Nu är första natten gjord...
-
HannaMaria
inte vet jag om jag har så mycket klokt att komma med. kan bara säga att vi är lite i samma båt just nu... och så är vi ju båda från finland:D
vi kurade för c. 3 veckor sedan och ännu har verkligen ingen aptit kommit! vår son är född 16.10.05. han har aldrig varit någon storätare, men nog ätit bättre än nu. det verkar som om han helt strejkar då jag försöker mata honom. jag kan få ner 3-4 tsk per mål, men sedan är det stopp. han håller på att få tänder nu, kanske beror det på det, eller så vill han bara äta själv. han kan inte äta med sked ännu, men om jag sätter tallriken framför honom så äter han nog med händerna. kokad spagetti var en hit, lika så ris, och brödbitar med lite smör på. det plockar han i sig med god aptit. ibland får jag in någon sked nu som då emellan åt. men jag skulle förstås vilja att han åt potatis, kött och grönsaker istället!
har du försökt ge gröt med lite mjölkpulver i. det gillar vår lilla matkrånglare i alla fall. vår son lever nog ändå mest på flaskan. men jag ger inte mjölk till varken lunch eller middag. äter han inte då så får han vara hungrig. han dricker ordentligt med vällling på morgonen och kvällslurken (c.250 ml) och så får han en flaska mjölk efter gröten till det tredje målet.
vi kurade för c. 3 veckor sedan och ännu har verkligen ingen aptit kommit! vår son är född 16.10.05. han har aldrig varit någon storätare, men nog ätit bättre än nu. det verkar som om han helt strejkar då jag försöker mata honom. jag kan få ner 3-4 tsk per mål, men sedan är det stopp. han håller på att få tänder nu, kanske beror det på det, eller så vill han bara äta själv. han kan inte äta med sked ännu, men om jag sätter tallriken framför honom så äter han nog med händerna. kokad spagetti var en hit, lika så ris, och brödbitar med lite smör på. det plockar han i sig med god aptit. ibland får jag in någon sked nu som då emellan åt. men jag skulle förstås vilja att han åt potatis, kött och grönsaker istället!
har du försökt ge gröt med lite mjölkpulver i. det gillar vår lilla matkrånglare i alla fall. vår son lever nog ändå mest på flaskan. men jag ger inte mjölk till varken lunch eller middag. äter han inte då så får han vara hungrig. han dricker ordentligt med vällling på morgonen och kvällslurken (c.250 ml) och så får han en flaska mjölk efter gröten till det tredje målet.
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
Du skrev "... måste jag ge flaskan efter varje mål..." och då förutsatte jag (pga hennes ålder) att det var välling.
Självklart måste hon få vätska i sig, och självklart måste hon få näring också, inte menar jag att hon ska svälta ihjäl, vilket hon själv inte heller vill, såklart
Precis som HannaMaria skriver, duger vatten så bra
Och gröt, med te x äppelmos, är bra "träningsmat", eller mosad banan...
Att ha bitar i maten kan vänta, låt henne äta pureér ett tag till, du.
Du skriver att hon får välling som påfyllnad till bröstet, får hon välling på kvällen också
Två flaskor välling per dag innehåller trots allt väldigt mycket näring, tills dess att hennes aptit stegrats.
Tänk på att det är du, precis som med sovningen, som ska ta ledningen och visa henne hur det äts här i världen
/Mia
Självklart måste hon få vätska i sig, och självklart måste hon få näring också, inte menar jag att hon ska svälta ihjäl, vilket hon själv inte heller vill, såklart
Precis som HannaMaria skriver, duger vatten så bra
Att ha bitar i maten kan vänta, låt henne äta pureér ett tag till, du.
Du skriver att hon får välling som påfyllnad till bröstet, får hon välling på kvällen också
Tänk på att det är du, precis som med sovningen, som ska ta ledningen och visa henne hur det äts här i världen
/Mia
-
Antonias mamma
Jo hon får välling på kvällen också - majsvälling alltså. Men hon dricker bara ca 100 ml då och 130 ml på morgonen. Det räcker inte långt!
Gröt har vi självfallet också försökt få i henne i nån månad nu. Inte populärt. Banan kommer ut omedelbart igen.
Hon klarar ju sig - det förstår jag - men det är ett evigt gnäll på rådgivningen och den frustration man känner efter att ha försökt förgäves vid varje måltid, kan ingen som inte varit i samma situation föreställa sig.
Och precis som med sovningen - så kan jag ju inte äta ÅT henne
- bara ge henne förutsättningarna. Och det gör jag, om och om igen.
Gröt har vi självfallet också försökt få i henne i nån månad nu. Inte populärt. Banan kommer ut omedelbart igen.
Hon klarar ju sig - det förstår jag - men det är ett evigt gnäll på rådgivningen och den frustration man känner efter att ha försökt förgäves vid varje måltid, kan ingen som inte varit i samma situation föreställa sig.
Och precis som med sovningen - så kan jag ju inte äta ÅT henne
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia
, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus
, född 17.8.08, kurad 1/09
www.sandsdrommar.com
Antonia
Amadeus
www.sandsdrommar.com
Nu kan jag inte quota
, men vad menar du med "det är ett evigt gnäll på rådgivningen...."
Är det oss som försöker hjälpa dig du menar, så blir jag lite purken
ATt hjälpa och ge råd är ändå inte att gnälla...
Förklara gärna
Är det oss som försöker hjälpa dig du menar, så blir jag lite purken
ATt hjälpa och ge råd är ändå inte att gnälla...
Förklara gärna
Antonia!
Jag förstår din frustration. Det är hemskt att ha ett barn som inte vill äta. Vår tjejs aptit kom efter 1-1,5 vecka. Från att inte velat ha nåt alls till att äta en hel liten burk. I vårt fall så tror jag att matstrulet var helt kopplat till sömnen för de (få- tack och lov) gånger som hon sovit sämre så har hon börjat knipa igen. Hon är fortfarande inte enkel vid maten men hon äter i alla fall. Plockmat är det som är bäst. Jag hoppas och håller tummarna för att det kommer att vända för din älskling också snart. Ha tålamod och kämpa på. Skickar styrkekramar!!!
Ska tillägga att vi gick tillbaka till majspure och dyl. från 4 mån i början och sedan ökade vi sakta på med andra pureer.
Jag förstår din frustration. Det är hemskt att ha ett barn som inte vill äta. Vår tjejs aptit kom efter 1-1,5 vecka. Från att inte velat ha nåt alls till att äta en hel liten burk. I vårt fall så tror jag att matstrulet var helt kopplat till sömnen för de (få- tack och lov) gånger som hon sovit sämre så har hon börjat knipa igen. Hon är fortfarande inte enkel vid maten men hon äter i alla fall. Plockmat är det som är bäst. Jag hoppas och håller tummarna för att det kommer att vända för din älskling också snart. Ha tålamod och kämpa på. Skickar styrkekramar!!!
Ska tillägga att vi gick tillbaka till majspure och dyl. från 4 mån i början och sedan ökade vi sakta på med andra pureer.
Mamma till världens goaste tjej född jan -06
-
Antonias mamma
Tack Sanna - och alla andra som försöker hjälpa!!
Miar70 - Med "Rådgivningen" menar jag alltså mödra- och barnrådgivningen, vilket är vår motsvarighet till ert BVC. Jag menade alltså att dom klagar på hennes vikt och ifrågasätter vad jag ger henne för mat. Jag menade alltså INTE er forumister!!!

Miar70 - Med "Rådgivningen" menar jag alltså mödra- och barnrådgivningen, vilket är vår motsvarighet till ert BVC. Jag menade alltså att dom klagar på hennes vikt och ifrågasätter vad jag ger henne för mat. Jag menade alltså INTE er forumister!!!
Antonia
Amadeus
www.sandsdrommar.com
Antonia
Amadeus
www.sandsdrommar.com
Jag önskar tips oc vägledning i hur jag ska få min tös att somna om på dagvilorna när vi är borta. Hon vaknar efter 30 minuter och trots att vi vagnar henne så vill hon inte somna om. Det är ju klart att det är spännande med nya lukter och ljud. Vi har en filt över vagnen som skyddar mot synintryck. Hemma vaknar hon också efter 30 min men då somnar hon om med lite vagning eller i bästa fall ramsa.
Hur ska vi göra? På em ska hon sova 1,5 tim och det blir ju en tim för lite. Vi ger henne förutsättningarna genom att låta henne ligga kvar så länge som det bara går, i alla fall 30 min till.
Hur ska vi göra? På em ska hon sova 1,5 tim och det blir ju en tim för lite. Vi ger henne förutsättningarna genom att låta henne ligga kvar så länge som det bara går, i alla fall 30 min till.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Antonias mamma skrev:Anna - jag undanber mig fler påhopp...![]()
Fick nog i min sista TS, tack.
"Hur svårt kan det bli" kan ju verkligen tyckas som en sarkasm, men det var och är en uppriktig fråga. (Menar ju jag, alltså.) Det barn existerar inte på denna jord som frivilligt svälter sig. Därför tror jag fortfarande inte på att små barn "vägrar" äta. Det vore detsamma som att de vägrade leva.
Vår uppgift som vuxna vårdare är att se till att lilla ungen får möjlighet att äta, att alltså slippa svälta ihjäl. Det betyder att ge mat. All mat estimeras inte, dvs lilla barnet kan kanske inte genast tro på att just den HÄR maten betyder liv. Jag är inte så säker på att finfördelad hund eller hackad snok skulle få mig att tro på livet. Den sortens diet kanske snarare skulle få mig att frukta för det.
Vi kan inte veta vad som genast övertygar små barn som SÄKERT.
Det går alldeles utmärkt att överleva på välling både länge och väl. Man kan komplettera lite lugnt, och det gör du ju också. Passar det att "plocka", betyder det i regel att barnet liksom självt avgör vad som verkar befrämjande för diverse - motoriken, överlevnaden, smaken, etc. Man kan kleta på pålägg på skurna brödbitar som är både mjukt och nyttigt: leverpastej, messmör, mjukost. Pilla med ärtor brukar vara populärt och det beror inte huvudsakligen på smaken, vill jag påstå.
Jag ber fortfarande om ursäkt och hoppas din ton, i samma takt som min tråkiga (som du ser det), kan lämnas därhän och ersättas av det vi ju faktiskt båda egentligen talar om: barnets intressen.
Våra egna får och bör vi lämna därhän.
Tids nog äter den lilla älskling allt - eller smakar åtminstone - som fått ta sig sin tid och respekterats för sina "frågor" kring maten som kring allt annat.
På ren svenska: ge barnet vad hon litar på
Senast redigerad av annawahlgren den tor 17 aug 2006, 04:22, redigerad totalt 1 gånger.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Antonias mamma
Jag tackar ödmjukt för ursäkten Anna - och medger att jag varit både sur, sårad och ledsen
. Främst då de två sistnämnda - eftersom mitt inlägg var ett rop på hjälp och i den situation vi befann oss i var sarkasm det sista jag behövde. Min "ton" var inget annat än en reaktion på din densamma
.
Med TS menade jag "trådstart". Kan lämnas därhän. Den som vill älta får söka...
Självfallet menar jag inte att hon på något vis valt att svälta - jag söker bara efter vad som kan ha gått fel
då hon inte vill äta eller bli matad, annat än med flaska.
Nu, äntligen, hela 8 dagar efter kurstart, verkar dock det hela ha vänt och idag har världens underbaraste flicka ätit mer än någonsin - och gapat när hon sett skeden!
Hur vi sedan lyckats med är en annan historia. Hon sover hela nätterna
och nappen är borta - men vid läggningarna har vi fastnat i solfjädern och dagslurarna är i det närmaste katastrofala´
. Vi jobbar vidare nu, i vår egen takt, med de verktyg som vi lärt oss använda.
Jag sänder samtidigt att stort, offentligt tack till Nancy och min vän Kantarella, som hjälpt oss igenom en mycket, mycket, mycket tuff vecka.
Anna
Med TS menade jag "trådstart". Kan lämnas därhän. Den som vill älta får söka...
Självfallet menar jag inte att hon på något vis valt att svälta - jag söker bara efter vad som kan ha gått fel
Nu, äntligen, hela 8 dagar efter kurstart, verkar dock det hela ha vänt och idag har världens underbaraste flicka ätit mer än någonsin - och gapat när hon sett skeden!
Hur vi sedan lyckats med är en annan historia. Hon sover hela nätterna
Jag sänder samtidigt att stort, offentligt tack till Nancy och min vän Kantarella, som hjälpt oss igenom en mycket, mycket, mycket tuff vecka.
Anna
Antonia
Amadeus
www.sandsdrommar.com
Antonia
Amadeus
www.sandsdrommar.com
-
Antonias mamma
... lyckats med KUREN, ska det förstås stå... 
Antonia
Amadeus
www.sandsdrommar.com
Antonia
Amadeus
www.sandsdrommar.com
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Så underbart skönt för lilla älsklingen att få sova, och vad duktig du har varit och är. Pris och beröm
Aptiten kom(mer) kanske lite sent för vissa somliga, av skäl som vi inte alltid begriper, men den kommer
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022