Missnöje vid nattslurken

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
kokos

Missnöje vid nattslurken

Inlägg av kokos »

Edvin är en fantastiskt nöjd bebis som äter och sover som folk förutom att han inte skippar 1-målet på natten ännu. Vilket jag tror beror på att han knappt äter någon nattslurk.

Han är alltså en nöjd typ tills jag erbjuder honom bröstet ca 30 minuter innan läggning. Då suger han en stund, men så fort utdrivningsreflexen går igång och det börjar komma mycket mjölk så släpper han taget och skriker och surar. :!: Tar upp honom och rapar och erbjuder igen. Samma sak: suger en kort stund och skriker. Till slut blir han sur bara han ser bröstet och spänner emot när jag erbjuder.

Det känns inte som att många droppar går ner, och då innebär detta att hans sista riktiga mål börjar kl 18 och då är det klart att han är hungrig vid 1.

Någon som har någon aning om varför det blir så här? :?:

Jag måste pumpa ur brösten när han har somnat eftersom han inte har tömt dem och då får jag med lätthet ut 120 ml på bara några minuter. Det känns inte som att det är för lite mjölk.

Alla andra mål äter han kanonbra och är hur nöjd som helst, han är ju världens mysigaste bebis. Men det här vill jag komma tillrätta med.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Hej!

Jag har ingen aning om vad det kan bero på. Kan du kanske pumpa ur och ge ur flaska sista slurken? Här funkade det utmärkt! Alla mål gick lysande utom den där sista lilla slurken. Mysigt för pappa att ge :heart: .

/ Mamman till sönerna :D
carin73

Inlägg av carin73 »

Hej kokos!

Jag upplevde samma sak, d v s att det går inte i så mkt en halvtimme före nattläggning. Min teori är att han är trött, inte jättehungrig och har ingen "lust" att låta sig trugas mer. Blir putt liksom. Vill hellre ligga och mysa på axeln, titta runt... Vi har ett längre vakenpass före läggning, 2,5 timme.

Jag ser till att han äter rejält den första 1,5 timmen på vakenpasset. Sedan badar vi ca 1 timme (inte I en timme! :wink: ) före läggning och efter badet, direkt efter insvept i handduk på toalettstolen, brukar han vara pigg och nöjd och äta en hyfsad slurk. Men sedan är det inte så mkt mer.

För att lösa situationen med tidigt nattmål ger jag nattslurk i sömnen vid 22 då han äter ganska bra och då försvinner 01-målet med automatik. Kan det vara något? :?: :D

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
kokos

Inlägg av kokos »

1-målet försvann i natt trots strulig nattslurk: han behövde bara vagnas några vändor. Kanske är han inte så hungrig, men det är ju så långt från kl 18 då sista målet är till kl 4. Detta skapar lite vargar hos mig...

Ikväll ska jag testa och se om flaskan gillas bättre.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Mamma til Isak f.30.03.06

Inlägg av Mamma til Isak f.30.03.06 »

Hei,
Er siste målet langt for han?? Kanskje han er litt for tröytt??
Det var visst det ei stund for vår Isak, og nattslurken vart akkurat slik du beskriv over. For oss løyste dette seg ved at me gjorde alt frå badet ein kvart tidlegare,- då gjekk det meir mat ned plutseleg, og legginga vart bra. Flaska hjalp også. Håpar det gjekk godt i kveld!
Mvh ANette :)
kokos

Inlägg av kokos »

Tur att det finns kloka människor. Ikväll pumpade jag ur och gav på flaska. Då åkte mellan 80-100 ml ned i lilla magen. Jag har aldrig direkt pumpat och gett på flaska så där så jag känner mig lite nybörjare: hur mycket brukar de små liven behöva äta som nattslurk? :?:

Så där äckelmätt som han såg ut efteråt har jag aldrig tidigare sett honom. Jag trodde att jag hade sett det men det där var en helt ny min. :shock: Och inte har han varit missnöjd alls, inte under matningen heller.

Nu är jag bara så GLAD! :lol: Tack alla! :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Go Kokos! :thumbsup:

Pussa Lillfisens mätta mage från mig :heart:
/Fjällmor
Mindy

Inlägg av Mindy »

Hej Kokos! :D

Känner igen mig, här har jag också en liten bröststrulare som verkar ha övat på flaskan i ett tidigare liv. :shock: Skönt att det löste sig för er i alla fall! :D
Jag ger nattslurk runt 23-23.30 och han brukar äta mellan 90-110 ml då. Kanske kan vara någon typ av riktmärke. Då har han påbörjat kvällsmålet med bad och hela baletten kl 19-19.30 och nattas 21-21.30. Det ska ju tidigareläggas successivt.

Jag har gett NAN 1 som nattslurk och sedan pumpat ur och gett bröstmjölk där vid 03.30 bara för att bröstmjölken håller sig 4-6 tim i rumstemperatur. Men...då har han vaknat vid 05.30 och jag vill inte ha morgon före 06.30-07.00 så i natt provade jag att byta ut det målet också mot NAN. Då sov han till 06.25. :lol: Kanske en tillfällighet men jag bryter inte ett vinnande koncept - ännu. :wink:
Han får äta bröstmjölk på dagtid!
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
kokos

Inlägg av kokos »

I natt sov vi till kl 4. Fick väcka kl 4 för mat. Och sen sov vi till 7. Ingen vagning. Jag är överlycklig.
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Heja kokos, heja Edvin :heart: :thumbsup:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Åh, vad roligt :D
Har anat att det skulle bli precis så, vilken tur att jag anade rätt :lol: :!:
Kram till er
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Underbar rapport!
Skönt för er alla att det löste sig.

Sov gott!

/ Mamman till sönerna :D
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

=D> \:D/ =D>
:heart:

/Fjällmor
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vill bara ställa mig i kön och säga att Edvin är en fantastisk lite kille som har en fantastisk mamma och säkert är Pappan och storebror lika fantastiska fast de har jag inte träffat, än. :)

Go, Edvin, go :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Oh, ED :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"