Tvillingar??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tvillingmamma

Tvillingar??

Inlägg av Tvillingmamma »

Hej!
Jag undrar om någon har tips på hur man gör när det gäller tvillingar och hur man får dem att få rutiner på att sova hela natten. Jag har ju inte mer än 2 armar och känner mig redan otillräcklig.
En undrande mamma till 2st 6 veckors flickor
camilla

Inlägg av camilla »

Har du barnaboken? Dar beskrivs det hur man lagger grunden till en god nattsomn. Sova HELA natten (12 tim) gor de ju inte da de ar bara 6 veckor men om man "gor ratt" fran borjan sa har man ju goda forutsattningar for att allt skall funka bra da de innehar aldern att sova hela natten. Jag sjalv var inte sa forutseende att jag sokte information, allt blev som de blev liksom och till slut sparade det ur... da hittade jag hit och kurade mina tvillingar 6 manader gamla med mkt gott resultat. Jag kurade mina flickor tillsammans utan problem, det verkade inte som de storde varandra aven om den ena skrek och den andra sov. Det jag tror att du kanske maste tanka pa ar om dina flickor fotts med lag fodelsevikt(?). Jag antar att barn med lag vikt behover ata oftare och mer an andra men det vet du ju bast sjalv, det var bara en tanke eftersom tvillingar ofta ar sma....
Lycka till!! :D
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
ia

Inlägg av ia »

hej hej!

Vi var inte heller sa forutseende att vi tog reda pa en massa info om somn och sa innan vara sma kom. Det blev ocksa som det blev for var del tills vi hittade AWs hemsida och insag att vi hittat helt ratt :D ! Vi kurade vara sma utan problem, helt enligt skolboken nar de var 4.5 manader men det hade vi kunnat gora tidigare egentligen skulle jag tro, kanske 4 man hade varit optimalt det ocksa. ...men om vi hade kort Standardmodellen fran borjan sa hade nog allt gatt sa mycket lattare redan fran start och ingen kur hade kanske behovts.

Jag vet att tid ar det minsta man har de forsta 3 man med tvillingar :roll:, men mitt tips ar anda att forsoka lasa pa om Standardmodellen har pa hemsidan, samt relevanta kapitel i Barnaboken till att borja med (tills ni far mer tid att lasa hela menar jag :wink: ).

Aterkom nar som helst med funderingar, har finns det massa kunskap och pepp att ta del av.

kram
maria
Mamma till tvillingar fodda 20 april 2004. Sover som anglar O:) :wink: efter SHN-kur vid 4.5 manaders alder
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Hej

För oss var lösningen synkronisering, rutiner (schema), tillräckligt med mat/amning och att lugna i sängen (om det inte är mat). Vi hade aldrig några "problem". I början var det ju mat var 4:e timme ca , sedan utökades nattsömnen gradvis, vid 2,5 mån anammade vi "Hugos schema" från Barnaboken och det funkade! Så 9 timmars nattsömn, som vid 4 mån blev 11 h (med nytt schema). 11 h/natt sover de än. Vi behövde inte kuren, räckte med rutinerna, tillräckligt med mat/amning, egen säng och att visa att sängen är trygg.

Lycka till, kram
Helena
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"