Bemöter vi arga morgonropen rätt?

Skriv svar
carin73

Bemöter vi arga morgonropen rätt?

Inlägg av carin73 »

Hej!

Mycket säker sovare på 3 år här, mitt i vildaste trotsen. Lillebror är 6 veckor, storebror har fortfarande spjälsäng kvar.

Har börjat vakna väääldigt tidigt, 5.30 fast morgonen börja 07. Ibland av att lillebror skriker och vagnas. Vad gör han då? Börjar ropa sina små tricks.

"Kan inte vända på täcket, huhu, mamma, kom..."
"Jag vill ha vatten NU!"
"JAAAAG VILL HA VATTEN NUUUU!"
"Jag vill komma yyyyyyp."
"Vill inte vara är i sengen lengre."
"VILL INTE VAAARA ÄR I SENGEN LENGRE!!!"
"MAAAAAMMMAAA, PPAAAAPPPAAA!"

Han skriker så att rutorna skallrar, typ. :? I upp till en timme och en kvart! :shock: Om och om igen, som ett mantra utan paus! :shock: :shock:

Vi svarar med ramsan som inte behövts användas rent konkret på mycket länge.
:arrow: "Gonatt gonatt och sov så gott". Först vänligt, sedan vänligt och övertydligt.
:arrow: "Vi tittar på det klockan 7" (när det gäller täcke, vatten o s v).

"NEJ NU!!!!" blir svaret, och han skriker ännu högre om det går.

Inget svar från oss. Vi "svarar" med ramsa och "vi tittar på det kl 7" kanske 3 ggr på den här tiden. Då blir han antingen jättearg eller tokledsen en stund. Sedan byter han fråga.

Är det här rätt bemötande för en så stor liten kille på 3 år? Vi är inne på 3:e morgonen nu och det börjar bli rätt tröttsamt. :x

Kl 7 låter jag väckarklockan ringa och vi gäspar högt och ljudligt och gör glatt godmorgon, som vi alltid gjort. Då ska han inte gå upp och börjar gråta. Mamma/pappa ska komma, vill inte ha välling, tja, trots! :wink: Vi håller god min, tar fram humorn och ger honom en väg ut. Då. Men gör vi rätt i vårt bemötande av sängropen?

Gör vi rätt? :?: :?:
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag tror att ni gör helt rätt. Han vaknar och prövar vad som gäller och ni svarar att det är natt och då ska man sova. Bra!

Nu vet jag inte hur han är och hur mycket ni resonerar med honom men här hade jag pratat med Vera och sagt att om man vaknar på natten så får man vara tyst och försöka somna igen. När det är morgon så kommer vi och väcker dig, det vet du ju.

Fortsätter det i flera nätter till, vilket jag betvivlar eftersom ni svarar honom som ni gör, så kan det vara idé att ge honom en pangramsa så fort ni hör honom och sedan inget mer. På natten händer INGENTING. Hög tydlig punktsättande ramsa som inte kan ifrågasättas - vilket han givetvis kommer att göra, men det är inte så mycket att bry sig om.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
carin73

Inlägg av carin73 »

Hej och tack LO! Snabbt svar! :wink:

Vad skönt att du verkar tycka att det är ok. Vi har resonerat lite förbigående med honom på dagen att "ropa behöver man ju inte för vi kommer ju alltid kl 7!"

"Nääää de jö ni INTE!" blir svaret. :?

Har också föreslagit att han ska få en egen väckarklocka och när den ringer är det dags att gå upp, man behöver INTE ropa innan dess, det är ingen idé.

Han går själv och nattar sin nalle under dagen och säger
"gonatt o sovo gott. kommej klockan su." (Fast klockslaget ingår inte i vår ramsa :wink:).
Då kör han alla kvällsrutiner med nattlampan o s v. :roll: Sedan väcker han nallen och säger "NU äj klockan su!"

Han vet så väl, känns det som. Vi fortsätter några morgnar då, annars blir det pangramsa. :wink:

TACK OCH LOV har vi kvar spjälsängen (tack för att vi läst på om detta :lol: :lol: ) för annars hade det blivit ett himla springa dessa timmar tror jag. Och ett ännu sämre godmorgon för oss alla.

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Innan ni talar om nästa gång, hur ni gör, så fråga om han vet. Hur är det nu vi gör när det är morgon??? Och hur gör man på natten om man vaknar???
Hjälp honom på traven med svaren, men låt honom svara.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"