Ja, det är avledning som är att föredra. Så små barn som tvååringar ska inte behöva hamna i konflikter och bråk med andra barn. Hänsyn, turas-om, kompromissa, vänta på sin tur, dela med sig etc etc är talanger som inte kan, och inte ska, forceras fram, anser jag. Det är först efter (om man har tur: under) genomgången trotsålder som små barn ens begriper att det finns andra "flockar" dit andra barn hör och att de så att säga har rätt till det, att världen kan och måste jämkas samman, att inte allting är MITT och kretsar kring MIG. Men fram till trotsåldern tycker och tror små barn faktiskt det - världen är MIN, min värld är världen, mitt centrum och min egen person är hela universums centrum. Och jag tycker de verkligen ska få tro det. Tvååringen ska få stå på höjden av självkänsla och självförtroende och vara kung över tillvaron. Det är en tid som aldrig kommer tillbaka. Världen rasar ändå samman i och med trotsålderns inträde, och det behöver man sannerligen inte forcera fram!
Världen måste få vara liten innan den kan bli stor.
Ord och förklaringar och vädjanden och "uppfostran" förslår ingenstans när det gäller så små barn. Det är bara tröttsamt för dem, på samma sätt som det vore obegripligt tröttsamt om någon skulle tjata på oss vuxna på ett främmande språk om någonting som vi inte begrep. Världen är full av små tvååringar som slutar lyssna därför att de blivit sönderpratade och ändå ingenting begriper. De är inte mogna för allt det där Vän av Ordning-pratet som vädjar till moral och förnuft och tolerans och hänsyn och empati etc etc etc. Envisas man med att göra dem äldre och mognare än de är, får man dessvärre räkna med att de i logikens namn stänger öronen till slut. Och då lyssnar de inte heller den dag man kanske måste hejda dem från att springa ut i gatan.
Så spar på orden. Var tacksam för att små barn är så underbart lättlurade som de är! Bryt vad det nu är med ett "Oj då!" och ta barnet därifrån. "Vi hittar på något annat i stället." Ingenting konstigt med det. "Titta! Där finns det gungor!" Eller vad som helst. Det behövs inte mer. Och man ska ju heller aldrig underskatta mutans betydelse. Kan man inte ha med sig dubbla spadar (eller tretton stycken), kan man alltid ha en intressant muta i fickan, som man presenterar medan man beger sig ut på nya, konfliktfria äventyr.
Det finns ingenting alls, annat än obetänksamhet vill jag påstå, som säger att en liten tvååring, som ska vara fri, lycklig och glad, måste dresseras i djungelns lag redan i sandlådan (sandlådan i både bokstavlig och överförd bemärkelse).