2,5 åringen har hals över huvud dykt in i trotsåldern
Sluta med middagssömn?
Sluta med middagssömn?
Efter tre dagar utan sömn vid middagspasset och hon är pigg och glad ända in i sovrummet på kvällen, (hon sover 11,5-12 timmar varje natt) börjar vi snegla på att ta bort middagssömnen för 2,5 åringen. Särskilt efter idag då hon var mer ur sängen än i den och idag även störde lillasyster, 11 mån, så att hon endast kunde sova halva tiden.
Finns det någon som har erfarenhet av att inte ha middagssömn ända fram till tre års åldern?
så vi tänker fortsätta med middagssömnen veckan ut. Förhoppningsvis ställer hon frågor och hon kanske har fått svar vid söndagen.
Men utifall, om hon inte sover ett dugg på middagssömnen och är pigg fram till läggdags, är det ett tecken på att vi kan ta bort middagssömnen?
Pappa till tre underbara barn, november 2001, januari 2004, augusti 2005
Hej
Välkommen till forumet!
Har ju själv en tjej som är precis lika gammal.
Hon sover nu för det mesta 45 minuter istället för 1,5 timme på dagen. Inte för att hon inte sover middag - skulle nog kunna sova tre timmar om så vore, men hon somnar inte på kvällen. Jag tror att det är lämpligt att ha kvar tiden ett bra tag till även om hon inte sover. Låt henne bara ligga, eller kanske läsa en bok, men jag tror i alla fall att hon behöver pausen.
Mina tankar.
/LO
Välkommen till forumet!
Har ju själv en tjej som är precis lika gammal.
Hon sover nu för det mesta 45 minuter istället för 1,5 timme på dagen. Inte för att hon inte sover middag - skulle nog kunna sova tre timmar om så vore, men hon somnar inte på kvällen. Jag tror att det är lämpligt att ha kvar tiden ett bra tag till även om hon inte sover. Låt henne bara ligga, eller kanske läsa en bok, men jag tror i alla fall att hon behöver pausen.
Mina tankar.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Hej LO! Tack så mycket
Är uppe nu och håller vakt mot, förmodar jag, trotsspöken mitt i natten
. Har inte hållt på så länge, det började kvart över två, och nu tror jag hon sover, 02.00
. Började att hålla vargen stången med ramsan och den tog bra. Men hon började om var 5:e minut. Nu har jag på den musik
{|= de brukar somna in till och sedan jag satte mig för att "jobba" här lite har jag inte hört ett knyst. Men så länge jag var i vardagsrummet och i mitt stilla sinne undrade om hon inte skulle somna snart frågade hon var 5:e minut. De behöver vara i fred de små liven, tydligen
.
Tack och lov har hon aldrig kommit på tanken att klättra ur sängen på natten som hon gör på middagssömnen.
Håller med om att hon behöver vila, och säkert också sova egentligen, men det blir inte mycket av den varan då hon klättrar mer
än hon ligger still. Att ligga och läsa en bok kan vara en bra idè. Samtidigt som jag undrar över vad som händer då hon läst klart boken. Ska vi bunkra upp med flera i sängen?
Är uppe nu och håller vakt mot, förmodar jag, trotsspöken mitt i natten
Tack och lov har hon aldrig kommit på tanken att klättra ur sängen på natten som hon gör på middagssömnen.
Håller med om att hon behöver vila, och säkert också sova egentligen, men det blir inte mycket av den varan då hon klättrar mer
Pappa till tre underbara barn, november 2001, januari 2004, augusti 2005
Visst, en sak som stör barn och som de faktiskt märker är "övervakning"/överkoncentration (även om man håller sig gömd och inte syns).
Försök att hålla dig till en ramsa x4 som är så tydlig som den bara kan bli. Hon behöver ett besked och en påminnelse (samtidigt) att det är natt, men sedan är det just natt. Och på natten händer ju ingenting - dvs ingenting!
Mellantjejen är ju såpass stor att det borde gå att resonera lite (inga stora ord utan håll det enkelt). Du ska vila lite, om du vill får du läsa en bok, men du ska ligga i din säng!
Om hon vill jan hon ju få hoppa ur sängen ett par gånger innan hon lägger sig. Beröm henne och ge henne uppmärksamhet för vad hon faktiskt klarar. Säg sedan att det är sista gången, sedan ska du vila och ligga i sängen. Upprepa meningen en eller två gånger inför sista gången.
/LO
Försök att hålla dig till en ramsa x4 som är så tydlig som den bara kan bli. Hon behöver ett besked och en påminnelse (samtidigt) att det är natt, men sedan är det just natt. Och på natten händer ju ingenting - dvs ingenting!
Mellantjejen är ju såpass stor att det borde gå att resonera lite (inga stora ord utan håll det enkelt). Du ska vila lite, om du vill får du läsa en bok, men du ska ligga i din säng!
Om hon vill jan hon ju få hoppa ur sängen ett par gånger innan hon lägger sig. Beröm henne och ge henne uppmärksamhet för vad hon faktiskt klarar. Säg sedan att det är sista gången, sedan ska du vila och ligga i sängen. Upprepa meningen en eller två gånger inför sista gången.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum