2,5 månader och dagslurar/schema - vaknar ofta

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Lotta O

2,5 månader och dagslurar/schema - vaknar ofta

Inlägg av Lotta O »

Hej! Min pojke har den senaste tiden (sedan vi började köra schema) fått för sig att vakna efter ca 45 min på samtliga tre dagslurar. Jag har förstått att det är något med sömnrytmen just här, stämmer det? Det händer att han själv somnar om efter lite bökande, men inte så ofta. Jag avvaktar med åtgärder så länge det ser ut att finnas chans att han själv fixar det, d v s han får gärna prata och böka, men när irriterade skrik kommer (ibland direkt, ibland efter 15 min) så ingriper jag. Vagningen fungerar effektivt och han somnar om ganska snabbt, men vaknar sedan med ibland väldigt korta intervaller. Jag är noga med att inte vagna tills han somnar.

Ibland undrar jag om han är hungrig, men jag trattar verkligen i honom så mycket det går när han är vaken enligt standardmodellen. Jag delammar (ca 75%?) och ger alltså i första hand båda brösten och toppfyller sedan med urmjölkad mjölk (från kvällen före, efter att han lagt sig) eller ersättning. När han kommer upp och ska äta verkar han heller inte desperat efter mat på något sätt utan är glad och lugn.

Schemat vi kör, hans första, har vi hållit i ungefär en vecka nu men det är lite svårt att kunna utvärdera när det är på det här viset! Sova mer än 45 min i stöten borde han ju i vilket fall som helst. Nätterna fungerar hur bra som helst med sömn 20.00-04.00 och sedan 04.30-07.00 efter påfyllning.

Kan ju också säga att han sover dagslurarna likadant som på natten, på mage i vagn i sovrummet, med den skillnaden att det är ljus och mer ljud på dagen förstås.

Kan det vara så här i en inkörningsperiod bara? Tacksam för tips!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hejhej!

Och välkommen till forumet! :D

Har inget bra svar på din fråga, mer än att vi brukar ha rätt mörkt i sovrummet även på daglurarna. Det blir inte kolsvart, men persiennerna gör det ändå rätt mörkt. Kanske kan det hjälpa till att signalera att det är sovdags.

Jag hade också avvaktat lite till om skriken "bara" är irriterade och ilskna. Nancys :wink: råd är en bra minneslapp:
Använd din förmåga att lyssna av skrik och se dem som olika slags frågor istället:
:arrow: Är barnet argt (ok att vara arg)
:arrow: Ledset (behöver hjälp av verktygen)
:arrow: Trött (stör inte barnet ytterligare)
:arrow: Hysteriskt (ett allvarligt tillstånd som resulterar i affektkramper och kräkningar och det skall man naturligtvis se till att avhjälpa läs förebygga )
:?: Hur mkt sömn har du i schemat? Du verkar ha koll, så det stämmer säkert redan med de ca 16 timmar som din plutt ska ha.

Om inte annat, så kan det ju ta ett tag ibland innan daglurarna (och vargtimmen) sätter sig. Tålamod är ett bra verktyg då :roll: :wink: . Och nej, hungrig verkar han ju inte vara, så släng bort matvargarna!

Hoppas att du får fler svar, även om ungefär hela världen :wink: är på kurs hos Anna denna vecka! :D
Lotta O

Inlägg av Lotta O »

Tack för ditt svar! Ja, det är kanske en bra idé att dämpa ljuset lite! På natten är det ju inga såna här problem.

Japp, det är 16 timmars sömn i schemat. Och han kan ju (och behöver) bevisligen sova så mycket, det har jag ju märkt från tiden före. Det här är ett helt nytt fenomen. Kanske har värmen också påverkat, vi har haft klistrigt som bara den här hemma. Men man måste ju sova ändå...! :wink:
tove79

Jag upplever samma

Inlägg av tove79 »

Lite samma sak med min 2,5 månaders - att han sover lite för korta pass. Jag tipsar på det som funkar här:

Sova ute (dessa pass blir längre, och allra helst om vi är ute och går)
Mörkläggning (kanske bara lägga ett ihopvikt lakan över spjälsängskanterna eller vagnen?)
Att han verkligen är så trött att ögonen går i kors (kan ibland innebara en liten förskjutning i schemat) Har han fått ordentligt med "jobb", lek och bus? Är alla behov tillfredsställda sover lilleman gott och länge.
Sova på mage (kanske gör din lilla det utan undantag, men om min lille somnar på rygg vaknar han utan undantag efter en halvtimme)
Slarv med rapen efter maten (kan ibland vara boven...)

Sen tar det ju lite tid att spika schemat...
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
Lotta O

Inlägg av Lotta O »

Tack för fler tips! :D

Hm, vi har haft lite strul med att sova ute i vagnen. Vi har en annan vagn då, hemma sover han i en "fulvagn" som vi köpt enkom för detta ändamål (bor på 4:e vån utan hiss). Han har lite svårare att komma till ro i "finvagnen". Antar att det bara är en vanesak. Min tanke var att vi så småningom alltid ska ta ett av passen ute, men jag ville först att tiderna skulle sätta sig. Kanske lite bakvänt, nu när jag tänker efter!... :?

Vi brukar se till att han både får prata och busa med oss när han är vaken och sedan sitta/ligga en stund själv mera i bakgrunden. Men det kan faktiskt vara så att tiden till detta blir lite kort de första två passen då han bara är uppe 1,5 timme och en avsevärd del av tiden går åt till matning (eftersom jag både ammar och ger flaska). Men det är samtidigt svårt att hålla honom vaken ens så här länge. Möjligen skulle jag kunna förlänga andra passet med en halvtimme, ska fundera på det när jag ser över schemat i en andra omgång!

Sedan detta med hur trött han ska vara... I början lade jag honom alltid när han såg helt däckad ut, dock vaken (försökte "mjukstarta" schemat med marginalhalvtimmar hit och dit - fungerade så där...), men jag blev lite tveksam till om det var rätt att vänta så länge, för ibland blev det väldigt gnälligt när jag väl lade ner honom. Kommer inte ihåg om han sov något längre i stöten då, det gjorde han kanske?

Jag blir lättad över att höra att det faktiskt TAR lite tid att få ordning på det hela! För ordning ska det väl bli till slut är det tänkt :wink:
tove79

Jo, det tar tid

Inlägg av tove79 »

Tålamod ska man ha, vilket jag själv saknar :wink: Skriv ner hur du har tänkt dig ditt schema och sätt upp på väggen eller kylskåpsdörren. Försök sen följa det samtidigt som du antecknar ett par dagar hur det går i praktiken, på så sätt kan man göra en "felsökning". Gjorde så med vår äldsta (jätteroligt att läsa de anteckningarna nu) och efter lite justeringar blev det ordning! Måste nog ta till det greppet igen... :roll:
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
Ami

Inlägg av Ami »

Hej Lotta,
Min 11 veckors är som din bebbe prexis :) vi har mest strul med våra em pass och jag ska börja imorgon med att ge honom kortare sovpass på em för att se om det fungerar.

Jag har hållit på i 2 veckor och 70% av tiden så går vagningen bra men de övriga 30% så är det galltjut och det går inte att få tyst på honom inom 2 minuter. Är vi inte hemma så kan det var stört omöjligt att somna honom (han är extremt hemmakär) och vips så är man inne i den onda cirkeln trött bebis som är så trött så han inte kan sova utan bara gråter och vimsar allmänt och så har man ett problem som håller i sig resten av dagen.
Men allt är bättre än innan (sov nästan inget på dagarna :cry: ).
Anna skriver i någon av sina trådar att man får ge det några veckor så jag kämpar på :) och ser framemot att börja med smakisar som många säger ger "klubbade bebisar" :wink:

Jag vill börja flytta över honom i spälsängen snart men jag vågar inte innan schemat satt sig, känns lite jobbigt att börja med buffning :?
Ami och charmtrollet Joel :heart: en majblomma -06
Lotta O

Inlägg av Lotta O »

Nu har han precis sovit första luren idag med persiennerna nerrullade. Han sov gott i 50 min (på schemat: en timme) och verkade ta sig förbi lite bökande efter ca 40 min på egen hand. Ska se hur det går nu med tiderna, känner mig i alla fall stärkt i min övertygelse att det ska ordna sig.

Dessutom har jag fått lite vagningsinput från en väninna som har koll på läget och nu verkar det minsann ta ännu bättre. Jag tror att jag ingrep lite för ofta och lite för länge trots allt... :oops:

Återstår att se hur det utvecklar sig! Jag vill ogärna ändra i schemat förrän jag vet att det är schemat det är fel på, så att säga.

Tove79, schemat sitter faktiskt just på kylskåpsdörren :lol:
Men jag har inte antecknat sedan jag började med schemat. Du har helt rätt i att jag borde göra det. Lite lättare nu när man åtminstone har en referens.

Ami, jag känner verkligen igen det där med övertrött bebis. Här brukar det yttra sig som ett fasligt krängande och fäktande vid bröstet/flaskan. Besvärligt eftersom ju maten dessutom är en förutsättning för att sedan kunna sova gott!

Vi ska låta honom sova natt i spjälsängen om någon månad eller så (ska också börja träna buffning!), men tänker snart börja med att efter morgonens första amning och byte lägga honom en liten stund där (5-10 min) med favoritleksakerna. Han är väldigt bra på att sysselsätta sig själv och jag tänkte att det här kunde vara en bra förberedelse både för spjälsängen och på kommande ensamleksstunder.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"