Behöver råd och stöd till min 3 månaders

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Alice mamma :D

Jag är helt säker på att kokos kommer att svara dig, jag vill bara inflika här, att föregående vecka var vi ett gäng som blev utbildade i shn av AW herself, så i Stockholmsområdet (ser att ni bor där!) finns nu flera diplomerade hjälpredor :!:

Känner du att du behöver "handgriplig" hjälp, hojta bara till här på forumet :!: :wink:

Det vi vill, är att både barn och föräldrar ska få sova, så att babytiden - och tiden därefter - blir njutningsfull, för alla :!:

Lycka till, nu
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Alice mamma

Inlägg av Alice mamma »

Sitter nu och ammar och gråter samtidigt. Alice vaknade efter 1 h 45 min och gick inte med mina verktyg att somna om.
Hon brukar vakna glad och go men nu bara grät och skrek hon...

Miar70: vad menar du med handgriplig hjälp?

Känner mig som en dålig mamma som inte kan få sitt barn att sova gott.
Min kärlek till dig lilla Alice är oändlig.
060420
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Alice mamma skrev:Miar70: vad menar du med handgriplig hjälp?

.
Hej!
Jag har inte läst hela din tråd. Men jag tar mig friheten att svara på ovanstående fråga.
Det finns diplomerade kurare i din närhet, så OM du känner att du inte fixar detta själv så finns hjälp att få. Människor som kan och vill hjälpa. Visa i verkligheten, och vägleda dig och ditt barn....

Lycka till!
/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej söta!

Hur gammal är Alice :?: Skriv gärna i signaturen, så är det lättare att svara :wink: .

Med handgriplig hjälp menar Miar70 att det finns ett gäng personer nära dig som kan kuren på sina fem (10???) fingrar, efter en kursvecka hos Anna herself. Någon av dem kan alltså hjälpa dig live, hos dig eller hemma hos dom, vilket ni avtalar.

Men självklart får du först bestämma dig om du vill kura, om du kanske hellre vill göra det själv eller om du vill ha hjälp. Vill du ha hjälp, så ska vi nog kunna hitta någon :D som vill och kan hjälpa! Om du bestämmer dig för kurande, med eller utan hjälp, så plugga in SHN-boken FLITIGT. Det behöver man, innan kurande.

Du :heart: , du låter trött och uppgiven. Liksom din älskade dotter verkar vara ganska trött. Ni förtjänar skönare och gladare dagar, och det går att uppnå dom.

:?: Har du Barnaboken? Om inte - låna på bibblan eller köp. Läs, och jag lovar, liksom alla andra här, att du kommer finna mycket hjälp.

Kram Jenny
Gäst

Inlägg av Gäst »

Oj, lyckades svara samtidigt som Fjällfolket. Tur vi svarade samma sak :lol: :wink: !
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

JennyH skrev:Oj, lyckades svara samtidigt som Fjällfolket. Tur vi svarade samma sak :lol: :wink: !
:lol: :lol: :lol:
Klart vi gör! :heart:
Alice mamma

Inlägg av Alice mamma »

Tack för alla era svar :heart: . Jag är verkligen helt uppäten just nu av dessa sömnbekymmer och kan knappt tänka på annat :sleep: .
Måste bara upprepa det jag frågade tidigare;
Finns det nåt som kan gå snett eller som jag kan "förlora" på att göra kuren? Om det fungerar så himla bra - varför vill inte alla föräldrar göra detta för sitt barn och sig själva? :?:

Läste AW´s senaste krönika och blir nästan tårögd när jag inser att detta kan fungera.

Om vi nu skulle ta beslutet att köra igång, vad är rimligt i tidsplan att tänka? När kan vi köra igång?
060420
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen Alice mamma :D

Du undrar om det kan gå fel - om du kan misslyckas. Ja - om du inte kör kuren, bryter den, då går det såklart fel.
AW har kurat många barn (tusentals) både handgripligen :wink: och genom coaching, och de enda två gånger det inte gått, är när barnen inte blivit avgiftade från sömnmedel (theralen, tror jag...) som de skulle.

Det FINNS inga barn som inte vill sova, lika lite som det finns vuxna som inte vill sova. Men en del ställer större frågor och behöver mer hjälp än andra. Det är vår skyldighet som föräldrar att ge dem svaren och hjälpa dem, likväl som vi lär dem äta, använda toaletten, alla basala behov som männska har :!:
Enklare - och svårare - än så är det inte...

Att inte ALLA föräldrar ger sina barn detta, beror på att det krävs att man agerar, tar ledningen, och det är lite jobb med det :? Inte alla orkar med detta - då tar man till att barnen "har sina egna sömnrytmer" "inte kräver så mycket sömn" bla bla vilket såklart inte stämmer :!:

Och du ser ju vilket stöd du har här på forumet, och vilken hjälp du kan få, för såhär som ni har det ska det inte vara :!:
Nu har du också en lista på alla dipl. kurare, kolla föräldraforumsförteckningen, om du behöver hjälp :!: Annars är det bara att plugga på, bestämma dig och köra!

Tänk dig att du behöver tre hela kurnätter, med backup dagarna efter så du får sova, samt en vecka efterår att få allt att sitta, så har du gjort jobbet, och har fixat det då :!: Men läs shn-boken - även om du tar till hjälp!

Lycka till nu, det här fixar ni :!:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Alice mamma!

Jag förstår att du är helt slut, det var jag också innan jag kurade min son. Men nu sover vi som stockar hela familjen :sleep:

Ja, du varför inte alla gör kuren det kan man fråga sig. Antar att det är okunskap, för alla föräldrar vill ju att ens barn ska sova, äta o må bra. Måla inte upp några "om" innan. Kuren innebär jobb ett tag fram över där ni måste ha målet klistrat på näsan, men ni kommer få belöning. En dotter som kommer sova gott, utvecklas och ni får återigen en god nattsömn. Det finns inget att förlora!

När ni är redo att börja, kan bara ni avgöra men det finns några saker som är viktiga att göra innan.

:arrow: Läs igenom om SHN-kuren antingen på forumet eller beställ boken. Läs om och om igen.
:arrow: Räta ut alla frågetecken genom att fråga här på forumet.
:arrow: Gör upp ett schema för dottern som passar hela familjen men som noga täcker hennes behov av sömn och mat.
:arrow: Öva er på redskapen innan.
:arrow: Bestäm vem av er som tar de två första nätterna och den andra håller sig hemifrån.
:arrow: Bestäm ett datum och KÖR!
:arrow: Själva kuren innebär fyra nätter, tre dagar och sedan en uppföljningvecka där allt får sätta sig. Under den här tiden är det bra att hålla världen liten och inte göra några längre utflykter utan hålla sig hemma mycket.
:arrow: Ladda med massor av ATTITYD, det här fixar ni galant :thumbsup:

Vi finns här och guidar dig genom resan, lycka till om du väl bestämmer dig :!:

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Alice mamma

Inlägg av Alice mamma »

Elle: tack för ditt inlägg. Kort fråga; du skriver att den andre föräldern ska hålla sig hemifrån???? Varför? :?:

Tack för stöd. Nu ska vi bestämma oss här hemma och jag ska få med sambon på noterna. :wink:
060420
Elle

Inlägg av Elle »

För att den som tar de första två nätterna ska kunna fokusera bara på barnet och inte behöva ha den andra ömma föräldern över axeln. Dessutom är det svårt att inte "lägga sig i" om man är hemma och hör allt. Jag kan varmt rekommendera att en av er åker hemifrån. Jag bodde hos svärföräldrarna två nätter men kom hem på mornarna vid Godmorgon o tog dagarna så sambon fick sova.

Kram Elle
kokos

Inlägg av kokos »

Okunskap på BVC tror jag är den största orsaken till att inte fler använder sig av SHN-kuren. Där rekommenderar man ju 5-minutersmetoden, något som vi AW-anhängare inte är så förtjusta i :evil: . Dessutom rekommenderar ju BVC att man lägger barnen på rygg. Ska man köra SHN-kuren ska barnet läggas på mage (med andningslarm!).

Dessutom verkar det vara en trend för föräldrar att hela tiden "lyssna på sina barn" istället för att själva ta kommandot och ge konkret ledning. Hur ska barnet kunna veta hur det fungerar i den här världen - det har ju aldrig varit här förut? Jag tror att många av dagens föräldrar väntar på att någon annan ska ta ansvar för deras barn (dagis, skola???). Och en sista sak tror jag är att många föräldrar är väldigt egoistiska och använder sina barn som gosedjur.

Hoppas att ni får en lite lugnare natt nu så att du får sova lite. Då är det lättare att tänka klart. Vi finns här som stöd, som du märker. :heart:
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Alice mamma

Inlägg av Alice mamma »

Natten blev inte som vi tänkt oss... :(
Redan efter eftermiddagsluren bestämde jag mig för att jag minsann skulle ha ett glatt och nöjt barn under kvällspasset fram till läggning. Och så blev det :lol:
Vi sjöng, lekte och pratade och avslutade med ett bad som Alice tyckte var toppen.
Efter det följde nattbestyren och Alice somnade, visserligen under protest, på ca 15 min. :roll:
I samband när vi la oss vid 23 vaknade hon och jag tänkte att hon får lite mat nu i hopp om att hon då ska kunna ge både sig själv och sina föräldrar lite längre sammanhängande sömn... Icke, 00:10 vaknar hon med ett skrik och totalvägrar somna om. Hennes pappa kämpade först - utan att ta upp henne, och sen tog jag över. Både hennes och mina tårar rann och hon blev jätteledsen, arg och förtvivlad. Hela hennes kropp spjärnade emot och hon ville verkligen inte ligga i sin säng. Tog upp och ammade, la igen, nytt skrikanfall. Pappa tog upp och vyssjade till ro, la ner när hon var vaken och lyckades buffa till sömns... Då var klockan 00:50!
Sen vaknade hon en gång 03 och en gång 05 för att sen vakna för dagen ca.07:15....
Alice pappa sa imorse, innan han for till jobbet, att "nu kör vi på den där SHN-grejen. Kan vi börja redan till helgen?"
Antar att det blir för tajt... Kan man låna eller köpa boken nånstans i Sthlm eller måste man beställa här på nätet? MÅSTE vi köpa boken?? Kan vi läsa här och få råd av er??
060420
Elle

Inlägg av Elle »

Hej!

Jag personligen tyckte det var bättre att köpa boken så kan man bläddra o läsa oavsett var man befinner sig. I den finns även plats för anteckningar där du kan följa ditt barns framsteg genom kuren. Vi köpte vår bok i bokhandel i Ringens köpcentrum på Södermalm. Du kan ju även beställa den här på hemsidan. Vet inte om den finns att låna på bibliotek. Ett råd: starta inte kuren förrän ni är pålästa upp över öronen, annars är det lätt att hasta iväg o göra tokigt.

Klart att du inte MÅSTE köpa boken, det beror ju på vad man tycker bäst om. Det mesta finns att tillgå på Forumet. Vi fortsätter gärna o stötta dig efter att du läst på och beslutat dig för att genomföra kuren. Lycka til!

Kram Elle
K-ina

Inlägg av K-ina »

Glad nyhet!

Den finns att låna på bibliotek! Här kan du söka:

www.bibliotek.se

Men risken är överhängande stor att den är utlånad! :wink:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Skriv svar