Nu kastar jag mig in i forumet! Jag har läst Barnaboken (vilken lycka och välsignelse för en utmattad förstagångsförälder som inte köpte Bvc:s ”han-sover-och-äter-när-han-behöver”!) samt allt på denna sida om SHN-kuren. Vi har en son på snart ett år och det är dags att ta tag i hans sovande en gång för alla. Som första barn har han blivit ”försökskanin”
Anyway, innan vi kör kuren så hoppas jag att ni som kommit ut på andra sidan vill svara på alla mina frågor om sånt som inte för mig framstår som klockrent. Och för att kuren ska bli så kort och effektiv som möjligt och vi ska kunna ha den rätta Attityden av Självklarhet så tänker jag att det är bäst att reda ut allt i förväg. Vi tänker skippa buffningen eftersom han är så pass stor, det blir sidläge med solfjäder.
1. Skrattet till gonattet. Före eller efter insomningsslurken?
2. Natt 1, han vaknar. Solfjäder eller påminnelse?
3. Hur länge solfjäder vid läggning/besked?
4. VI har tills nu gett ramsa vid sängen, blir det problem att behålla den, bör vi byta?
5. Lyssna på skriken om de stegras el mattas av. Hur länge innan påminnelse? Hur många påminnelser och hur ofta? Under kuren och sedan.
6. Vargtimmen. Varför inte påminnelser ofta? Eller har jag missuppfattat?
7. Om/när han ställer sig upp, tillrättalägg eller bara ramsa?
8. Bekräftelseramsa – ny reaktion. Då blir det väl tillbaka till påminnelse igen eller? Den mjuka bekr-ramsan funkar väl inte på skrik? Och hur vet jag att han hör bekräftelseramsan och inte har somnat – jag ser ju inte honom?
9. Återfall efter kur. Tillbaka till besked/tillrättaläggande eller bara ramsa?
10. Varför rekommenderas dagslurarna ute under kuren?
11. Mera dagslurar. Idag har vi ett schema som ser ut såhär: sova natt ca 20-06, fm-lur ca 9.30-11, em-lur ca 14.30-15.30, väcker efter 45 min). Kan det funka även framöver eller har ni tips på ändringar? Tänkte öka nattsömnen med en timme, alltså 1930-0630. Anna W skriver ju att fm-luren ska ligga redan efter 2h men då blir ju vakentiden så himla lång resten av dagen!
12. Mera dagslurar. Om han vaknar själv före utsatt tid, somna om med ramsa eller bryta? Om somna om – räkna tiden som det var tänkt från början eller 5/20/45 från när han somnade om?
Ojojoj, det här blev mycket!