Utökad vakentid helt plötsligt?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
epona

Utökad vakentid helt plötsligt?

Inlägg av epona »

Som blixt från en klar himmel kan/vill/orkar sonen helt plötsligt vara vaken betydligt längre perioder och mitt noggrannt uppgjorda schema fungerar inte längre. Nästan från ena dagen till den andra vill han tex inte längre lägga sig 0800 och sova två timmar...(vår morgon börjar 0630).

Nätterna fungerar utmärkt! Han lägger sig 1930 och sover natt till 0630. Imorse tyckte han iofs att morgonen kunde börja redan 0530, men han fick snällt somna om.

Tänkte backa lite och ta några dagar och se hur den nya röda tråden ser ut. Precis som när jag började införa schema efter midsommar. Är det rätt tänkt av mig? Dvs att behålla morgonen (0630) och nattningen (1930), men däremellan låta sonen själv få hitta sin nya rytm under några dagars tid? I morse var han utan vidare vaken 2 timmar, bara för några dagar var han fortfarande urtrött och föll ihop efter knappt 1½! Likaså kvällstid. Senaste dagarna har han utan vidare varit vaken i ca 2½-3 timmar i sträck inför läggningen.

Vilket är bäst, att låta honom mer eller mindre självmant hitta sin nya dagsrytm med vaken/sömn eller ska jag försöka räkna ut det och göra upp ett nytt schema direkt, med risken att jag får hatta lite fram och tillbaka de närmsta dagarna? Fram tills nu har sonen behövt mer sömn än andra spädisar i hans ålder, han har varit en riktig sömntuta. Men inte längre!
* Lycklig mamma till underbar pojke född april 2006! *
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jag tycker du känns lugn och trygg i ditt sätt att resonera så jag tycker gott att du kan gå på känsla och låta honom sätta sin rytm. Skulle han inte hitta den själv får du ju göra det åt honom om ett par dagar.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
epona

Inlägg av epona »

Tack för komplimangen! Det löste sig nästan av sig själv, genom att jag/vi kompromissade. Körde lite på känsla och drog in ½ timme från både första och andra dagluren. Dvs innan sov han som en gris 0800-1000 och 1130-1330. Nu sover han 0830-1000 och 1130-1300 istället. Det blev väldigt hattigt sen på em/kvällen, med 45min o 20min-lurar som förvirrade mer än hjälpte. Försökte lägga in längre sovpass 1530-1700, men dels somnade han redan vid 1515 ca och sen vaknade han skrikig vid 1600 och var så himla hungrig. Plus att han sen inte fick nån mer sömn fram till natten kl 1930 = väldigt jobbigt sista timmen.

Igår trillade poletten ner och jag gav honom helt enkelt en extra slurk vid 1515, la honom 1530 och han sov som en stock till 1700! Vaknade och fick mat, var på gott humör utan kink eller gnäll fram till 1930. (Han äter ju även vid 19). Nu sover han också ända fram till 0630, utan att vakna tidigare och tycka att morgonen kan börja. :D

Nya schemat, som fungerar!, är så här:

0630-0830 Äta etc
0830-1000 Sova
1000-1130 Äta etc
1130-1300 Sova
1300-1530 Äta (ca 1300 + ca 1515) etc
1530-1700 Sova
1700-1930 Äta (ca 1700 + ca 1900)
1930-0630 Sova Natt

Han är pigg och glad när han är vaken och orkar fullt ut. Blir såklart trött i slutet, men utan ledsamheter. När det är dags att sova så sover han, oavsett om det är dag eller natt. :D

Igår kom han på hur man vänder från rygg till sidan, men sen blev det inte mer trots kraftansträngning = frustrerade och ilskna skrik! Idag på morgonen vände han helt plötsligt, som ingenting från sida till mage!!! Och han såg så himla självklar ut 8) Nu ska han bara förstå sambandet och koppla ihop rygg-sida-mage...men han är på god väg! Vår stora duktiga pojke! :heart:
epona

Inlägg av epona »

Guldklimpen är förresten snart 16 v gammal och väger redan stadiga 8 kg (drygt?) till ca 64-65 cm. Födelsevikt 3295 gr + 48 cm.

Ibland undrar jag om jag fött en Belgisk Blå? Han har rejält putande axelmuskler, stenhårda magmuskler och synliga "limpor" till ryggmuskler. När han drar ihop sig och försöker sätta sig upp (!) på tex skötbordet, när han ligger på rygg, så syns magrutorna :shock: När han står upp i vårt knä, på raka ben som han håller sträckta själv och man håller alltså bara lätt i midjan och han står och balanserar själv hur stadig som helst...känner man på på benen så är det stenhårda lårmuskler. Han har kunnat stå upp så flera veckor redan och han orkar stå ett bra tag. Jag fattar inte detta? Kan verkligen bebisar vara muskelbyggare? Han är otroligt stark i nävarna med. :o
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Bra jobbat.
Ja du, bebisars enda egentliga uppgift är ju att överleva. Om man då är stark och musklig så är ju chansen större (eller var i ursprunget).
VIsst är det faschinerande att titta på de små som vi tycker knappt borde klara något alls :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
epona

Inlägg av epona »

Ja verkligen fascinerande! Jag förvånas och häpnar varje dag över hur komplicerad han är och hur mycket han kan och förstår och hur snabbt han utvecklas. Bebisar/barn är ett rent mirakel! :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"