Ännu inget resultat, bli av med nattmål 1, hjälp!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
carin73

Ännu inget resultat, bli av med nattmål 1, hjälp!

Inlägg av carin73 »

Hej!

Situation:
4-veckors son, mor i full färd med att vagna över första nattmålet, 5 dygn har gått

Inget händer. Lillen visar ingen tendens till att själv sova över, efter 5 dygn av vagnande (ibland från första gruff, ibland väntar jag till första skrik). Han tystnar snabbt men efter 1-2 minuters stillastående vaknar han igen.

Fråga:
Ska jag fortsätta på samma sätt eller ska jag avbryta, vänta några dagar och på't igen? Inbillar mig att magen och kanske hjärnan ändå "vänjs" vid 5 timmars sömn utan mat (börjar med 5, annar såfr jag väl vagna i 2 timmar? :roll: )

Just nu:
21.30 nattslurk
01-02.30 vagning.........
02.35-03 passar på att ta upp med han sover, ammar, blöjbyte i mörker
06-07 vaknar, hungrig

Standardmodellen funkar bra dagtid tycker jag med någon marginalkvart. Dock sällan vaken 2 tim, max en gång per dag trots trixs och knep... Sover max 2.15 tim. Han äter mycket mycket bra dagtid.

Mycket tacksam för feedback... :D

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Liten krabat! :lol:
Det börjar ju då bli dags att få till 5-6 timmar sömn på natten. När jag läser undrar jag om du inte skulle ha nattmatning vid kl 1 och sedan sova till ca 7.
Det låter som att det skulle passa lilleman.

Fundera och genomför om du tror på det - inte annars.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
carin73

Inlägg av carin73 »

Åhh, tack för svar LO! Hade nästan börjat misströsta! :wink: :D

Det var bra feedback för det hade jag inte ens tänkt på, att vända det så och gå efter hans "schema" lite mer och ge natt mål vid 01 vid uppvaknande (som blivit 01.30 de senaste 2-3 dygnen...). Ska ta mig en funderare idag. För jag antar att det är självklar attityd och tuta och köra som gäller då, inget velande utan lika natt efter natt... :?: :D

Inget nytt under solen sedan inlägget skrevs förutom att jag inte *orkade* vagna i natt och gav honom direkt då han vaknade, 01.30. Men då blir det ju en amning till kl 05...

Tack igen!! Återkommer med hur det går.

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
carin73

Inlägg av carin73 »

Förresten, det innebär alltså att jag vagnar från nästa uppvak, säg 5 till morgonkvisten? Är det viktigt att då ta upp och göra morgon i en stund då han tystnat (somnat?)?

undrar Carin
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Räkna inte med att du ska vagna från 5 till morgon, utan räkna med att du får vagna ett tydligt besked vid 5 som gör att han somnar om till ni gör glad morgon.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Nedan kopierar jag in ett svar jag fick från AW en gång när jag kurade Ida. Jag tyckte att mycket föll på plats när jag läste det!

”Kära du,

Först och främst,

Det är inte tal om att vagna 2 tim. eller 1,5 tim ”i sträck”. Du ska INTE-vagna längre tid än du vagnar, förstår du? Gå fram och tillbaka, stå inte kvar!! Titta på klockan: vagnar du en halv minut, ska du inte-vagna en. Förstår du?

Hon kommer annars att vänta sig att du ska stå där hela natten och vagna och vakna så fort vagnen står still. Hon ska somna med vagnen stilla. Det är vansinne att vagna i timtal!!!

Däremot är det riktigt att börja direkt, innan hon skriker upp sig.

Vid det här laget ska din teknik vara så pass effektiv att du varje gång får tyst på henne inom två minuter. ANNARS MÅSTE DU TRÄNA!!! Lär lathunden och/eller Barnaboken:Sömnen. Tyst och stilla, alltså – och då skakar du vagnen snabbt och bryter:sedan krånglar hon och bökar och du tittar på klockan, du ingriper PANG när hon börjar skrika och skriket INTE mattas av (detta är alltså påminnelsen, inte beskedet) utan stegras, då tar du i och får tyst på henne, o.s.v.

Du skriver ”oftast tystnar och stillnar hon efter 1-2 minuter och det är JÄTTEBRA. Beröm på dig! När hon sedan är igång igen som du säger, så FRÅGAR hon och det är bara att ge samma svar i evigheter, tills hon accepterar beskedet.

Nattmålet ska du ha vi exakt samma tid. Så hon kan ställa in sig. På samma sätt morgonen. Den ska börja samma tid varje morgon. En kvarts marginal högst! Se Lathunden. Ju fastare tider desto färre frågor behöver hon ju ställa!"

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
carin73

Inlägg av carin73 »

Åhhhh anna tack!! Det svaret hjälpet v e r k l i g e n! :D :D Det svarade på alla mina frågor runt tekniken och tillvägagångssättet!

Får väl anta att din Ida var relativt liten just då, eller? För Anna har ju skilt lite på pyttesmå och större barn. De pyttesmå kan man vagna till sömns skrev hon... fast efter 4 v kanske inte liten är så pytteliten längre. :wink:

Återigen, tack!

Varma hälsningar
Carin
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen! :D
Ja, det där svaret är verkligen suveränt!! :D
På den tiden fanns inte detta fantastiska forum :cry: Så jag harvade på efter Barnaboken utan att kunna fråga någon. Skulle som du vagna bort ett av nattmålen, vid en månads ålder, men det funkade inte så bra :oops: Jag gjorde ju helt fel! :shock: Jag skickade ett mail till AW som klargjorde VAD för fel jag gjorde (var nämligen inne på typ natt 25... :oops: ) och, ja då lossnade det! :D Då var Ida alltså närmare 2 månader innan jag var i mål...
Det viktiga är just att bara vagna helt kort, och sedan stanna. Man ska inte vagna till sömns, ja, du har ju alla svar ovan! :D
Även viktigt att ha en FAST tid för nattmålet!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"