HJÄLP!
HJÄLP!
Jag måste verkligen ha hjälp, jag går under snart, får panik.
Har en flicka på 10 månader och allt BORDE funka bra men det är ett jävla helvete!
Jag vet inte vart jag ska börja, kan dra kort hur våra dagar ser ut:
Vaknar 06-07. Frukost; Gröt+välling
Somnar en lur vid 8.30-09
Äter lunch 11 - erbjuder mat, slutar oftast med välling.
Somnar 13, sover 1,5 timme.
Middag 15 - erbjuder åter igen mat.
Kvällsmat 18 - gröt+välling.
Somnar 19, och sover då 12-12,5 timme utan vak förutsatt att hon ätit.
På kvällen somnar hon själv utan problem i sängen, på dagen sover hon i vagnen, hon kan somna själv då också, men med skrik. Vagna funkar absolut inte, hon vaknar om och om igen.
Detta är problem 1; Jag kan inte få henne att somna lugnt och tryggt utan skrik på dagarna!
Och somnar hon INTE själv, ja, då sover hon 5 minuter och vaknar "jättepigg".
Andra problemet är maten, hon har jättedålig aptit och spottar ut allt vad mat heter.
Några få dagar så klaffar ALLT, och då äter hon mycket, sover bra och är glad, men hur faaaan ska jag få det att klaffa varje dag och inte bara en gång i veckan?
Just nu sitter jag och gråter, och har gjort hela kvällen. Inte på tre dagar har jag orkat nånting, jag är alldeles förtvivlad. Jag skäms så inihelvete, men jag orkar inte längre.
Senaste tre dagarna har hon fått somna själv på det värsta möjliga sättet. Alldeles ensam, jag är så knäckt.
Hon har inte ätit nåt annat än välling på 3 dagar, hon är ledsen och orolig, med rätta! Hennes mamma är ju en idiot!
Jag har velat fram och tillbaka för länge nu, i förrgår beställde jag Barnaboken, hoppas jag hittar svaret där.
Men jag vill ändra på att NU!
Jag vill ha ett lyckligt barn och jag vill vara lycklig själv!
På dagarna leker hon oftast själv, och verkar trivas bra med det.
Har jag förstört allt? Är det försent att ändra på allt nu?
Snälla, kan nån hjälpa mig!
Har en flicka på 10 månader och allt BORDE funka bra men det är ett jävla helvete!
Jag vet inte vart jag ska börja, kan dra kort hur våra dagar ser ut:
Vaknar 06-07. Frukost; Gröt+välling
Somnar en lur vid 8.30-09
Äter lunch 11 - erbjuder mat, slutar oftast med välling.
Somnar 13, sover 1,5 timme.
Middag 15 - erbjuder åter igen mat.
Kvällsmat 18 - gröt+välling.
Somnar 19, och sover då 12-12,5 timme utan vak förutsatt att hon ätit.
På kvällen somnar hon själv utan problem i sängen, på dagen sover hon i vagnen, hon kan somna själv då också, men med skrik. Vagna funkar absolut inte, hon vaknar om och om igen.
Detta är problem 1; Jag kan inte få henne att somna lugnt och tryggt utan skrik på dagarna!
Och somnar hon INTE själv, ja, då sover hon 5 minuter och vaknar "jättepigg".
Andra problemet är maten, hon har jättedålig aptit och spottar ut allt vad mat heter.
Några få dagar så klaffar ALLT, och då äter hon mycket, sover bra och är glad, men hur faaaan ska jag få det att klaffa varje dag och inte bara en gång i veckan?
Just nu sitter jag och gråter, och har gjort hela kvällen. Inte på tre dagar har jag orkat nånting, jag är alldeles förtvivlad. Jag skäms så inihelvete, men jag orkar inte längre.
Senaste tre dagarna har hon fått somna själv på det värsta möjliga sättet. Alldeles ensam, jag är så knäckt.
Hon har inte ätit nåt annat än välling på 3 dagar, hon är ledsen och orolig, med rätta! Hennes mamma är ju en idiot!
Jag har velat fram och tillbaka för länge nu, i förrgår beställde jag Barnaboken, hoppas jag hittar svaret där.
Men jag vill ändra på att NU!
Jag vill ha ett lyckligt barn och jag vill vara lycklig själv!
På dagarna leker hon oftast själv, och verkar trivas bra med det.
Har jag förstört allt? Är det försent att ändra på allt nu?
Snälla, kan nån hjälpa mig!
Snälla vän!
Här finns massor med hjälp!!!
Själv är jag inte rätt person, är inte så insatt i detta med kurning, men jag kan lova att många andra kommer att skynda till din hjälp om du vill ta emot den! Så länge kan jag säga: Det är INTE försent och du har inte förstört allt!
Hang on!
Här finns massor med hjälp!!!
Själv är jag inte rätt person, är inte så insatt i detta med kurning, men jag kan lova att många andra kommer att skynda till din hjälp om du vill ta emot den! Så länge kan jag säga: Det är INTE försent och du har inte förstört allt!
Hang on!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
-
Fjällfolket
Hej och välkommen Svala!
Nej du har inte förstört allt. Det GÅR att "backa bandet" och få en annan tillvaro.
Bara det faktum att du sitter och skriver här visar att du har tagit ett ansvarsfullt beslut för ditt barns bästa!
Först:
Det är VÄLDIGT vanligt att små älsklingar i den åldern "kan helv" när det gäller maten. Så ta det lugnt på den fronten. Hon svälter inte
Om du orkar
gå in på:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6677
där finns massor av "matnyttigt" för de små, även i trassliga tider
Hennes mamma är INTE en idiot! Idioter gör inte insikten att det är dags för förändring...
KRAM!
/Fjällmor
Nej du har inte förstört allt. Det GÅR att "backa bandet" och få en annan tillvaro.
Bara det faktum att du sitter och skriver här visar att du har tagit ett ansvarsfullt beslut för ditt barns bästa!
Först:
där finns massor av "matnyttigt" för de små, även i trassliga tider
Hennes mamma är INTE en idiot! Idioter gör inte insikten att det är dags för förändring...
KRAM!
/Fjällmor
Jo, det har jag märkt. Låter henne sitta och greja med maten själv, men det känns så ynkligt när hon äter 3 makaroner och kastar resten vilt omkring sig. :´(Fjällfolket skrev:Hej och välkommen Svala!
Först:
Det är VÄLDIGT vanligt att små älsklingar i den åldern "kan helv" när det gäller maten. Så ta det lugnt på den fronten. Hon svälter inte
Om du orkar
gå in på:
KRAM!![]()
/Fjällmor
Välling går ju i dock.
-
Fjällfolket
Hej igen Svala!
Så bra, då har du ju både fina nätter (Grattis!) och koll på maten!
Välling (den osockrade) är inte onyttigt. Och inget barn svälter sig frivilligt.
Så den vargen kan vi skjuta BUMS!
Så till dagarna:
Med så fina nätter som grund borde det inte vara något problem att få till bra daglurar.
Har du läst något om SHN...
Det här kommer att fixa sig!
/Fjällmor
Så bra, då har du ju både fina nätter (Grattis!) och koll på maten!
Välling (den osockrade) är inte onyttigt. Och inget barn svälter sig frivilligt.
Så till dagarna:
Med så fina nätter som grund borde det inte vara något problem att få till bra daglurar.
Har du läst något om SHN...
Det här kommer att fixa sig!
/Fjällmor
Hej Svala. Har oxå en dotter på 10 mån som har "tjorvat" en del med maten och jag har fått många bra tips här på forumet. Vi insåg inte att hon ville sitta själv o plocka bitar. Vi får inte ge bitarna åt henne utan hon ska själv ta dem från bordet. Men hon blir inte mätt av de bitar hon stoppar i munnen (det mesta kommer ut efter en stund i munnen) så vi "lurar i" henne burkmat under tiden hon plockar med bitarna. Vi har även fått komplettera med välling ibland då vissa måltider varit minimala och humöret blivit därefter. Så hoppas det kan vara ett tips eller har du redan prövat det?
Vi har haft lite problem med att vår tjej inte är glad på dagarna och jag förstår hur du känner dig. Man tappar liksom lite självförtroende och känner sig så dålig. Men här finns mycket hjälp att få av många kloka människor. Ofta tycker jag det bara känns bättre av att man får skriva av sig lite och berätta om hur man har det.
Nu vet jag att det kanske inte är så populärt här men jag gav upp försöken att få henne att sova länge i vagnen och hon får sova sin långa lur i spjälsängen. Korta em-luren på 45 min sover hon i vagnen ute (oftast). Men det finns många trådar här om hur man får dagslurarna i vagnen.
/Myra
Vi har haft lite problem med att vår tjej inte är glad på dagarna och jag förstår hur du känner dig. Man tappar liksom lite självförtroende och känner sig så dålig. Men här finns mycket hjälp att få av många kloka människor. Ofta tycker jag det bara känns bättre av att man får skriva av sig lite och berätta om hur man har det.
Nu vet jag att det kanske inte är så populärt här men jag gav upp försöken att få henne att sova länge i vagnen och hon får sova sin långa lur i spjälsängen. Korta em-luren på 45 min sover hon i vagnen ute (oftast). Men det finns många trådar här om hur man får dagslurarna i vagnen.
/Myra
Mamma till Joel född 0205 och Johanna född 0509
Jag har läst om SHN här på sidan, men inte boken. Kanske dags att beställa?
Är det okej att erbjuda henne plockmat till lunch & middag och så toppa med välling när hon är nöjd med plockandet?
Ammar fortfarande litegrann också, men hon väljer själv bort bröstet mer och mer, nu vill hon ha bröstet max 2 ggr per dag, tack och lov aldrig i samband med sömn, så jag har inget sånt problem att vänja bort, men tror du att amningen kan vara störande?
Ska jag sluta genast eller vänta ut det? Som det känns nu handlar det om max 2 månader till innan hon själv väljer bort amningen.
Är det okej att erbjuda henne plockmat till lunch & middag och så toppa med välling när hon är nöjd med plockandet?
Ammar fortfarande litegrann också, men hon väljer själv bort bröstet mer och mer, nu vill hon ha bröstet max 2 ggr per dag, tack och lov aldrig i samband med sömn, så jag har inget sånt problem att vänja bort, men tror du att amningen kan vara störande?
Ska jag sluta genast eller vänta ut det? Som det känns nu handlar det om max 2 månader till innan hon själv väljer bort amningen.
Hej!Myra skrev:Hej Svala. Har oxå en dotter på 10 mån som har "tjorvat" en del med maten och jag har fått många bra tips här på forumet. Vi insåg inte att hon ville sitta själv o plocka bitar. Vi får inte ge bitarna åt henne utan hon ska själv ta dem från bordet. Men hon blir inte mätt av de bitar hon stoppar i munnen (det mesta kommer ut efter en stund i munnen) så vi "lurar i" henne burkmat under tiden hon plockar med bitarna. Vi har även fått komplettera med välling ibland då vissa måltider varit minimala och humöret blivit därefter. Så hoppas det kan vara ett tips eller har du redan prövat det?
/Myra
Jo, vi testar med plockmat, men det går som sagt inte i så mycket!
Håller med om att det känns bättre bara att prata om det, man känner sig så himla ensam i världen när man är mitt uppe i allt.
Hela dagen har varit ett enda virrvarr och ilska, ångest, dåligt samvete och gråt över mitt älskade barn
-
Fjällfolket
Bra att du börjat läsa
Det är lättare att få grepp om helheten/filosofin med SHN om man läser boken, så JA jag råder dig att beställa den. Men du kan klara dig med Barnaboken och forumet oxå.
Plockemat
Självklart kan hon få det både till lunch och middag. OM du vill fylla på med välling/amning så gör det direkt, som efterrätt. Så det inte blir som ett xtra mellanmål
Amningen
Självklart kan du fortsätta amma - så länge du och barnet TRIVS och mår bra
Det viktiga är att hålla mattiderna för aptitens skull.
Jag får intrycket att du redan har en fin struktur på era dagar
Och att det är dagsömnen som strular till det...
/Fjällmor
Det är lättare att få grepp om helheten/filosofin med SHN om man läser boken, så JA jag råder dig att beställa den. Men du kan klara dig med Barnaboken och forumet oxå.
Jag får intrycket att du redan har en fin struktur på era dagar
/Fjällmor
Måste bara få komplettera mitt inlägg...
. Jag vet inte om du lagar all mat själv men vi kan i alla fall inte ge henne burkmat med bitar i, det spottar hon bara ut, spottar o fräser
men HIPP:s 6-månaders burkar är ok och möjligen ngn av HIPPs 8-månaders burkar som har mycket små bitar kan hon svälja. Så vi serverar alltid några plockbitar, burkmat och kompletterar med välling om hon äter dåligt. Vi har gjort så i säkert två månader nu och faktiskt har hon börjat äta mer o mer av burkmaten och vi behöver inte komplettera med välling så ofta.
/Myra
/Myra
Mamma till Joel född 0205 och Johanna född 0509
-
Gäst
Hej Svala!
När jag läser ditt första inlägg, så tycker jag inte att allt verkar så vansinnigt tokigt. Du verkar vara en bra mamma, med en liten sjävlförtroendedipp!
Hon sover superfint på nätterna, verkar det som =D> . Det är din förjänst ju!! Hon får lagom med sömn totalt, dvs 14 timmar för en tiomånaders! Brabra.
Dottern trivs i sitt eget sällskap, och kan leka själv! =D>
Välling är nyttigt och bra, och det klarar man sig fint på i några dagar. Ingen panik för det!
Så INGENTING är förstört, tvärtom verkar du ha gjort ett väldigt bra jobb som mamma
Så, till dina bekymmer med maten:
En bra riktlinje är att ha ca 3,5 timmar mellan målen, då är man lagom hungrig. Och att få in 5 mål totalt på dagen, inkl vällingen precis innan sängdags. Och kom ihåg att INGA barn som erbjuds mat svälter!!
Jag kan se 4 mål i din dag. Försök lägga in ett till, så har hon ytterligare en chans att peta i sig plockmaten!
Det är långt, 4-5 timmar mellan frukost och lunch, vilket gör att hon kanske är lite för hungrig. Åtminstone jag fungerar så att jag inte kan äta så mkt när jag är alldeles för hungrig. Sedan är det hela 4 timmar till nästa mål. T ex kan en matdag se ut såhär:
7 (välling/gröt/smörgås...)
10.30 (lunch)
14 (mellanmål, ex gröt, frukt, e l)
17.30 (middag)
Precis innan läggdags: kvällsvällingen
Det finns många här som gärna hjälper dig!
(Nu såg jag precis innan jag skulle skicka att du fått många fler svar! Jaja, du får se mitt som komplement då!
)
När jag läser ditt första inlägg, så tycker jag inte att allt verkar så vansinnigt tokigt. Du verkar vara en bra mamma, med en liten sjävlförtroendedipp!
Så, till dina bekymmer med maten:
7 (välling/gröt/smörgås...)
10.30 (lunch)
14 (mellanmål, ex gröt, frukt, e l)
17.30 (middag)
Precis innan läggdags: kvällsvällingen
Det finns många här som gärna hjälper dig!
(Nu såg jag precis innan jag skulle skicka att du fått många fler svar! Jaja, du får se mitt som komplement då!
Tack för svaret!Fjällfolket skrev:Bra att du börjat läsa![]()
Plockemat
Självklart kan hon få det både till lunch och middag. OM du vill fylla på med välling/amning så gör det direkt, som efterrätt. Så det inte blir som ett xtra mellanmål
![]()
Amningen
Självklart kan du fortsätta amma - så länge du och barnet TRIVS och mår bra
Det viktiga är att hålla mattiderna för aptitens skull.
![]()
Jag får intrycket att du redan har en fin struktur på era dagarOch att det är dagsömnen som strular till det...
![]()
/Fjällmor
Ja, du har uppfattat mig alldeles rätt, det är dagssömnen, och således den dåliga aptiten på mat som strular till det.
Annars har vi bra rutiner och hon har fram tills nu, när jag börjar vackla, mått jättebra.
Nattsömnen är förhållandevis bra, dom kvällar jag får i henne ordentligt med mat så sover hon som en stock hela natten.
Annars vaknar hon en gång på natten och har svårt att somna om.
Det som tagit knäcken på mig nu med dagslurarna är att hon vaknar varken glad eller utsövd längre, hon som alltid vaknat med ett leende på läpparna är plötsligt ledsen och börjar gnugga ögonen igen efter 30 minuter.
Tack Jenny H
Det var gott att höra!
Ett tillägg:
En annan faktor som strular till det här hemma är att vi bara bor i en 2:a UTAN balkong på vindsvåningen.
Det gör dels att vi känner oss trängda & trivs inte, dels så får flickan inget eget rum.
Det är dock avhjälpt inom snar framtid då vi har fått en ny lägenhet och flyttar snart, och då blir det rum till gumman och uteplats att vara på, så jag tror och hoppas att det ska bli lättare då, dels med eget rum och dels för att vi föräldrar kommer må bättre när vi trivs med boendet, vilket vi inte alls gör nu, när vi i princip kliver varandra på tårna vart vi än vänder oss.
Ett tillägg:
En annan faktor som strular till det här hemma är att vi bara bor i en 2:a UTAN balkong på vindsvåningen.
Det gör dels att vi känner oss trängda & trivs inte, dels så får flickan inget eget rum.
Det är dock avhjälpt inom snar framtid då vi har fått en ny lägenhet och flyttar snart, och då blir det rum till gumman och uteplats att vara på, så jag tror och hoppas att det ska bli lättare då, dels med eget rum och dels för att vi föräldrar kommer må bättre när vi trivs med boendet, vilket vi inte alls gör nu, när vi i princip kliver varandra på tårna vart vi än vänder oss.
-
Fjällfolket