Roliga skrönor

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Sandy_7

Roliga skrönor

Inlägg av Sandy_7 »

Hej alla gravida kvinnor.

Tänkte höra om några av er har några roliga skrönor att dela med er av, angående hur man kan lista ut vad det är för kön man väntar?

Jag har hittat följande:

1) Är mamman mycket sugen på apelsinjuice under graviditeten - flicka
2) Behöver mamman raka benen ofta under graviditeten - pojke
3) Höga hjärtljud (vad räknas som högt? Och var går gränsen?) - flicka
4) "Bär" man magen högt - flicka

Kramar och lycka till alla!!!
/Sandra
Mamma till Laura :heart: född 050406
och Julia :heart: född 061007
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

JAg fick lära mig en mycket vetenskaplig metod när jag var gravid! Som faktiskt stämde :wink: .

Jo, man tar en ring och trär på en tråd eller halsband eller nåt annat snöre. Sen håller man ringen över magen, så stilla man kan. Om den börjar svänga sig i en cirkel så är det en tjej, om den bara svänger fram och tillbaka så är det en kille! (Fast jag fick hjälpa till lite för annars rörde den sig inte alls :roll: )

Sen har jag också hört att man mår mer illa om bär på en tjej. Fast jag fick en kille och mådde otroligt illa, så jag vet inte?

/Jenny
jennie27

Inlägg av jennie27 »

:D :D
Alla sk skrock och skrönor talade för att jag skulle fåen flicka, hög mage, hällde i mig juice - desto surare desto bättre (tills halsbrännan kom - då blev det mjölk) och ringtricket visade också på flicka (tro mig, vi testade den också (allt utom att fråga vid ultraljudet)).
Vi fick en Vilhelm och har är definitivt ingen flicka!!
:lol:
En goding till son född 0603 :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Om magen står "rakt fram", man ser alltså mer eller mindre "icke-gravid" ut bakifrån, är det en pojke, sa alla, (utom min farfar).
Men mina pojkmagar har blivit flickor :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Jag hade en jättetvillingmage som inte syntes alls bakifrån, och den var det ju två pojkar i. Så det var sant. :-)

BM sa att enl skrock var det var en pojke och en flicka, de låg på varsin sida om hjärtljudsgränsen hela graviditeten och förlossningen, men det blev ingen tös utan Alex. Nog för att han älskar prinsessklänningar och kjolar, men det gör brorsan också och det är ju egentligen inget tjejigt med det, bara inskränkt att tro det. :shock: :lol: (1700 tals-mannen t ex älskade ju rysch och pysch).

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
nilam

Inlägg av nilam »

Jag har skrönan som verkligen stämmer :wink: :wink:

Om man tittar i vänster öga
Tittar uppåt
Drar ner "ögonlocket" under ögat
Hittar de röda ådrorna i ögonvitan under ögat

Går ådrorna ihop någonstans så är det en flicka
Går ådrorna parallellt är det en pojke

Har stämmt på de flesta jag tittat på och på mig, med andra ord väntar jag min 3:e flicka :wink:

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Nian

Inlägg av Nian »

Vilket kul ämne! Jag har några bidrag av olika kaliber:

1) månen - enligt den kinesiska månkalendern kan man med hjälp av mammans ålder och exakt när barnet blev till räkna ut vad det blir. Gå till http://www.thelaboroflove.com/chart/pred.html och pröva

2) kina igen - enligt en kollega till mig säger de att om mamman är vacker under graviditeten blir det en flicka, om hon är ful blir det en pojke.

3) ställningen - bakifrån skjuter sperman längre in i kvinnan och skulle ge flickor och framifrån skulle ge pojkar.

Annars kan man förlita sig på vetenskapen och fysikaliska egenskaper hos paret. T.ex. pH-värdet, menscykelns längd, huruvida hormoner varit inblandade etc etc. Faktum kvarstår att x o y spermier faktiskt lever olika länge när de kommit till äggledaren. y spermier är snabbare men lever kortare tid, och x spermier är mer långlivade. Anna skriver om detta i Barnaboken.
Det torde betyda att sex sällan=flicka och sex ofta=pojke. MEN det betyder också att sex jättejätteofta=flicka, eftersom det då alltid ligger sperma i äggledaren och väntar och till och med blockerar för ny "pojksperma" att komma i läge. Sperman som finns i äggledaren blir därför alltid "gammal" och ger flickor. Hmm.

Vår bejbis ska komma om sådär 4 veckor och min mage har blivit nogsamt inspekterad och dömd som både rosa och blå, samt månkalendrad som det ena och det andra (ingen aning när befruktningen kan ha skett!!). Jag är varken ful eller vacker, och eftersom jag inte tänkte vara så intim att jag meddelar någon sex-frekvens :) prövar jag Nilams metod med ögonådrorna och ser att det ska bli en pojke. Så lämpligt med tre storasystrar! Ha ha!

Här i England är det ganska ovanligt att inte vilja veta barnets kön i förväg, och det har nästan blivit en sport för oss att "försvara" oss mot att få veta.

Kolla testerna i månkalendern och så kan vi jämföra efteråt!
Kram till er alla glada Barnaväntare från Nian BF 060917
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Om din andra tes, Nian, har jag hört tvärtom: om mamman är vacker under graviditeten, bär hon en gosse, är hon "ful" :shock: en flicka (för att flickor stjäl mammans skönhet :wink: ).
Men vem vill säga till en blivande moder att hon är FUL :?: Och vem vill höra det - inte jag i alla fall :lol:
Lycka till med bejbisen :!:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nancy

Inlägg av Nancy »

:lol: Kul läsning :D

Då jag väntade min dotter pratade jag med en man som berättade att han lärt från sin mor att studera gravida kvinnors näsor och läppar för att utröna kön på barnet.

:arrow: om näsan blivit bredare och läpparna tjockare väntade hon enligt hans mamma en pojke.

Han slog bestämt fast att jag väntade en pojke.... :roll:

Jag skrattade glatt med mina tjocka läppar och fnös lite med min tjocka näsa eftersom jag då redan visste att det var en liten tjej i magen :roll: :wink: :lol:
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Enligt alla "skrönor" väntade jag en pojke...
En "toppig" mage, bara mage = pojke
låga hjärtljud = pojke
Ringen pendlade över magen = pojke (testades även på maken av en "kunnig" och den pendlade över hans handled)
Såg likadan ut (ingen "skönhet" stulen) = pojke
Inte sugen på apelsinjuice = pojke
mådde inte illa = pojke

Ja det var ju en pojke enligt "bevisen"! men det roliga var att en vecka innan förlossningen träffade jag två äldre damer samma dag (inte samtidigt så det var vid olika tillfällen) och båda sa att jag hade bara mage och det tydde på en flicka enligt dem!
Och denna pojke, vilket vi också var inställda på att det var föddes och var en helt underbar liten tjej :D
Sandy_7

Inlägg av Sandy_7 »

Enligt kineserna väntar jag en pojke och (som min man säger) 1 miljard kineser kan ju inte ha fel :D

§ Är inte sugen på apelsinjuice (P)
§ Rakar benen non-stop (gud vad håren växer :evil: ) (P)
§ Ser inte gravid ut bakifrån (P)
§ Ådrorna går både ihop och parallellt (P/F)
§ Magen ligger lite mitt-emellan (P/F)
§ Är inte ful (vacker :?: tja!) (F)
§ Minns inte vilken ställning vi använde oss av (?)
§ Varken läppar eller näsa har förändrats (F)
§ Höga hjärtljud (F)
§ Mår inte illa (P)

Kvarstår att göra ring-tricket! Tack alla för era trevliga bidrag :wink:
/Sandra
Mamma till Laura :heart: född 050406
och Julia :heart: född 061007
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"