10 månader - 1 lång lur + en liten?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
AnnaK

10 månader - 1 lång lur + en liten?

Inlägg av AnnaK »

Hej vänner
Ivar är nu 10 månader och vi har svårt att få honom att somna vid sina två dagslurar. Han verkar helt enkelt inte trött när första luren infaller kl 10. Och sover han 1 timme då så är det svårt att få honom att somna vid nästa lur kl 14.15. Läggningen resulterar i starkt missnöje och idag frågade han i hela 45 minuter innan han tillsist somnade med bara 15 minuter kvar att sova av första luren. Vi har rätt attityd, ger svar på frågor och har aldrig plockat upp men det blir svårare och svårare att få honom att somna in utan att skrika ett bra tag först, vilket ju inte känns toppen. Kan man köra en längre lur senare på dagen för honom redan? Han sover 12 h natt 7-7.
Någon annan som har erfarenhet från liknande situation?
Kram AnnaK
Mamma till Ivar, född 5 mars-04 och kurad vid 5 månaders ålder samt Wilma, född 13 augusti-06 och vänd från nattsuddare till nattsovare med hjälp av Standardmodellen
Cec

Så här gör jag...

Inlägg av Cec »

Hej!

Min son är oxå 10 månader gammal och han har natt 7-7 och sover 10-11.30 och andra luren först 15.15-16. Det kanske skulle lösa problemet med andra luren i alla fall. Jag tycker att en tiomånaders är lite väl liten för bara en lur, jag har för mig att Mammut Maria brukar rekommendera en lur först vid 14-15 månader.

Jag skulle nog avvakta några dagar innan jag gjorde några drastiska förändringar i alla fall, men kanske flytta em-luren och om du är orolig för att han inte ska vara trött till 19 så ge honom bara en 20-minutare på em.

Hoppas detta kan bidra lite i alla fall!

Hälsningar!
//Cecilia
Mamma till Elvis född 4 mars 2004.
AnnaK

Inlägg av AnnaK »

Hej!
Tack för dina tips. Det är mest 10 luren som krånglar. Då verkar han väldigt pigg när det är dags att knoppa. Kanske får flytta fram den lite? Någon som har andra sovtider än 10?
Mamma till Ivar, född 5 mars-04 och kurad vid 5 månaders ålder samt Wilma, född 13 augusti-06 och vänd från nattsuddare till nattsovare med hjälp av Standardmodellen
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Du kan lägga honom 10.30-12 och senarelägga em-luren till 15.30-16.15.

:idea: Precis som Cec säger så är det alldeles för tidigt med en lur. Vid 12 månader kan du skjuta fram förstaluren till 11-12.30 och ha en 20-minutare 16-16.20. den 20-minutaren kan man plocka bort vid ca 15 månader och då har man lämpligen 1 lur 12-13,30 - om man har ditt schema!
Mammax

Inlägg av Mammax »

:D detta hade vi precis funderat över till vår lille kille!
Han blir 10 månader i nästa vecka och har sovpass på fm 10.30-12 Då är han alltid trött och somnar bra (utomhus). Men på em har det blivit svårare att somna honom den sista veckan. Hans nuvarande sovtid är 15-15.45 ( som vi när vi började kuren hade mellan 14.30-15.15) dvs redan flyttad en gång. Men om insomningssvårigheterna fortsätter kommer vi att testa Mammut Marias schema förslag med em lur kl 15.30-16.15

Vad fint att detta forumet ger svar på sina frågor utan att man behöver ställa dem :!:
Mamma till:
Max född i mars 2004: Kurad nov 04 och sover gott sedan dess.
Lillebror Wilmer född oktober -05.
Kur påbörjad 18/2-06, sov första hela natten en vecka efter kurstart!!
Båda gossarna sussar alltjämt sött i gemensamt rum.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Tack Mammax! Det är precis så det är tänkt med forumet :thumbsup:! Roligt att höra!
AnnaK

Inlägg av AnnaK »

Tack alla!
Jag kör test idag och hittills har det gått mycket bra!
Kram!
a
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"