finns någon dipl. kursare i aspudden/hägersten el. omnejd?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Mickis

finns någon dipl. kursare i aspudden/hägersten el. omnejd?

Inlägg av Mickis »

Hej jag söker kontakt med någon som kan vägleda mig och vara bollplank nu när vi har på börjat shn kuren på vår lilla Majsan 10 mån.
många frågor cirkulerar i huvudet, fast egentligen behöver jag bara bekräftelse på att jag gör rätt.
gillar inte känlsan av att jag kanske gör fel när det fortfarande tar ca 14 min innan hon somnar - varje läggning (utom nattuppvakningarna som kanske är max 2 hon somnar om direkt! :) )

hon spänner sig innan läggningen, vi kan skratta överallt utom i sovrummet då biter hon ihop och visar oro- hur göra???
vi är på dag 4 natt 5 kommer kl 19.30 idag.

...och det är första gången jag skriver och försöker vara aktiv på ett forum har inte riktigt kläm på hur det fungerar...

tacksam för feedback
mvh Mickis & Majsan
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Mickis och välkommen till Forumet, du kommer snart på hur du hanterar alla forum-finesser. Det allra viktigaste är att du håller dig till samma "tråd", vilket innebär att när du har fler frågor fyller du på under den här rubriken som du redan påbörjat. :) Plätt-lätt faktiskt 8) .

Att det tar 14 min innan lilla barnet somnar är lång ifrån någon katastrof! Det tar ju lite tid även för en liten människa att boa, få ordning på grejerna och sen hitta en skön sovställning. :wink:
Det gäller för er att lyssna, avvakta och backa. Är det så att den lilla skriker oavbrutet i 14 min och sen somnar av utmattning då är det ju inte bra. Är det istället så att ni ramsar x 4 och barnet tystnar för att sedan gnöla och hojta för att sen tystna och somna så är det helt ok.

När den lilla spänner sig vid läggning och visar oro, som du tolkar det, gäller det för er föräldrar att hålla fast vid den rätta ATTITYDEN -som säger att allt är som det ska, på natten sover man och vi vaktar utanför så du kan sova tryggt. Gör ingen stor sak av det hela för då anar det lilla barnet oråd och blir ännu oroligare. Ha samma rutin vid nattningen varje kväll, skrattet till go´natten utanför rummet och sen lägga tillrätta och ramsa sig ut, så kommer lilla barnets spändhet och oro försvinna. Hon måste ju bara kolla med sina ömma föräldrar om de verkligen har koll på läget :? och det har ni ju :!: 8)

Lycka till och återkom så fort det är något mer du undrar över. Här finns massor av kloka människor som kan hjälpa er på vägen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Mickis

finns någon dipl. kursare i aspudden/hägersten el. o

Inlägg av Mickis »

Hej Susan tack för respons!
Nej hon skriker inte konstant i 14 min utan det är mer gnäll-tyst-gråt-gnäll-tyst, oftast mer gnällig än ledsen det går lite upp o ner, kan vara tyst ngn minut och sen gråter hon till lite igen.

Det är väl bara det att jag tycker det känns lite dåligt att höra hennes "gråt" även om det bara är hennes sätt att uttrycka sig. Men jag jobbar stenhårt på det, att skriva av sig här kanske är ett bra sätt!
- jag har varit en av dem som haft henne vid bröstet typ jämt på nätterna när hon vaknat och varit ledsen, då har hon somnat om direkt efter snuttat lite, (hon har alltså sovit brevid mig i sängen i 10 månader) hon har typ aldrig gråtit eller gnällt någon längre tid...någonsin!
Så det är nytt och känns svårt att tolka hennes gråt, jag är helt enkelt orolig för att hon är ledsen och jag tolkar det som att hon är sur! Att jag borde agera mer och inte låta henne vara som jag gör, men jag ska ju ta ett steg tillbaka och lita på henne!?!

Hur lång tid bör det gå mellan ramsorna?
jag ramsar nu typ var 3:e/4:e minut tills hon somnar ngr är bekräftelseramsa då hon tystnat, men gråter hon till igen och kanske håller på ett litet tag, kör jag en bestämdare lugnare ramsa, och när hon går ner och tystnar så ramsar jag en bekräftelse till osv så håller vi på tills hon somnar.
-Gör jag fel? Jag vill ju få sista ordet!

Ang. skrattet till go´nattet och den oro som hon ev. känner när vi entrar sovrummet: idag så tog vi det lungt med skrattet i sängkammaren! vi har ju så mysigt och trevligt i vardagsrummet och på väg till sovrummet skrattade vi alla 3, så det löser sig säkert det med.

En sak jag funderat på är hur länge man " bör " vara kvar i rummet under nattningen? vi går in pussar gonatt till pappa, vinkar lampan, släcker, jag lägger henne direkt i sovställning armar ben huvud(hon lägger sig rättare sagt!) kort tryck med solfjädern, jag säger helt kort: nu är det dags att sova, sov så gott, vänder mig om och går ut på ramsa. detta tar ju typ mindre än 1 minut! Är vi för snabba?
- det var ngt mer jag skulle fråga hmmm...men jag har glömt nu, jag återkommer när jag minns.
tack igen stor kram tebax´s från Mickis o majsan
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej igen, bra jobbat måste jag ju säga!

Att få sista ordet betyder inte alltid att det måste bli helt tyst efter sista ramsan. Barnet måste ju få goa ner sig i sängen och hitta bästa sovställningen. Jämför med när vi snackar med vår make, läser lite, vrider och vänder oss och pratar lite till med sambon innan vi somnar. Våra små barn har också lite pyssel för sig innan de somnar.

Det framgår inte riktig hur lång ni har kommit i kurandet? Eller är det bara jag som missat läsa det?

Vad det gäller ramsan så ramsar ni x 4 och sen avvaktar ni. Den sista versen av de fyra är bekräftelseramsan och då går man ner i tonfallet och drar ut lite på den. Jag hade inte stört med fler ramsor förräns hon blir ledsen och gråter då får hon en ny ramsomgång på fyra inkluvsive bekräftelseversen. Ligger hon och gnäller, tystnar, hojtar, tystnar, piper och tystnar och somnar så låt henne fixa det hela själv. Fastna inte vid att det ska somnas så fort som möjligt. Vår lille kan somna på två minuter men han kan också ligga och tjata i en kvart utan att vi agerar. Så lugn, lugn det här fixar ni galant 8) :) .

Bra, bra att ni sköter skrattet till go´natten i vardagsrummet istället för i sovrummet. Det kommer funka alldeles utmärkt. Vad det gäller läggningen så ska den gå fort, man ska inte dröja kvar vid sängen och "krångla". Lägg lilla barnet tillrätta som du gör och sen ramsar du dig ut.

Om man har ammat barnet till sömns hela livet, i ditt fall då ca 10 mån, då har man ju inte fått något tillfälle att lära sig barnets språk som till en början är skrik av alla de slag. När du nu börjar lyssna ordentligt och inte bara dra slutsatsen att hon är ledsen kommer du upptäcka att hennes skrik låter olika beroende på om hon är arg, ledsen, irriterad, sur, trött osv. :)

Kommer du på fler frågor så dra dig inte för att ställa dem :!: :)

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Mickis

Inlägg av Mickis »

Hej igen,
Jo kuren har kommit fram till natt 5, från kl 19.30! Vi började i torsdagskväll med natt 1.
Och jag tycker att det går bra, jag är glatt överaskad att det var så "enkelt", klart vi har kämpat speciellt jag som fick natt 1 och 2. Men tusan vad bra jag har sovit natt 3 och 4! :)
From i natt kommer vi "ta" varannan natt.

Vi kommer när kuren 4 +7 är slut att sova i samma rum som majsan Jag har ngra frågor kring det:
- Det är väl bara kurens 4 + 7 dagar som måste vara utan synintryck eller kommer hon att gå igång alldeles för tidigt??? när hon ser oss på morgonen, vi har mörkt men inte kolsvart på morgonen hon kommer att kunna se att vi ligger där! hur göra?
-Och vi hade inte tänkt flytta in i sovrummet förräns hon har haft sitt återfall! För tänk om det sammanfaller med att vi sover där, då kommer jag inte veta vad som är vad!
Tänker jag rätt?

måste bara tillägga att det är alltså så här det är när barnen sover så gott, man kan sitta vid datorn i timmar på kvällen helt avslappnad ´så himla gött!
-Jag såg att våra barn är nästan födda samtidigt, Majsan den 13 oktober hon kom i v 36, det var din också va? (såg det i din profil, eller vad det heter)

kram o sov så gott!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej igen Mickis,
Jo våra barn är nog ganska precis lika gamla. Skojigt för det är ju så mycket som händer med de små. Och så fort det händer sen då :!: :)

Om ni inte har möjlighet att ha lilla dottern i eget rum så tycker jag att ni ska skärma av ordentligt runt hennes säng med mörkläggningstyg. Sök här på forumet efter mörkläggningstyg så kommer du hitta en bra länk där du kan köpa det via nätet till ett överkomligt pris.
Att vänta på bakslag är ju en helt onödig väntan. Kommer de så kommer de och då tar man tag i det på plats.

När vi bor hos Farmor i huvudstaden sover Emil i samma rum som oss och när han vaknar, lite för tidigt, ställer han sig upp i sängen och hojtar på oss. Vi ligger helt stilla och försöker hålla oss för skratt när den lille håller låda, ibland ligger han pratar med Ninna kanin vilket är väldigt underhållande. I vilket fall som helst vaknar han alltid för tidigt och eftersom han är en säker sovare så tar vi upp honom tidigare än schemat säger, vi krånglar inte med omsomning i det läget då vi vet att han sover som han ska när vi kommer hem igen. Men för er dotter skull så skärma av ordentligt så kan ni ramsa från sängen i framtiden om så behövs.

Visst är de skönt när de små sover som de ska. Man får tid till sin respektive, till hundträning och om man vill kan man bara ligga i soffan och äta chokladpraliner :wink: .

Må gott och kämpa på i samma anda. Nu ska jag kvällskissa hundgänget och sen är det bingen som gäller.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

Hej! Jag ville egentligen inget här, mer än att tala om att jag också har en dotter i liknande ålder som er, Iilla Ida :) född 050928. Nu har vu just börjat vår första kurnatt.
Har också gjort precis som du, ammat till sömns och haft henne sovandes i vår säng i 10 månader... :roll: Det kommer jag sakna en HEL DEL. Det är såååå mysigt att ligga & kramas med henne. Men jag började kura nu för att hon vill amma/snutta konstant under morgontimmarna...
Vi har också hundar, ser fram emot att få mer tid över för dom också ;)
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Marina,

tänk så mycket tid du kommer få över till att gosa med din lilla och ta hand om hundarna också. Bara för att lilla barnet sover :sleep: gott sina timmar (och vem vill missunna dem det?) så betyder det ju inte att det är slut på allt gos :heart: . Vår lille är en riktig gose-bulle liksom alla våra hundar och när huset är tyst på kvällen hinner man ju även med vuxengos vilket kanske blivit eftersatt om man ammat mest hela tiden.

Jobba på nu med kuren, tänk framåt, ligg ett steg före och möt den lillas frågor med klara besked.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Mickis

Inlägg av Mickis »

Hej vill bara dela med mig av min glädje!
Majsan sov hela natten! (natt 5 )läggning kl 20.00 somna in 20.15
-"skrek/pep till i sömnen" och ev bytte ställning 2 ggr,
jag hörde att sängen knakade kl 3.32 och 5, men ingen ramsa behövdes vår lilla tjej fixade det själv alldeles trygg i sin säng. så härligt!

kl 7.30 väckte vi henne.
-Nu sover hon förmiddag mellan 10-11 tog idag 10 min för henne att komma till ro, det tar sig alltså!
Men visst skär det till i hjärtat när vargen kommer och viskar:
-tänk om hon är ledsen och inte arg/sur/trött tänk om du låter henne somna olycklig nu....huuuu
Men jag skickade med en mjuk-uppskattande ramsa när hon tystnade 1:a gången sen pep hon till 2 ggr men jag lät henne vara enligt ditt tips igår om att man har ju rätt att småprata lite o muttra om man så vill innan den blå slår ihop.

Fråga om sovtiderna.
jag har planerat in sovtid mellan 10-11 men enligt ngns kommentar på forument så är det helt fel alltså, ja jag har läst i boken på sid 34, men trodde kanske inte att det var så exakt och viktigt med 20, 45 min resp 1,5 timmar.
-Då är frågan hur göra? För jag vill att hon sover längre än 45 min (eftersom det tar ett tag för henne att somna så missar hon ju ca 45 min varje dag om alla läggingar tar 15 min á 3 läggingar) kan jag ge henne
45+20 min =1 tim 5min speciellt nu i början då jag känner att hennes sömn har varit eftersatt i 10 månader.

- och hur gör man när hon vaknar tidigare än vad hon ska? ska hon ligga kvar i sängen glad hela tiden ut? ska jag påminna en gång men sen ta upp henne om hon ej lägger sig till ro, säg inom 10 min?
känns lite jobbigt att låta henne vara kvar vaken i sängen i ca 30 min då risken för att hon tröttnar och börjar gråta blir större och jag tar ju inte upp henne om hon är ledsen! Hur göra?

- Allt för nu, och lycka till idas mamma o pappa det är jobbigt i början men resultatet låter inte vänta på sig hejja oss som kämpar!
kram Mickis
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Bra jobbat :!: \:D/ Och så skönt för lilla barnet att få sova så gott :sleep:

Hon är ju 10 mån gammal och ska få ihop ca 14 sovtimmar per dygn och det finns något som heter naturliga "sovpass" och de är 5, 20 och 45 min samt 1,5 och 2 tim. Sover man efter dessa tider är man ganska lätt att väcka. Sover man då en timme ska den lilla väckas mitt i ett sovpass när hon sover djup vilket blir jobbigt för alla inblandade på olika vis.

Så här ser vår lilles schema ut just nu, du kan ju ha det som mall men det viktigt att det schema som du har passar just er familj:

7.00 Väckning och välling, sen äts det lite macka med oss föräldrar när vi äter frukost.
9-9.45 sova fm lur. Kan tyckas komma tidigt efter den långa nattsömnen men han är jättetrött då vilket är normalt hur tokigt det än kan låta.
10.45 Lunch, en rejäl portion lagad mat och "eftis"
13-14.30 Middagsluren, lång och skön
14.30 Gröt, en stor portion för vår lille är en hungrig typ som älskar mat.
17.30 Middag, samma som lunchen men då försöker vi äta tillsammans hela familjen
Bad och så nattslurk välling, ca 150 ml, sen skrattet till go´natten
19.00 Sova natt.

Vi brukar lägga vår lille ca 10 min innan han ska sova för då hinner han fixa iordning i sin säng, få tag på lilla kaninen och hitta en skön sovställning lagom tills själva sovtiden börjar.

Vaknar hon för tidigt ramsar du om det inte är så att hon bara ligger och pratar lite för sig själv. Det viktigaste är inte att de sover varenda minut utan att de har förutsättningarna för att göra det. Börjar du ta upp henne tidigare än schemat säger så sitter du snart i klistret med för tidiga uppvak på samtligen lurar. Ingen önskvärd situation.

Kram till hela lilla familjen.

Susan
Dipl. SHN-kurare!
Mickis

Inlägg av Mickis »

Jaha sitter här lite låg och misspeppar!
Gisses vilken cirkus det blev nu till kvällsnattningen, jag tyckte hon skrek o protestera mer än vanligt så jag gick in och krisbuffa, jag tyckte hon bara stegra sig o stegra sig!
Jag måste nog jobba bättre på ramsan att få den att TA bättre.
- tips?
eller så var det som Anna skriver om 3:e natten att hon "spottar ur sig svordomar" ilska o fula ord. (fast detta är ju vår 6:e natt!)
Det är så tydlig skillnad mellan hur hon "tar emot ramsan" när hon ska somna in och när hon har vaknat upp på natten då tog ju ramsan dirket från natt 2.

Och jag vet väl egentligen att jag skulle ha låtit henne vara istället för att gå in o krisbuffat, det är därför jag misspeppar lite, men det är ju så jobbigt när hon gråter eller ska jag säga låter! och när det känns som om det stegrar sig vet man ju inte vart det ska sluta så jag gick in...jag skulle ha backat lite till och haft is i magen!
- tips?

- efter krisbuff gnällgråt igen i 3 min då ramsa jag i dörren*8 hööögt och utdraget bestämt -kände att hon tystnade -och avrundade med mjuk ton bekräftande och hon tystnade sen hörde jag inte ett pip mer.
Totaltid från lägging till insomning 16 min.

kram Mickis
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Misströsta inte nu, ryck upp dig, du är ju jätteduktig :!: :) När lilla barnet skriker upp sig så gäller det att ha is i magen och möta upp med ramsan. Är de riktigt ARGA så låt henne skrika av sig nån minut eller en och en halv så är hon mottagligare för ramsan sen.

Kuren är ju en process vilket innebär att målet är helt klart - lilla barnet ska få förutsättningar för att sova gott hela natten och alla sina dagslurar - men vägen dit är inte alltid spikrak utan det går ett par steg framåt och något bakåt för att sen bära av framåt igen. Sånt är ju livet i övrigt också om det nu kan vara någon tröst :wink: .

Så kom igen min vän, du håller på att göra storverk så sträck på dig och var STOLT över dig själv och lilla barnet.

Kram i mängder från Susan
Dipl. SHN-kurare!
Mickis

Inlägg av Mickis »

Tack!
Nu ska jag softa i soffan och inte tänka eller analysera mer! Hjärnan måste få vila lite mellan varven, är rätt inne i detta nu måste hitta små pauser emellanåt.
Ja och sen ska jag ju sova, hela långa natten!
;)
kram o natti natti!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ja Mickis, ibland blir det nog lite för mycket analys och för lite sömn :) .

Sov så gott :!:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Mickis

Inlägg av Mickis »

Hej
En fråga om när hon vaknar upp innan "tiden gått ut ":
- Är det så att om hon ligger kvar " hela sin tid" och bara tas upp lugn
ska det lära henne att det inte är ngn idé att "vakna" innan jag kommer och väcker henne, och att hon i förlängningen slutar höra av sig när hon vaknar utan ligger lugnt kvar för hon vet att jag kommer när det är dags, och att skrika sig till ett tidigare "upp-plockande " är meningslöst?!

eller tänker jag helt fel?
/Mickis
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"