Vår 14 månaders tjej har verkligen haft nytta av detta forum och Barnaboken. VI har försökt anamma de flest tips men tydligen glömde vi ett par saker här och där.
Vårt problem är ganska litet och yttrar sig så till vida att lilltjejen alltid vid nattning somnat med flaskan i munnen. På något sätt blev detta en vana sedan en tid tillbaka och också med facit hand ganska bekvämt för föräldrarna.
Nu spottar hon ut flaskan och vill mot sängen istället. Väl i sängen ålar och rör hon sig för att komma till ro, vi har ingen snuttis eller napp. Nu behöver hon 5-10 min assistans med lite klapp på rygg för att komma till ro. Jag vet att detta är helt fel enligt metoderna i BB men nu är vi där vi är. När hon väl somnar oftast 19.40 så sover hon till ca 07.00 i ett sträck, även om hon ibland skriker till så somnar hon om själv och vi har inte varit inne i hennes rum nattetid på många månader.
Frågan jag har är således om ngn kan tipsa om enklaste möjligaste metod och rutin för att lära henna att somna själv vilket jag vet är det allra bästa. Om jag lämnar henne när hon inte riktigt kommit till ro så sätter hon sig upp och blir ledsen, det finns en liten varg men jag vill inte att hon somnar ledsen.
Hennes dag ser ut så här
7 vakna och välling
8.30 frukost med oss
11.30 välling och sova
13.30 vakna
14.30 lunch
16.00 mellanmål
18.00 middag
19.20 välling och go natt
Mottar tacksamt alla råd, tips och erfarenheter för att göra min underbara dotters tillvaro ännu bättre.
mvh
En lycklig och glad pappa i Skanör
14 månaders som somnar vid flaskan..
14 månaders som somnar vid flaskan..
Pappa dotter f?dd 050628
Hej och välkommen Nic
Jag tycker ni kan ge flicka vällingen i sängen, efter tandborstning och bus. Ni tar bort flaska direkt när hon ätit ur den (så det inte blir napp av den
) säger er godnattramsa och går ut
Är hon kurad? Eller har ni aldrig behövt det? Med ramsa menas att du helt enkelt säger godnatt på det sätt som passar dig, med rejält "magstöd" och utan tvekan t ex: "Go´natti med sig, sov så gott!" fyra till åtta gånger, för att markera att natten börjat! Det finns massor att läsa om det här på forumet!
Att hon bökar och gnölar är HELT ok, själv måste jag läsa och snurranågra varv inna jag kommer till ro, många barn måste skrika en liten stund innan de kan somna. Vissheten om att du/ni finns därute och vaktar och skjuter vargar gör att hon kan somna gott!
Att hon sätter sig upp är ju inte heller någon fara, hon kan helt enkelt lägga sig själv! Men som sagt, läs på lite här på forumet, det står mycket om shn-kurning i inledningen
Lycka till
Kram Mia
Jag tycker ni kan ge flicka vällingen i sängen, efter tandborstning och bus. Ni tar bort flaska direkt när hon ätit ur den (så det inte blir napp av den
Är hon kurad? Eller har ni aldrig behövt det? Med ramsa menas att du helt enkelt säger godnatt på det sätt som passar dig, med rejält "magstöd" och utan tvekan t ex: "Go´natti med sig, sov så gott!" fyra till åtta gånger, för att markera att natten börjat! Det finns massor att läsa om det här på forumet!
Att hon bökar och gnölar är HELT ok, själv måste jag läsa och snurranågra varv inna jag kommer till ro, många barn måste skrika en liten stund innan de kan somna. Vissheten om att du/ni finns därute och vaktar och skjuter vargar gör att hon kan somna gott!
Att hon sätter sig upp är ju inte heller någon fara, hon kan helt enkelt lägga sig själv! Men som sagt, läs på lite här på forumet, det står mycket om shn-kurning i inledningen
Lycka till
Kram Mia