Krystövningen?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Gäst

Krystövningen?

Inlägg av Gäst »

Hej alla förväntansfulla! :)

Jag frågar om lite hjälp eftersom jag tycker att det är lite förvirrande angående blåsa-på-ljuset och krystövningen. I Anna Wilsbys bok står det på ett sätt, på grow-in-lifes hemsida på ett annat, och jag känner att jag vill kolla lite med er:

Alltså: man skall fylla lungorna med luft, blåsa ut som vanligt, och därefter tömma magsäcken på komplementluft - dvs ta till reserven, som de sa på körlektionerna.... :roll: Sedan andas man in, och gör den där nästan sit-up en, för att hitta rätt magmuskler. Detta gör man medan man håller andan. Så länge man kan? :? Sedan andas man ut igen, och upprepar. Är det så det ska vara? :roll:

Veteranerna, hå-hå.. [-o<
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Veteran anmäler sig :wink: :wink:
Bra att du övar på! :D

Jag har inte läst Anna Wilsbys bok, men det verkar konstigt att det står olika i boken och på hemsidan?

Så här har i alla fall jag fattat det: (hoppas du kommer förstå, för det här kan bli invecklat :shock: )

Blåsa på ljuset:
Andas in genom näsan.
Andas "pust"- ut genom munnen, med avslappnade fladdrande läppar
Forma munnen till ett O och blås ut komplementsluften.
Detta bör du öva på 5 min/dag.
Du övar detta för att lära dig vilka muskler som ska komma i arbete i skarpt läge.

Sedan kommer den regelrätta krystövningen, som du ska öva på en gång i veckan:
Andas in genom näsan.
Pust - ut genom munnen
Andas in, håll andan, och TRYCK med magen och de muskler du använder när du blåser ut komplementsluften, samtidigt lyfter du huvudet med hakan mot bröstet.
Du känner riktigt hur magmusklerna arbetar uppifrån och ner, och förstår hur det kommer hjälpa bebben ut när det är dags :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Yes!

Tack Anna, min räddare i nöden, som vanligt... :lol:

NU förstår jag! Och håller mig till "din" modell... i rna förvirringen :roll: verkar det som om jag har i själva verket övat på krystövningen vart eviga dag, och inte två olika, den andra en gång i veckan... :oops: Hoppas att inte bebben har haft ont av detta! :o :roll:

Tack igen! :D :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"