Hej igen,
Har varit på semester i tre veckor och Rebekka har varit "ledig" från dagis i 4 veckor. Första veckan med mormor på landet, varifrån jag pendlade til jobbet och resten av tiden med mamma och pappa på landet
Redan på fredagen när hon hade sista dagen på dagis la hon sig utan ett knyst.

Trodde att det skulle bli svårt i och med att mormor just kommit, men nej. Och så gick det jättefint med att somna hela först veckan på landet - även om det brukar vara svårt där, då hon inte gillar att byta sovrum...
Ett par nätter med uppvaknande kom dock plöstigt.

Överraskande, för det är annars bara när hon är sjuk. Hon gallskrek mammmmmma, maaaaaammmma, och tillsist var jag tvungen att ta upp henne och lägga hende i min säng - vi hade ju tjocka släkten på besök och hela huset vaknade... Hon sov en natt i vår säng och en hos mormor, när mormor var ensam med henne en natt, då hon också stod upp och skrek

Ett par ytterligare gånger har dock fixats enbart med pangramsa, så det borde vara lugnt.
Sen: Två kvällar med totala återfall vid läggning. Ramsa, solfjäder etc. användes, men funkade inte. Hon skrek sig hes och andra kvällen tog vi upp henne, gav henne välling och la henne igen. Det funkade - nästan - skrek ett tag, men somnade. Så var det
helt oproblematiskt i ca. 10 dar. Så återfall igen i lördags - också delvis när hon skall sova middag. Och i går när vi kom hem till stan spårade det helt ur. Igen gråter och skriker hon så hon blir alldeles anfådd.
Hon har fått för sig att hon inte vill lägga sig ner - när vi lägger ner henne i sängen så sätter hon sig upp och möblerar om på kudde och gossdjur. Och sen
vägrar hon att lägga sig ner.

Normalt kastar hon sig ner på magen och så lägger vi på henne täcket och går ut med ramsan. Men det funkar inte - hon sitter bara där med ett snett leende. Har försökt både:

Att säga: "Lägg dig ner."

Har lagt henne ner.

Och har valt att lägga ifrån mig täcket och säga, att hon får ta det själv, när hon lägger sig.
Alla alternativ funkar lika dåligt. I går tog vi upp henne för hon skrek så hon nästan var blå... Hon fick en flaska välling till - när jag tog upp henne sa jag. "Du får en flaska till, så byter vi din blöja. Och så sover du. Ok?" Jo, jo och ja, var hennes svar. Men att man inte kan förhandla med så små barn fick jag bekräftat efteråt...

Hon la sig också ner snabbt som blixten när jag lovade att sjunga för henne. Låg stilla hela sången med solfjäder på ryggen - flög upp som ett skott när jag tryckte lite och sa ramsan.
Har också försökt att solfjädra. Men det är ju jättesvårt när hon inte vill lägga sig ner. Och när jag lägger henne ner mot hennes vilja, så skriker hon bara upp sig ännu mer...
Vad skall jag göra

Jag vet inte var jag skall börja eller sluta... Inser ju själv att det som hände i går inte är hållbart, för det var förvirrande för alla. Men vad tusan gör man när hon inte vill lägga sig ner och sen gastar och skriker som en galning

Och verktygen inte "tar"

Förnstret är ju öppet pga värmen så grannarna tror väl att vi slår henne...
Hjälp
Ulrika
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.
Liten ny flicka - Josefin - född 11 feb 2008;-)
Bor i Köpenhamn (sen 1990) och Rebekkas och Josefins pappa är dansk.