känns som förtrots?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Filippa

känns som förtrots?

Inlägg av Filippa »

Nu har minstingen , som annars är cool,glad och social, börjat att vingla. Vill höra lite hur man hanterar olika situationer.
Häromdagen var det baddax på kvällen och dottern var ute i trädgården. Jag gick ut och hämtade henne och berättade att det var baddax. Hon följde villigt med men var inte på bästa humör. I badrummet började det trixas - tröjan skulle inte vara på och inte tas av och likadant med baljan. Det kändes som hon inte riktigt visste vad hon ville och blev bara förtvivlad. Jag började med att slå på dövörat och inte låtsas om hennes uppvisning sen duschade och tvålade jag in hennes badfiskar och pratade väldigt mycket med fiskarna och tillslut blev hon så intrsserad att hon hoppade i baljan. :D
Hur skulle jag hanterat situationen om hon inte kommit av sig själv?? Bra att veta inför kommande situationer.
Sen har lillflickan ,som pratar fantastiskt mycket och bra, lagt sig till med en liten ovana som jag är osäker på hur man bäst bemöter. Tex. Jag står och pratar med grannen och då börjar hon kalla på mig:mammma,mammma och jag svarar och då blir hon nöjd men så fort jag börjar prata så börjar hon igen: mamma osv. Vad göra :?:

Hoppas på kloka svar :D
Annie
mamma till son f?dd mars-01 och dotter f?dd januari-05
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: känns som förtrots?

Inlägg av annawahlgren »

Filippa skrev:Det kändes som hon inte riktigt visste vad hon ville och blev bara förtvivlad.
:D Välkommen är du :lol: (För visst är du ny här, eller är jag bara i vanlig ordning anfäktad av det där som börjar på A och slutar på -lzheimers :?: :!: )

Det jag citerat av dig är egentligen hela saken i ett nötskal. Små barn blir förtvivlade när de inte vet vad de "vill", dvs inte vet vad som gäller. De orkar inte ifrågasätta allting (vilket är vad de gör i trotsåldern/förtrotsen). När den skuggan i tillvaron kommer upp, i femtioelva olika situationer, gäller det mer än någonsin att vara säker på handen och inte förvärra genom att själv ifrågasätta saker och ting.

Det var helt rätt du gjorde - förutsatt att lilla älsklingen verkligen var förtvivlad - du gav henne tid :idea: Men märker man att det är trots på gång, är det bara att göra pinan kort, dvs ge klart besked, i handling (ta av tröjan, inte prata en massa, handla slag i slag och sedan överlåta åt lilla trotsaren att smälta situationen, som är den gamla vanliga och som gäller som huggen i sten), och odla Attityden av Självklarhet.

Lillflickans evinnerliga "mammaaaa" ska bemötas som den fråga det är. "Ser du mig? Finns jag? Hör du mig? Gäller jag? Eller har du sålt mig billigt på torget nu för den där andra stora personen du mycket hellre pratar med och ÄR med och behöver mycket bättre :?: :!: " Typ.

Små barns självkänsla är inte alltid i topp (och vems är det :?: ). I bakgrunden ligger här ett väldigt behov av social delaktighet, skulle jag tro, där du dels lär henne att du aldrig skulle klara dig utan henne (i varje fall mycket sämre, om alls) och dels att det är ni två som hör ihop, inte "bara" känslomässigt utan verkligen i kampen för tillvaron. Då blir en besökare utifrån inte särskilt viktig för henne och verkligen inte ett hot :shock: som kan tyckas nu.

Så mera social delaktighet; glöm den inte, systematisera den och tacka uppriktigt för hjälpen när ni är klara :!:

Och konkret, i situationen när det gnälls på mammaaaaa... Huka dig ner, fråga: "Ja, älskling?" och lyssna, ordentligt. Blir det inget klokt prat av det hela så gå "bara" i pakt med henne, där och då. "Vi ska göra det och det, du och jag, alldeles snart. Jag ska bara höra på den här snälla tanten ett tag och sedan ska vi... blablabla... Jag älskar dig!" Och så utan att invänta bekräftelse och godkännande nickningar fortsätter du att prata. Med bibehållen kontakt med lilla barnet, din bästis och bundis, hela tiden :wink: :lol:

Förstår du?
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Filippa

känns som förtrots

Inlägg av Filippa »

Tack för utförligt svar nya är vi inte direkt här på forumet - vi har fått eminenta svar ett helt år.
Jag undrar bara hur vet man säkert när det är trots på gång :?:
Hälsningar Annie
Filippa

känns som förtrots

Inlägg av Filippa »

Nu känns det inte längre som förtrots nu är det så!!
Lillfliclan beter sig verkligen mindere önskvärt i många situationer. Svårt att förstå för hennes storebror som ibland bara vill hjälpa henne och hon blir skrikarg och skakar i hela kroppen :(
Idag åkte hon i säng. Lillan lekte för sig själv och storebror kallade på henne för att säga att det var lunch. Hennes svar blev illvrål. När jag sen gick och hämtade henne blev det sju resor värre. Hon skrek och gjorde "bananen"-ja, ni vet, och vad vi än lockade med så blev det bara kattsk-t :( Tillslut sa storebror "Jag tycker snart att hon får gå in på sitt rum en stund" och jag tänkte att ja du har så rätt. Sen blev det lite fel - Jag stjälpte henne i säng och gick ut för att passa, när jag frågar är du färdig sitter hon och balanserar på spjälsängskanten och jag hinner precis fånga henne :shock: Jag blev själv så förvånad så jag tog med henne ner igen men hon var uppenbarligen inte färdig så samma visa drogs igång igen och jag insåg att det enda var att låta henne bli färdig. Denna gången stjälpte jag henne i den något djupare resesängen och sa högt och tydligt att du får komma igen när du har skrikit färdigt. Jag passade vid dörren och frågade vid lilla minsta tystnad. Plötsligt hör jag duns och lilla har klättrat över denna säng också. Jag gick bara in och la tillbaks henne i sängen och sa igen att hon fick komma när hon var färdig. Efter en liten stund tystnade hon och sa själv i en hyfsat normal ton "färdig" och jag gick i och hämtade henne. Jag pratade med henne som vanligt men hon var ganska uppskakad fortfarande. Hade jag för bråttom in :?:
I köket fick hon sitta på bänken som vanlig och hon började inte om med några fler konster, Men sa flera gånger "färdig" och tittade storögt på sin mamma.
Efter ca. 15min. var det dax att sova (i samma resesäng) och en liten varg som sa hur ska det här gå smög sig in men jag måste ha lyckats mota bort det för när hon förstod att det var sovdax så var det inga problem alls.

Oj vad långt det blev men jag behöver verkligen lite feedbak. Handlade jag rätt eller kunde jag ha gjort på något annat vis. Jättetacksam om någon orkar svara :D
Hälsningar Filippa
Filippa

känns som förtrots

Inlägg av Filippa »

ville bara puffa lite då jag behöver lite feedbak och uppmuntran!
Hälsningar Filippa
piamaria

Inlägg av piamaria »

Det är ju inte så lätt alltid med dessa små...

Med vredesutbrott tror jag inte det hjälper att locka med något som helst. Det är du som bestämmer.

"Utbrotten (...) måste bemötas med fasthet, motstånd och en ledning ut(...)"
citat BB kap. Trotsåldern: Jag vill, jag vill inte!

När min lilla 2,5 år gamla flicka lägger sig och grinar, så går jag ner till henne och säger vänligt, men bestämt att hon får gråta om hon vill, men inte här. Om hon vill gråta, får hon gå till sitt rum och gråta lite, sen är det bra. Någon gång går hon själv gråtande till rummet och jag känner mig som en elak mamma, men hon sitter där i 1 till 4 minuter kanske, sen är det bra. Andra gånger ropar hon bara Neeeeej och då frågar jag henne om hon vill gråta, om hon bara fortsätter att grina bär jag in henne och säger att, gråt du lite sen är det bra och vaktar bakom dörren, samma 1 till 4 minuter kanske.

Social delaktighet och massa skratt är fin medicin.

Det är inte alltid lätt att vara storebror heller...

Hälsningar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, piamaria :wink: :D En verkligt vacker beskrivning av lugnt, fint, vänligt men/och bestämt, kärleksfullt bemötande av trotsutbrott och hanterande av förvisning. Tack för det :!:

:D Men din lilla älskling, Filippa, förtrotsaren, är ingen "riktig" trotsare ännu. Hon sätter sig bara på tvären i största allmänhet därför att hon har fått korn på sin egen s k vilja (som egentligen bara ställer till det för henne - hon "väljer" inte). Hon börjar ifrågasätta saker men det är inte särskilt djupgående. Bara att få korn på ordet NEJ, med allt vad det möjligen kan föra med sig (och gör), ställer världen på ända och det är det vi inte vill tillåta riktigt än. För förtrotsaren lär sig så att säga ingenting av förvisning i stor stil - därav hennes storögda "färdig" efteråt, utanför sammanhanget, om man säger. Hon lärde sig ett nytt ord, en ny företeelse, men hon förstod inte innebörden av den och frågade inte heller efter den, som det "riktiga" trotsbarnet gör (som provocerar fram gränser, förhållningssätt, rakryggade besked om vad som gäller).

Så när du har fått nog, när allting bara låst sig, när du inte tycker det är roligt längre, så lyss till storebror och stjälp henne i säng som en hög tvätt, och dumpa någon kul pryl samtidigt, och gå därifrån utan kommentarer och verkligen utan att förgå dig. Se inte saken som att hon ska lära sig någonting. Se det som att hon får en lika välbehövlig paus, från sin egen oberäkneliga soppa, som du får och storebror får. Det är ingenting dramatiskt med det och behöver inte följas upp i stor stil. När alla lugnat sig och allt känns hyfsat, fråga dig själv - och/eller storebror - "Ska vi se om hon går att ha i möblerade rum nu?" Typ :wink: Och fiska bara upp henne och bär dig åt som om det regnade och gör inget väsen av saken. Du behöver inte ens titta på henne, annat än när du tar upp henne. "Hej, älskling!" Och så vidare till nästa projekt/programpunkt. Utan en massa prat (eller prat alls).

Klättrandet är en färdighet och möda och ingenting personligt, om man säger. Känner du att du vill ta henne till nya evenemang så gör det. Annars stjälper du tillbaks henne och säger bara glatt och lugnt: "Vi ses sen, älskling!" Vänta inte på bekräftelse. Skippa känslorna här :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Filippa

känns som förtrots

Inlägg av Filippa »

Tack för ett underbart utförligt svar. Det var precis vad jag behövde veta. Jag gjorde rätt men lite för stor grej av det. :D
Tusen tack!
Ps: Vill bara åter igen tacka för alla underbara tips du delar med dig, Anna. Har fått uppleva en helt underbar sommar med en riktig liten karl i huset. Pappa har varit borta och jobbat mycket och då har jag haft en underbar liten Hjälpreda/Fixare som har hjälpt sin förvirrade lilla mamma.
Detta har verkligen kommit under sommaren och jag inbillar mig att han faktiskt känner att han behövs, :D

Hälsningar Filippa
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"