många frågor, oro, förhoppning om svar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Jenna

många frågor, oro, förhoppning om svar

Inlägg av Jenna »

Hej forumister!
Lillprinsen, som efter kläckningen vid tre veckors ålder insisterar på att, dagtid, vakna efter 45 minuter och därefter efter 1,5 h (vi satsar på 2:2 nu) varefter vi då måste vagna i flera, flera omgångar. –Varför, vad gör vi för fel och vad göra i stället? Ska vi börja se det som ett stort problem och ta upp och påbörja ett nytt standardmål oavsett när han vaknar eller fortsätta vagna? Han har fått mkt mat under vakentiden men ibland spökar, hos hans mamma, rädslan för att skapa överlevnadsångest.

Nästan alla gånger när han skall läggas de senaste två dagarna och främst kvällstid, måste vi vagna lååång tid innan han somnar. Han har i princip aldrig somnat själv efter tre veckor. Han är relativt lugn och inte så uppe i varv men drar igång med huvudet upp, grymtanden och senare gnäll/skrik om inte vagningen fortsätter/återupptas. vad gör vi för fel? och vad göra i stället?

På förmorgonen grymtas det hej vilt vilket sätter hans ömma moder i en svår situation. När han plockas upp för att få bröst är han ganska ointresserad men ger, oftast, i från sig rejäla läten i form av gassläpp varpå han blir mycket lugnare. Skall han, för att hjälpa honom släppa på trycket, få sova i annat läge? Han sover redan på magläge men det verkar ibland krävas fosterställning för att gaserna ska ut.

-Som Ni ser; många frågor. Vi skulle vara jättetacksamma om någon kunde hjälpa oss för just nu känns det stressigt.
Föräldrar till dotter, född 27/11-04, kurad vid 7 månader och son född 13/7-06, kurad vid 4 månader.
Jenna

Puffar lite!

Inlägg av Jenna »

Hej
Vi puffar lite på våra frågor och hoppas på svar. Snälla!
Föräldrar till dotter, född 27/11-04, kurad vid 7 månader och son född 13/7-06, kurad vid 4 månader.
emb

Inlägg av emb »

Hej

Jag tror att ni är alldeles på rätt spår.
–Varför, vad gör vi för fel och vad göra i stället?
Jag tror att ni gör alldeles rätt, men jag tror att ni behöver coola ner lite. Ta d lungt och låt saker och ting sätta sig. Håll ögonen på klockan och vagna när behövs men tänk kortare och kortare. Håll honom helt vaken under "vakentiden" och se till att han är proppmätt. Och när han är så mätt så att det inte går ner en droppe till så truga lite till ;) Och när han verkligen inte får i sig en droppe till ser du till att rapa honom ordentligt.
Ska vi börja se det som ett stort problem och ta upp och påbörja ett nytt standardmål oavsett när han vaknar eller fortsätta vagna?
Ni skall helt klart fortsätta vagna, för om ni tar upp tycker jag att ni ger honom fel signaler. Siktar ni på 2-2, så håll er till det.
Han har fått mkt mat under vakentiden men ibland spökar, hos hans mamma, rädslan för att skapa överlevnadsångest.
Skippa oron och se till att ge honom tillräckligt med mat när han är vaken, då behöver du inte fundera mera på det.

Jag tror att största boven här är din oro. Eftersom du följer standardmodellen så vet du att han får allt det han behöver. Så njut av honom och livet. Vaknar han på sas "fel tider", se inte det som ett problem. Du får helt enkelt hjälpa honom att komma i ro igen. Detta kan du få göra mååånga gånger. Men stressa inte upp dej för den saken. Allt måste få ha sin tid. Men se till att ge rätt besked, för om du börjar vackla hit och dit kommer han inte att veta vad som gäller och då kan du få stå och vagna i evigheter!
Nästan alla gånger när han skall läggas de senaste två dagarna och främst kvällstid, måste vi vagna lååång tid innan han somnar. Han har i princip aldrig somnat själv efter tre veckor. Han är relativt lugn och inte så uppe i varv men drar igång med huvudet upp, grymtanden och senare gnäll/skrik om inte vagningen fortsätter/återupptas. vad gör vi för fel? och vad göra i stället?
Tänk här igen, kortare och kortare. Grymtanden tror jag inte att man behöver göra så mycket åt. Dom kan han reda upp själv, men då han går igång, så dra några ordentliga tag i vagnen avsluta med skak. Han gillar att bli vagnad och därför börjar han gråta så fort ni stannar vagnen. Så, vagna kortare och kortare. Dra inte det sista taget utan sluta just då du det känns som 'några till'. Han behöver inte vara knäpptyst för att du skall sluta vagna, men han skall ha förutsättningarna för att börja sova.

Kram och Lycka till.

-Eva
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
Jenna

Inlägg av Jenna »

Tack så hemskt mycket för dina fina råd och svar! Jätteskönt att få svar på våra frågor och hantera oron de väckte hos oss. Vi backar och jagar bort vargar framöver. Åter tack och många kramar.
Lillstrumpan

Inlägg av Lillstrumpan »

:oops: Hej, jag är precis likadan, orolig till max...! Försöker verkligen jobba på det! Vet inte vad det är men jag kan inte riktigt koppla av när min lilla ska sova...jag liter helt enkelt inte på mig själv, har jag gett henne tillräckligt?? ligger hon bra?? kanske skulle bytt blöjan??. Nä...där får man bättra sig helt enkelt, bort, bort med oron, och mer attityd och självklarhet istället och en mätt mage!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"