frågor inför Kuren och den rätta Attityden a

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mammajenny

frågor inför Kuren och den rätta Attityden a

Inlägg av mammajenny »

Hej,
Nu kastar jag mig in i forumet! Jag har läst Barnaboken (vilken lycka och välsignelse för en utmattad förstagångsförälder som inte köpte Bvc:s ”han-sover-och-äter-när-han-behöver”!) samt allt på denna sida om SHN-kuren. Vi har en son på snart ett år och det är dags att ta tag i hans sovande en gång för alla. Som första barn har han blivit ”försökskanin” :wink: - har kört somna-i-famn, 5-mm och nu är vi framme vid att han inte kan somna eller somna om ensam, ngn av oss måste stå vid spjälsängen och hålla handen. Vaknar ca 3 ggr/natt men somnar om snabbt när man står vid sängen.

Anyway, innan vi kör kuren så hoppas jag att ni som kommit ut på andra sidan vill svara på alla mina frågor om sånt som inte för mig framstår som klockrent. Och för att kuren ska bli så kort och effektiv som möjligt och vi ska kunna ha den rätta Attityden av Självklarhet så tänker jag att det är bäst att reda ut allt i förväg. Vi tänker skippa buffningen eftersom han är så pass stor, det blir sidläge med solfjäder.

1. Skrattet till gonattet. Före eller efter insomningsslurken?
2. Natt 1, han vaknar. Solfjäder eller påminnelse?
3. Hur länge solfjäder vid läggning/besked?
4. VI har tills nu gett ramsa vid sängen, blir det problem att behålla den, bör vi byta?
5. Lyssna på skriken om de stegras el mattas av. Hur länge innan påminnelse? Hur många påminnelser och hur ofta? Under kuren och sedan.
6. Vargtimmen. Varför inte påminnelser ofta? Eller har jag missuppfattat?
7. Om/när han ställer sig upp, tillrättalägg eller bara ramsa?
8. Bekräftelseramsa – ny reaktion. Då blir det väl tillbaka till påminnelse igen eller? Den mjuka bekr-ramsan funkar väl inte på skrik? Och hur vet jag att han hör bekräftelseramsan och inte har somnat – jag ser ju inte honom?
9. Återfall efter kur. Tillbaka till besked/tillrättaläggande eller bara ramsa?
10. Varför rekommenderas dagslurarna ute under kuren?
11. Mera dagslurar. Idag har vi ett schema som ser ut såhär: sova natt ca 20-06, fm-lur ca 9.30-11, em-lur ca 14.30-15.30, väcker efter 45 min). Kan det funka även framöver eller har ni tips på ändringar? Tänkte öka nattsömnen med en timme, alltså 1930-0630. Anna W skriver ju att fm-luren ska ligga redan efter 2h men då blir ju vakentiden så himla lång resten av dagen!
12. Mera dagslurar. Om han vaknar själv före utsatt tid, somna om med ramsa eller bryta? Om somna om – räkna tiden som det var tänkt från början eller 5/20/45 från när han somnade om?

Ojojoj, det här blev mycket! :roll: Hoppas ngn orkar svara och räta ut dessa frågetecken. Skulle gärna vilja köra till helgen om vi hinner känna oss tillräckligt pålästa och peppade! Stort tack på förhand!
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
JH

Inlägg av JH »

Hej! :D
Ser att du inte har fått svar, och jag är väl inte rätt person, eftersom jag aldrig kurat ett större barn.

Kan dock förutsäga vad du kommer att få som första svar: LÄS PÅ igen! :D Du har så många frågor nu att du inte känns påläst, dessutom så ser du framför dig alla eventuella saker som kan gå "fel", och då kommer du aldrig att kunna anamma den självsäkra attityd som behövs

(I know! Har problem med vargtimmen och kämpar med attityden! :twisted: )

För oss gick själva kuren bra (förutom strulande vargtimme dårå... :? ), mycket för att vi läste, läste och läste och sen bara sa: "Vad fan! Nu kör vi, och det SKA gå, vi tror på det här!". Sen använde jag forumet för frågor som dök upp allteftersom.
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
J och Å

Inlägg av J och Å »

Hej mammajenny

Välkommen!!!
Ja du många frågor, ska försöka

1. Vi körde slurken först. Men han är oftast så trött och kryper till sängen. Så nu skrattar vi järnet, sedan slurk och sedan gonatt till alla och släcka lampor.
2. Man påminner först, blir han tyst bekräftar ni. Räcker inte påminnelsen, då solfjädrar man, sedan ramsar och slutligen vid tystnad bekräftelse.
3. Lite osäker, vi buffade under kurens första natt, man solfjädrar tills han är lugn. Inte alls säkert man behöver solfjädra. Är han lugn av beskedet ramsar ni ut.
4. Bara den är användbar. Tror det är bra om den är 4 taktig. Man ramsar påväg ur rummet och sedan utanför.
5. Det ska vara en dialog. Han frågar du svarar, kan ta hur lång tid som helst. Han har rätt att reagera, så ingrip inte alltför snabbt. Dock tillräckligt snabbt. Om du förstår vad jag menar. Man påminner när han frågar. När det sedan sitter påminner man endast då han är ledsen, det mesta annat klarar de själva. När han blir ledsen ber han om hjälp. Som sagt tidigare - det är tillåtet att reagera.
6. Under kuren ska man svara direkt på frågor. När det sitter kan det lätt bli att man stör. Ibland är de inte riktigt vakna, ibland pratar de en liten stund. De tröttnar på att det inte händer något och somnar om. Under kuren behöver han påminnas om att det är ok att somna om - "på natten sover man". Ibland kan det vara idé att föra lite ljud. Ibland kan det behövas en PANG ramsa, som ger klart och tydligt besked.
7. Om han ber om hjälp och det inte räcker med att ramsa tillrättalägger man. Det är ramsan alltid i första hand. Tänk pavlos hundar.
8. Ja då är det bara att påminna igen. Bekräftelsen ges endast vid tystnad, det är just en bekräftelse "ja precis så gör du, precis så, somna nu, natti natti". Det gäller att lyssna av, så fort du anser att nu har han kommit till ro så bekräftar du. Har han precis somnat slinker den in bakvägen.
9. Vad menar du med återfall? Självklart kommer han vid ngt tillfälle ta längre tid på sig att somna. Ibland kan han behöva just en påminnelse. De testar "ska det verkligen gälla alltid detta"? Och då påminner du "joprecis, så här är det, somna nu" Räcker inte ramsan lägger du tillrätta och du kan behöva solfjädra. Buffning är vid absolut kris.
10. Osäker, vi körde alla sovpass i sängen. Men de flesta sover ju trots allt bra eller iallefall bättre i vagnen. Någon annan får ge dig ett bättre svar.
11.När ni ändå ska köra kuren tycker jag absolut ni ska ändra till 12 tim natt, lika bra att göra allt på en gång, så det inte blir förvirrande för honom. Karl är född 26/3-04 och har följande schema:
7.00 mat
10-12.30 1½ sova(ibland 2 tim)
13.00 mat
15.00 sova 45 min
17.00 mat
18.00 bad, lek, skratt till gonatt
18.45 nattslurk och sedan gonatt till allt och alla

12. Vaknar han före under kuren, alltså långt före skulle jag ramsa, så han kommer in i rätt rytm. Vaknar han inom marginalkvarten skulle jag låta honom ligga utan att ramsa. Så tillvida han är glad. Meningen är att ge dem förutsättningarna till sömnen sen om de inte sover exakt antal minuter är ju inte hela världen.

Ni får säker fler som tipsar. Läs på mer, så ögonen blöder, ställ mer frågor och kör sedan i helgen, med rätt ATTITYD!!
:thumbsup: kör så det ryker
Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Tack för svar och peppning, jag laddar vidare och återkommer!
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"