Filippa skrev:Det kändes som hon inte riktigt visste vad hon ville och blev bara förtvivlad.

Välkommen är du

(För visst är du ny här, eller är jag bara i vanlig ordning anfäktad av det där som börjar på A och slutar på -lzheimers

)
Det jag citerat av dig är egentligen hela saken i ett nötskal. Små barn blir förtvivlade när de inte vet vad de "vill", dvs inte vet vad som gäller. De orkar inte ifrågasätta allting (vilket är vad de gör i trotsåldern/förtrotsen). När den skuggan i tillvaron kommer upp, i femtioelva olika situationer, gäller det mer än någonsin att vara säker på handen och inte förvärra genom att själv ifrågasätta saker och ting.
Det var helt rätt du gjorde - förutsatt att lilla älsklingen verkligen var förtvivlad - du gav henne tid

Men märker man att det är trots på gång, är det bara att göra pinan kort, dvs ge klart besked, i handling (ta av tröjan, inte prata en massa, handla slag i slag och sedan överlåta åt lilla trotsaren att smälta situationen, som är den gamla vanliga och som gäller som huggen i sten), och odla Attityden av Självklarhet.
Lillflickans evinnerliga "mammaaaa" ska bemötas som den fråga det är. "Ser du mig? Finns jag? Hör du mig? Gäller jag? Eller har du sålt mig billigt på torget nu för den där andra stora personen du mycket hellre pratar med och ÄR med och behöver mycket bättre

" Typ.
Små barns självkänsla är inte alltid i topp (och vems är det

). I bakgrunden ligger här ett väldigt behov av social delaktighet, skulle jag tro, där du dels lär henne att du aldrig skulle klara dig utan henne (i varje fall mycket sämre, om alls) och dels att det är ni två som hör ihop, inte "bara" känslomässigt utan verkligen i kampen för tillvaron. Då blir en besökare utifrån inte särskilt viktig för henne och verkligen inte ett hot

som kan tyckas nu.
Så mera social delaktighet; glöm den inte, systematisera den och tacka uppriktigt för hjälpen när ni är klara
Och konkret, i situationen när det gnälls på mammaaaaa... Huka dig ner, fråga: "Ja, älskling?" och lyssna, ordentligt. Blir det inget klokt prat av det hela så gå "bara" i pakt med henne, där och då. "Vi ska göra det och det, du och jag, alldeles snart. Jag ska bara höra på den här snälla tanten ett tag och sedan ska vi... blablabla... Jag älskar dig!" Och så utan att invänta bekräftelse och godkännande nickningar fortsätter du att prata. Med bibehållen kontakt med lilla barnet, din bästis och bundis, hela tiden
Förstår du?