Förrätts-hjälp!!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Förrätts-hjälp!!

Inlägg av Gäst »

Hej!

Planktons namnceremoni närmar sig med stormsteg! Och min enda lilla uppgift är ju maten, resten tar sambon hand om (trädinköp o plantering osv). Och jag har kört fast... :? :-k

Okej, så här: vi har tänkt oss buffe-stuket, så förrätt och huvudrätt kommer liksom glida in i varandra, iom att man får gå och ta själv. Vi blir ca 15 pers.

:arrow: Huvudrätt: ugnsbakad lax, sallad i olika former och innehåll, potatissallad. Bröd och lite olika röror till detta.
:arrow: Efterrätt: Lejonet o Björnen-glasstårta (lyx i stora mått!! :D )

:?: :?: :?: Men VAD ska jag fixa till förrättsbuffe? :?: :?: :?:
Det enda jag kan komma på är ostkuber och oliver på tandpetare... :roll: , sedan tar fantasin slut. Kanske någon har förslag på lite olika snittar? Gärna budgetvariant eftersom glasstårtan är dyr (men GOD! =P~ )!

Någon med briljanta idéer? Annars blir det nog dom där tandpetarna... :D .

Tacktacktack
/Jenny

PS. Han ska ju inte heta Plankton, men det råkade bli hans smeknamn redan fårn början, och har hängt med... :lol:
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

:arrow: Pannacotta med gräslök och löjrom
Ingredienser
8 st
2 gelatinblad
2 1/2 dl Kelda mellangrädde
1 1/2 dl matyoghurt
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 dl hackad gräslök
50 g löjrom eller stenbitsrom
Gör så här
Låt gelatinet ligga i kallt vatten i ca 5 min. Koka upp grädden i en kastrull. Ta den från värmen. Lyft upp gelatinet ur vattnet och rör ner det i grädden så att det smälter. Blanda i matyoghurt, salt, peppar och gräslök. Häll smeten i 8 dubbla engångsmazarinformar. Låt dem stelna i kylen i minst 4 timmar eller över natten. Lägg på löjrommen och servera.

:arrow: Medelhavsröra,
god att bre på nybakat bröd.

Tomat och olivröra
Ingredienser
8 port
200 g soltorkade tomater
200 g urkärnade svarta oliver
1 st vitlöksklyfta
2 dl Arlaköket medelhavsinspirerad matyoghurt
1 dl färska örter, hackade
Gör så här
Lägg tomaterna i ljummet vatten ca 1 timme. Hacka oliver, tomater och vitlök. Blanda det med matyoghurt och örter. Låt röran stå kallt ca 1 timme före servering. Servera till grönsaker eller på bröd.

:arrow: Lyxig och god vegopizza,enkel att laga små pizza-bitar med färdig pizzamix.

Grönsakspizza
Ingredienser
4 p /16-20 bufféportioner
1 pkt pizzamix, 4 port
2 paprikor, olika färger
1 rödlök
200 g färska champinjoner
3 dl italiensk tomatsås
1 påse riven ost
1 dl pinjekärnor, 50 g
färsk oregano
Gör så här
Sätt ugnen på 250°. Gör pizzadegen enligt anvisningarna på förpackningen. Kavla ut till två stora pizzor, lägg dem på bakplåtspapper på plåtar. Kärna ur och strimla paprikorna. Skala och klyfta löken tunt. Skiva champinjonerna. Bred tomatsåsen jämnt över degen. Strö över 2/3 av osten, lägg på grönsakerna. Strö över oregano och resten av osten. Grädda i mitten av ugnen 10-15 min. Rosta pinjekärnorna i en torr, het stekpanna. Strö dem och färsk oregano över de färdiga pizzorna.

:arrow: snittar med skink- och paprikafyllning
Ingredienser
4 port
250 g cottage cheese, KESO naturell
1 paprika, gul eller röd
salt
grovmalen svartpeppar
2 tunnbröd
några salladsblad
6 skivor rökt skinka
Gör så här
Kniv Skärbräda Bunke Sked Skär paprikan på mitten och plocka ur kärnorna. Skär paprikan i små tärningar. Blanda paprika och cottage cheese. Salta och peppra försiktigt. Täck tunnbröden med salladsblad. Lägg tre skivor skinka och hälften av paprikafyllningen på varje bröd. Lämna lite tom plats längs ena kanten på brödet. Rulla ihop. låt ligga i kylen en stund innan du skär rullarna i snittbitar
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
kerstin

Inlägg av kerstin »

Mmmmumsiga tips har Katarina gett dig! (Medelhavsröran låter supergod så den spar jag i min receptbank =P~ )

Något som jag tycker är både enkelt och gott är kall soppa som man serverar i vackra glas. Passar bra till ett buffe´bord då den inte ska värmas och kan stå färdig i kylen.

Gazpacho :
8 solmogna tomater skurna i klyftor
2 röda paprikor, urkärnade och skurna i bitar
1 gul paprika, urkärnad och skuren i bitar
1 pressad vitlöksklyfta
½ gurka med avlägsnat kärnhus, delad i bitar
3 msk olivolja
Saften av 1 citron
½ tsk socker
Färsk basilika och timjan
Salt & peppar
ca 8 isbitar

Mixa alla ingredienser med is, smaksätt med salt o peppar. Späd med mer vatten om den blir för tjock. Beräknad för 4 perser eller 8 små.
Vill man ha soppan färdig i kylen fram till servering så går det bra att lägga i krossad is precis innan servering.
Har man ingen mixer kan man också finhacka alla ingredienser för hand.

Brödkrutonger till är gott.

Hoppas ni får en mysig dag!
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

En annan soppa som är god så är sparrissoppa, eller svampsoppa. :)

ska kolla runt lite här hemma, kanske jag har fler "kuliga tips" om jag letar
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Gäst

Inlägg av Gäst »

Mmmmm!!! Tack!!!
Hjärnan går på högvarv, inköpslista skrivs!
:D
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D
Tipsar om KAVIARMOUSSE. Mmm....supergott! :D
Vi har en muffinsform i teflon, jag brukar göra i den så får man runda fina "bakelser". Annars går det bra också att göra i en avlång sockerkaksform och sedan skära skivor eller lägga upp färdiga skivor på tallrikar och garnera.

Kaviarmousse

1 burk röd kaviar
200 g rensade räkor
3 hårdkokta ägg
1 lök
4 strån gräslök
Ovanstående finhackas

4 dl creme fraiche
5 plattor gelatin
½ dl vatten, kokas
½ pressad citron

Salt och vitpeppar

Blötlägg gelatinet och krama ur, blanda ned det i det kokta vattnet och tillsätt citronsaften. Gör en smet av alla ingredienser.
Skölj en avlång sockerkaksform i kallt vatten, lägg bakplåtspapper i botten. Häll i smeten.
Låt stå kallt några timmar eller över natten.
Garnera med räkor, citron, dill om önskas.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
kerstin

Inlägg av kerstin »

Glömde att jag ville fråga vad Lejonet o Björnen glasstårta är?? Gör ni den själv eller köper färdig? Blir ju allt lite nyfiken på denna smarriga sak!! :oops: :lol: :lol:

Hejsvejs.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Kerstin!

Åhhh, du har ju nåt smarrigt kvar att smaka! Det är en köpe-grej, inget man lyckas göra själv!

Lejonet o Björnen är en glasstillverkare, alla tiders favorit (i min familj iaf :roll: ). FInns butik i ett antal städer i Sverige. Ser att du bor i Skåne, i Malmö heter det nuförtiden Glassfabriken tror jag efter ägarbyte.
http://www.lejonetochbjornen.se/ är deras hemsida!

Hittar inte glassbomben på deras hemsida men ungefär såhär: botten av maräng med mandel i, ett lager glass som är ca 6-7 (?) cm tjockt, ytterligare ett lager glass, dock inte lika tjockt. Och så lite gräddrosor på toppen och såklart en marsipanros (som kan orsaka slagsmål i vår familj :oops: :lol: ). Glasslagerna ska helst vara hallon- eller jordgubbssorbet samt stracciatella (vanilj med chokladkross).

Vadå glasstokig familj?! :lol: :lol: :lol:
kerstin

Inlägg av kerstin »

Det Där kallar jag Glasstårtor!! Vilka kreaktioner!
Hur gott får det bli? Hur gott som helst! :wink: :lol:
Ska se till att införskaffa en sådan så fort tillfälle bjuds! Absolut! Det lutar åt en sorbetvariant...fullkomligt äääälskar sorbetglass!
Men jag undrar om du ändå inte kan skippa förrätten...eller du vill fylla gästernas magar till bredden så de inte orkar så mycket efterrätt? :-k :wink:
Smart :thumbsup: (Det bästa dukar man fram när gästerna gått hem sa min mamma en gång när jag beklagade mig över den tomma chokladasken av finare sort jag inte fått smaka av :shock: :lol: )

Lycka till med allt!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Namnceremonin hölls igår, och allt gick över förväntan fint.

Trädet planterades under ett uppehåll i regnvädret. Det står nu i Söderlingska trädgården i Majorna, så nu finns ett nytt fint päronträd där, som vi hoppas ska bjuda alla barnen där på frukt så småningom. Vi såg några arga grannar titta ut genom fönsterna och undra varför vi grävde hål i gräsmattan i den allmänna parken, men vi hade faktiskt fått lov av parkförvaltningen :D .

Anton var en solstråle hela dagen :heart: , och alla tider hade vi bestämt utifrån hans schema så han fick äta och sova som vanligt (förutom att gröten åts i sovrummet, för att få lugn och ro :D ).

Några glasstårtor räckte tyvärr inte pengarna till, men jag vill här ge er receptet på världens bästa glasstårtesubstitut:

Parfait:
:arrow: 1,5 dl socker vispas med 3 äggulor så att det blir ganska vitt och fluffigt.
:arrow: I en annan skål vispar man 3 dl grädde ganska så hårt, men inte till smör!
:arrow: Man tinar 500 g bär (om man inte har förska förstås!), t ex hallon eller blåbär. Dessa mosas lite lätt med en gaffel.
:arrow: Man blandar ner bären och grädden i äggtoddyn lite försiktigt.
:arrow: Ta en avlång sockerkaksform och lägg plastfolie på insidan. Fyll formen med smeten. Plastfolien är till för att man ska få ut parfaiten så småningom utan att den går sönder!
:arrow: Frys i minst tre timmar. Ta fram ca 20 minuter före servering. Garnera då med bär eller nåt annat fint.
:arrow: 3 formar gick det åt till 20 glasstokiga personer. Det blir ju rätt mäktigt.

Och så kan man göra maränger på äggvitorna som blir över!! =P~

Gonatt!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Måste bara tillägga att vi var ju 20 personer, där Anton var yngst med sina 5 månader och min farmor äldst - hon fyller 90 om en månad!! Hon hade rest ända från Ljunghusen söder om Malmö till oss i Göteborg för att vara med :heart: .
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"