I nästa vecka så är klimpen 3 månader och vi är inne på 2 veckan av kur som går bättre och bättre. Vi har ju inte ramsat eftersom har är för liten för det, men inom några veckor så tänkte vi börja med det och undrar nu hur man ska börja "smyga" in ramsan?
Hittills så är han ganska bra på att somna om, men när det absolut inte går så tar vi idag några raska drag för att lugna ner honom och lämnar honom sedan. Hade varit ännu käckare att bara behöva ramsa framöver.....
Börja ramsa för 3 månaders?
Börja ramsa för 3 månaders?
Ami och charmtrollet Joel
en majblomma -06
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: Börja ramsa för 3 månaders?
Ami skrev:Hittills så är han ganska bra på att somna om, men när det absolut inte går så tar vi idag några raska drag för att lugna ner honom och lämnar honom sedan.
Ramsan smyger du in enkelt när du går. Ungefär som om du bara sa godnatt, eller vad du nu tycker att du vill säga på dagen. "Sov så gott liten stund" brukar jag dra till med, och det som gör det enkla lilla go'nattet till en ramsa är bara att man upprepar det två, tre eller fyra gånger, i ett svep, ungefär som ett milt litet fyrfaldigt leve, om du förstår
Sedan arbetar du upp det så småningom i röststyrka och övertygelse. Och låter ramsan ta över all annan verksamhet. Det blir lagom om ett par veckor
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tackar & niger för goda råden
vad tror du Anna som är proffs - det är bäst att ha en dag och en nattramsa?
Sedan en "bebis-själslig-fråga", den lille mannen har i många fall börjat vakna på minuten precis när jag ska till och väcka honom och när han får vakna själv så vaknar han alltid med gallskrik
. Varför så ledsen när man ska vakna - what's the problem? Jag har ju inte så mycket erfarenhet av småttingar mer än min egen, brukar de vakna gråtandes isf varför då? Bara intresserad av att veta vad det är som är så hemskt med att vakna

Sedan en "bebis-själslig-fråga", den lille mannen har i många fall börjat vakna på minuten precis när jag ska till och väcka honom och när han får vakna själv så vaknar han alltid med gallskrik
en majblomma -06
-
annawahlgren
Nej, små bebisar "brukar" inte vakna skrikandes - från och med det att överlevnadsångesten stillats, dvs de VET att de kommer att överleva, att det finns mer mat, att någon ser till deras intressen, att någon finns som pålitlig överlevnadsgarant. Det som är så "hemskt med att vakna" är att man inte är så säker på den saken. Man kan tro att man håller på att duka under. För man vet ju, instinktivt och från livets utanför livmodern första stund, att man inte kan ombesörja sin överlevnad själv. Man föddes ur dödens käftar - näringstillförseln ströps, syretillförseln likaså, och man måste ut för att överleva. Men hur
Insikten att man faktiskt överlever, dag för dag, och att någon eller några garanterat ser till den saken, tar sin lilla tid att etableras, och därför är det en mycket bättre idé att som Sarika påpekar ständigt ligga steget före än att så att säga hänga efter i svansen. Det är bättre att förebygga än att i efterhand försöka reparera.
Så stryk honom förberedande över huvudet och ta bara upp honom och lägg till - INNAN han hunnit vakna och börja skrika
Sedan får man ju också betänka att små barn i det här formatet inte har så där väldigt många andra sätt att uttrycka sig på än genom skrik, som alltså kan vara både frågor och reaktioner och allmänna uttryck för oro för livhanken. Mycket snart erövrar han andra kommunikationsmetoder
Ja, man bör ha en dagramsa som inte innehåller ordet natt. Bara för att inte förvirra
Hurra! Måste bara säga att jag nu i 4 dagar konsekvent plockat upp honom någon minut innan väckning och det är ju bara så kanooooooon! Lillskiten flinar upp sig ibland trots att han inte ens har öppnat ögonen
efter luren.
Fick hem Sova hela natten boken + DVD häromdagen, det som står i boken kunde jag nog (efter att ha läst Barnaboken & timmar på forumet) men filmen var mycket sevärd! Du borde haft med ett "vaggningsoffer"
också inte bara småbuffare, however filmen säger så himla mycket (en bild säger mycket mer än 100 ord) - Bra jobbat Anna (det var kul att se hur du såg ut också \:D/ .
Fick hem Sova hela natten boken + DVD häromdagen, det som står i boken kunde jag nog (efter att ha läst Barnaboken & timmar på forumet) men filmen var mycket sevärd! Du borde haft med ett "vaggningsoffer"
en majblomma -06
-
annawahlgren
Tackar tackar