry: :lol:

Men, allvarligt talat, det är den lilla mätta magen som gör susen. Och den ska vara bräddfylld. Efter varje mål, hela vägen :idea:

Den mätta magen och Attityden av Självklarhet därefter :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lillstrumpan

Inlägg av Lillstrumpan »

:heart: Tack kära du för ditt svar! Som sagt vi bor just tillfälligt hos mina föräldrar och de har aldrig hört talas om någon Standardmodell som vi nu tror stenhårt på och använder oss av, så det är mycket att lägga sig i lite vad vi gör och på vilka tider osv. Frågor som - "men hon kan väl inte bada nu 20.30, det är ju på tok för sent" eller "ska hon inte få komma upp då?, hon verkar ju inte vilja sova?" när vi håller på och vagnar henne. Så den där självklarheten och attityden är ibland vissa stunder svår att ha, när man inte dirket möts av uppmuntran. Men det får bli nya tag! Fylla lillloppan till bredden så lilla magen är mätt och full och sen stänga av mina egna öron så JAG inte hör allt oväsen och "goda" råd. :wink:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol:

Du kan ju också i all oskuldsfullhet fråga vad DE tycker att DE ska göra (i stället). Och låta dem göra det... och ha en ball kväll på stan :lol: :lol:

Det är så väldigt lätt att kommentera, kritisera, ifrågasätta. Det gör små trotsbarn också, om man säger :roll: Men inför den uppriktigt intresserade frågan "Och vad tänker DU göra åt det :?: " vänder oftast vinden: "Nej nej, du gör säkert aldleles rätt, låt inte mig störa..." :lol: :x
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"