HEj vänner,
Min son på sju månader har sovit bra sen han var fem månader. Han har tills för c:a en vecka sen somnat själv i sin säng utan minst knussel, enstaka gånger lite gnöl i upp till en kvart.
Men nu totalvägrar han somna, dag som kväll! Det är gråt och elände i en halvtimme - tre kvart. Trodde tills igår att det var värmen som spökade, men nu de senaste två dagarna har temperaturen varit dräglig, men sonens insomningsvårigheter desto värre.
Misstänker att lösningen på problemet som vanligt är uppenbar och enkel men jag söker era råd, för jag har fått total hjärnsläpp.

Kan det vara de två tänderna som är på väg? (De två första skapade inga problem och han är aldrig gnällig dagtid.)

Kan det vara att han i veckan lärt sig krypa ordentligt på alla fyra OCH att ställa sig upp mot allsköns stöd, helst spjälorna i spjälsängen? (Om jag lägger honom och allt är tyst och lugnt får jag se när jag går för att titta till honom att han lyckligt står och står och står upp, inte alls i färd med att somna.)

Kan vi ha skapat ett negativt mönster genom att titta till honom och buffa honom oftare och mer eftersom han gråter och har sig? (Vi vill ju inte låta honom ligga och gråta i evighet, men vi ger honom en chans att lugna sig själv. Oftast lyckas det inte och då går vi in, dv s ganska ofta numera.)

Kan det vara separationsångesten? (Han är varken mammig eller pappig dagtid och leker gärna och mycket för sig själv.)
Ni förstår att jag är brydd. Vore tacksam för åsikter, förslag och peppning!
Mvh
Karate: