Vagningssupport önskas

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Mindy

Vagningssupport önskas

Inlägg av Mindy »

Behöver lite vagningsinstruktion 8) eller kalla det uppdatering kanske... :oops: :?
Viktor slog till med en natt enligt mammas önskemål i natt :lol: :lol: men fortfarande är sömnen på dagtid strulig. 5-6, ibland fler vagningstillfällen behövs per lur oavsett om luren är 1,5 eller 2 tim.
Han har ännu aldrig sovit mer än 13-14 timmar/dygn. :( Trött borde han alltså vara så jag letar inte fel bland vakentid etc.

Vi får i det lilla mattrasslet bra med mat numera den 4-5 dgr. :D Nu funderar jag kring vår vagningsteknik... :? Kanske beror det inte på den, utan mer att sömnen kommer att bli bättre och bättre i takt med "utbildning" och mat. Förhoppningsvis.... :| Men hursomhelst - tyck gärna till!

Denna vecka satsar vi mot 1,5-2 tim + minst 2 tim sömn efter varje mål om inte VI bestämmer annat. "Vår", eller hans :roll: standardmodell har hittills varit 1,5+1,5. Vi kör på 2 timmar vakentid de gånger han håller stilen och orkar men eftersom han inte sover så bra, framför allt ytligt och ryckigt så orkar han inte bäst heller.

Ex. från idag efter första "riktiga" matpasset 8.30-10:
Lägger i vagnen, vagnar till dess att han blundar. Avslutar med skak. Väntar någon minut. Går sedan iväg till lekparken med storebror. Några minuter går där vagnen står stilla i skuggan. :arrow: Börjar gruffa och böka :arrow: Avvaktar till dess att han accelererar till gråt/skrik :arrow: Vagnar ca 10 drag, avslutar med skak :arrow: GÅR!

Gissar att det går ca 5-6 minuter av lugn, samma visa upprepar sig. 4-5 påminnelser under 1 timme. :arrow: Sov sedan 20 min ganska stabilt innan han började om och höll på så resten av 2-timmarspasset.

Det blir ju liksom ingen vila för honom :!: Han har förutsättningarna men inte kan man ju bli pigg och utvilad av att hålla på så där. :roll:
Han är klädd bara i kortärmad body och ute i friska (:roll: jaja...) luften men när han börjar böka så där så blir han ju varm också och irriterad bara av det. (Trots att vi tagit bort suffletten).

:?: Är det rätt eller fel att vänta ut gruffet och böket? Ska vi vara snabbare på, eller rent av låta honom skrika lite? Övriga synpunkter och tips tas tacksamt emot :!:

Så här är det varje lur. Kanske jag kan tycka att han sover bättre EN lur per dag än de övriga. Allra bäst och djupt sover han första passet på kvällen efter badet och nattningen fram till nattslurken i (sömnen).

Kram! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Hej Mindy!

Jag har /haft samma problem med att lilla Victor vill vakna mellan lurarna och har även varit svår att somna. Eftersom jag missuppfattat :oops: hur jag ska ändra matrutinerna efter 3 veckor men efter att äntligen NU förstått hur det ska vara så sover Victor mycket bättre och somnar som en stock, utan vagning till och med. Ska kanske tilläggas att jag har mycket mjölk.

Dum fråga kanske men ger du mat i ett svep när han vaknar under en timma med en kvarts marginal? Eller sprider du ut timmen över de 2 timmar han är vaken :?: Det var det felet jag gjorde.

Kram
Yvonne
Lillsprudlis
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D Nix, han matas enligt standardmodellen under 1,5 timme som sen ska krympa till 1 timme.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Lena

Inlägg av Lena »

Tjena!

Hakar på här eftersom jag skrivit en egen tråd lite på samma tema, dvs en fundering om hur mkt de små liven får skrika mellan vagningarna. Jag har lite problem vid nattning och vid läggning efter avslutat nattmål och undrar kring detta i en tråd som heter Vagning efter nattning och avslutat nattmål. Kände mig plötsligt så villrådig där i kvällsmörkret så jag var tvungen att skriva av mig i den tråden. Man vill ju använda sina verktyg och inte låta lilla älsklingen skrika, men samtidigt inte fastna...

Min älskade sambo är en väldigt bra coach när jag blir villrådig och peppade mig att tänka fingertoppskänsla, inte att bli fixerad vid att räkna vagningsdrag utan att verkligen lyssna. Så klokt, men också svårt ibland. :wink:

Låt oss hoppas att det kommer lite mer input antingen i min tråd eller här.
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D Hoppas på det!
Funderar också på tillrättaläggandet. Ska jag göra det inför varje ny vagning och efter avslutad när han ligger typ i en hög uppe i hörnet (där det blir varmt!)?
Mindy

Inlägg av Mindy »

Fm-luren blev mindre bra. Sov i 45 min ganska skapligt, 2 påminnelser bara. Sedan började cirkusen med att springa emellan och ge besked. Gruff, skrik, svett och missnöje. Men han låg i vagnen den tid han skulle (2 timmar) i alla fall. #-o Knappast utvilad men... :roll:

SÅ på em testade jag en annan variant. La honom på mage plant i soffan, buffade lite. Somnade. La mig i andra soffan och läste för att se vad som hände eftersom storebror sov middag.

Började böka :arrow: jag la en tung hand på lilla rumpan :arrow: spjärnade emot men slutade och somnade.
Upprepades tre gånger och sedan dess har han sovit så sött så sött. :shock: En gång däremellan testade jag att inget göra och då gruffade han till skrik så att jag fick buffa några sekunder.
:? :?

:idea: Mindre varmt :?: :arrow: Troligen
:idea: Vagn-oro :?: :arrow: Kanske
:idea: Sover för att vi strax ska åka på BVC och denna var den enda lur som han inte kunde sova 2 timmar fullt ut idag? :arrow: Förmodligen :roll: :wink:

Jag känner i alla fall igen det där med att "rumpan lever sitt eget liv" från Simon. Får man bara stopp på den så accelereras ingenting. :lol: :lol:

Nåväl, inte för att det här har löst våra "problem" men en iakttagelse och en förändring i alla fall. Och en möjlighet för lilleman att faktiskt hämta kraft. :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"