7 månaders plötsligt i vild sovstrejk!

Skriv svar
Karate
Kontakt:

7 månaders plötsligt i vild sovstrejk!

Inlägg av Karate »

HEj vänner,

Min son på sju månader har sovit bra sen han var fem månader. Han har tills för c:a en vecka sen somnat själv i sin säng utan minst knussel, enstaka gånger lite gnöl i upp till en kvart.

Men nu totalvägrar han somna, dag som kväll! Det är gråt och elände i en halvtimme - tre kvart. Trodde tills igår att det var värmen som spökade, men nu de senaste två dagarna har temperaturen varit dräglig, men sonens insomningsvårigheter desto värre.

Misstänker att lösningen på problemet som vanligt är uppenbar och enkel men jag söker era råd, för jag har fått total hjärnsläpp.

:?: Kan det vara de två tänderna som är på väg? (De två första skapade inga problem och han är aldrig gnällig dagtid.)
:?: Kan det vara att han i veckan lärt sig krypa ordentligt på alla fyra OCH att ställa sig upp mot allsköns stöd, helst spjälorna i spjälsängen? (Om jag lägger honom och allt är tyst och lugnt får jag se när jag går för att titta till honom att han lyckligt står och står och står upp, inte alls i färd med att somna.)
:?: Kan vi ha skapat ett negativt mönster genom att titta till honom och buffa honom oftare och mer eftersom han gråter och har sig? (Vi vill ju inte låta honom ligga och gråta i evighet, men vi ger honom en chans att lugna sig själv. Oftast lyckas det inte och då går vi in, dv s ganska ofta numera.)
:?: Kan det vara separationsångesten? (Han är varken mammig eller pappig dagtid och leker gärna och mycket för sig själv.)

Ni förstår att jag är brydd. Vore tacksam för åsikter, förslag och peppning!

Mvh
Karate: :?: :?: :?: :?: :?: :?:
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Hej!

Jag minns att det hände massor i den åldern, precis som du skriver (tänder, drömmar, krypning..).
Visst kan det bero på allt möjligt, men jag tror stenhårt på att fortsätta precis som vanligt. "Allt är i sin ordning, även om det kaosar i dig :wink: ."

Gråter han redan vid läggningen? Buffa lugn direkt då och gå ut med den betryggande ramsan som är så stabil!

Försök att inte "över-verktyga". Lyssna av, ha förtroende och lugna när det behövs.

Få till mer skratt under tuffare tider :wink: .

Se över schemat?

Lycka till, pepp pepp!

/ Mamman till sönerna :D
Karate
Kontakt:

Inlägg av Karate »

Hej och tack för svar!

Ja, han gråter direkt vid läggandet. Besvikelse, låter det som. Ledsen över att behöva avbryta leken, krypandet. Vi buffar men det tar tid att få honom lugn.

Möjligtvis kan det vara som du säger, att schemat behöver ses över. Så här ser det ut:

07. Upp
9-10 Sova
12-13 sova
16-17 sova
20 sova natt

Nån gång har han inte somnat det sista sovpasset och jag har övervägt att skippa det. Men då är han HEEEELT slut vid sjutiden och somnar efter sin välling som en stock, går knappt att väcka, måste få pyjamas och ny blöja på i sömnen.

Vad tror ni om att skjuta på mellan-sömnen vid 12 till kanske... 14, och sen inte sova fler gånger?

För övrigt sover han bra när han väl somnat, han sveper hela natten utan några problem vid vargtimmen eller så.

Mvh
Karate
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Hej!

Ang. schemat:
Fundera på att ha två lurar. En längre middagslur och en kortare e.m-lur som försvinner så småningom (90/120 och 45). Den totala sovtiden bör ligga kring 14½ h. Tänk igenom allt noga innan du gör förändringar :wink: . Kanske du bara behöver skjuta lite på tiderna ( lite längre vakentid, sova 45 min resp.90/120?)

Lycka till!

/ Mamman till sönerna :D
Karate
Kontakt:

Inlägg av Karate »

Hmmm, jag tror inte det funkar bara med schemaförädnringar.
Han är trött efter 2 timmars vakentid. Vi lägger, han gråter i 45 min. Det kan inte bara vara schemat som strular här. Nu börjar det bli riktigt jobbigt. :x
Gäst

Re: 7 månaders plötsligt i vild sovstrejk!

Inlägg av Gäst »

Karate skrev: :?: Kan vi ha skapat ett negativt mönster genom att titta till honom och buffa honom oftare och mer eftersom han gråter och har sig? (Vi vill ju inte låta honom ligga och gråta i evighet, men vi ger honom en chans att lugna sig själv. Oftast lyckas det inte och då går vi in, dv s ganska ofta numera.)
:D Jag tror att du har buggen här - precis som du själv tror :thumbsup: . Så ge mer förtroende för honom och er ramsa! Det är den och övriga ljud som vittnar om att allt är som det ska i huset som löser det hela. Inte buffningen. Buffar gör man vid verklig kris för att lugna barnet så att det kan ta emot ramsan och känna din attityd av självklarhet så att barnet då kan somna själv. Och man gör det i en eller två dagar vid kurning. Sedan ska ramsan ha tagit vid. Sak samma gäller när det strular i övrigt. Ramsan ska fungera som den ställföreträdande buffning den är. Och den levererar du högt, tydligt och sakligt i dina händelsers centrum - som INTE är barnet :wink: . Då når budskapet om att allt är som vanligt och att han, precis som vanligt, ska sova en stund fram! Det når tyvärr inte fram när man springer och buffar och har sig utan då sprider man budskap om att något är på tok. Kan du se det?

:idea: Precis som FOS säger så kan det också vara lämpligt med två lurar nu. Ja, du har ju märkt det själv på sista luren. Det känns lite hattigt med tre entimmaslurar. Han behöver nog en längre lur att få sova ut i nu när han genomgår så mycket nytt i kroppen och knoppen :D !

:D Lycka till!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"