Ett nytt paket av Goboken anlände idag. Med den följer - som många av er säkert vet - ett litet blad kallat "Spädbarnsaktuellt" som beskriver barns utveckling osv genom åldrarna. Denna gång handlar det om hur spädbarnet lär sig t.ex genom tillvänjning, hur de lär sig att förutse, lära sig genom lek och beröring etc.
I detta sistnämnda stycke står att läsa följande:
"I gengäld har man också påvisat en negativ verkan om barnet ständigt känner att något är förbjudet område när närmiljön skall utforskas. Detta behöver inte innebära att barnet måste ha tillgång till allt som finns, snarare att miljön tillrättalägges så att hon kan utforska den under trygga former. Hellre än att mötas av ett "nej", bör barnet få ett alternativ som visar vad hon får lov till och vad som är tryggt att ägna sig åt"
Så här långt var jag tvungen att kolla källhänvisningen men ingen barnabok stod omnämnd eller nån annan skrift av Anna Wahlgren heller för den delen.
Är det möjligen så att nån annan ÄNTLIGEN har fattat galoppen?
Näe, nu ska ni få höra!!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Minns en gång när jag föreläste för ett gäng barnpsykiatrer och -psykologer (och sa att jag egentligen inte alls borde stå där, eftersom jag inte trodde särskilt mycket på vad de höll på med... som t ex att skriva ut nervmediciner åt spädbarn). Efteråt kom en av dem fram och sa: "Vi säger det inte högt, men du ska veta att vi lusläser Barnaboken. Vi lär oss massor."
Och Vi Föräldrar, som i 1,5 års tid vägrade beröra Barnaboken med ett ord, när den kom första gången 1983, började efte några år friskt planka och hade bl a en serie om barnens olika åldrar och utvecklingsstadier ... utan att ange källan, men det var så uppenbart för alla Barnaboksläsare var det hela kom ifrån
Man får ta det ena med det andra, om man säger
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
OJDÅ!
Stod det SÅ i Go'bokens spädbarnsaktuellt?! Jag som nyligen sagt upp mitt (Frans) medlemsskap där just pga att jag blev så uppretad över en massa dravel jag hittat i just nämnda "skrift" (som skickas med de i övrigt utmärkta bokpaketen)! Nu har jag kastat dom och kan tyvärr inte citera exakt eller ange källan, men det var en artikel om att vissa barn föds besvärliga eller nåt i den stilen
Dessutom var det så mkt andra "råd" jag kände att jag inte ville ha (amningspropaganda, knasiga sömn"råd" osv) när jag egentligen bara ville ha böcker. Men det var ju trevligt att de har BRA råd också
Vore ju ännu trevligare om dom och alla andra som vidarebefodrar Annas klokskaper kunde ange källan
...vilket just nu påminde mig om en annan skrift där jag sett AW-lika råd och tips (utan att AW nämns såklart....
), nämligen den tidning man får genom Libero! Någon annan som lagt märke till det? Bl.a. har de haft artikel om social delaktighet med små tipsrutor à la:
Är ditt barn klängigt och gnälligt?
låt barnet vara med dig när du utför dina sysslor och låt det hjälpa till efter förmåga
Har sett dessa glädjande och misstänkt AW-lika artiklar flera ggr i Libero-magasinet och letat efter AW-ledtrådar utan att hitta. Man får se det så här: kanske man öppnar ögonen även på dom som annars är "AW-allergiska" 8)
Stod det SÅ i Go'bokens spädbarnsaktuellt?! Jag som nyligen sagt upp mitt (Frans) medlemsskap där just pga att jag blev så uppretad över en massa dravel jag hittat i just nämnda "skrift" (som skickas med de i övrigt utmärkta bokpaketen)! Nu har jag kastat dom och kan tyvärr inte citera exakt eller ange källan, men det var en artikel om att vissa barn föds besvärliga eller nåt i den stilen
Dessutom var det så mkt andra "råd" jag kände att jag inte ville ha (amningspropaganda, knasiga sömn"råd" osv) när jag egentligen bara ville ha böcker. Men det var ju trevligt att de har BRA råd också
...vilket just nu påminde mig om en annan skrift där jag sett AW-lika råd och tips (utan att AW nämns såklart....
Har sett dessa glädjande och misstänkt AW-lika artiklar flera ggr i Libero-magasinet och letat efter AW-ledtrådar utan att hitta. Man får se det så här: kanske man öppnar ögonen även på dom som annars är "AW-allergiska" 8)
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
AW-allergiska! bra ord, för det är ju lika sant som synd.
En mamma med två pojkar klagade över sin äldsta i trotsåldern. Han är si och så och blabla. Jag lyssnade och frågade om hon har hört om Anna Wahlgren, hon såg på mig och svarade, jasså du är en av dom... Joo, nog hade hon hört om AW, men inte läst själv. Efter et tag frågade hon vad AW säger om saken. Det är ju inte så lätt som en plätt att svara på den där frågan så där bara. Men jag svarade att man kan ge valmöjligheter; Jag vill inte borsta tänderna! Är det du eller jag som ska ta på tandkräm? och annat i tråd med boken.
Sedan svarar hon att ja, men han är så klurig och förstår så mycket (?) och drar en historia som inte handlade om trots... Sen när det var på tid att ta på skorna, så frågar hon om han vill ta på skorna, varpå pojken svarar Neeeej... Jamen, visa nu till tanten hur duktig du är att ta på dig skorna, kan du väl... Neeej... Jo, men... varpå ett utbrott, med snor och tårar.
Med dolda AW citat runt omkring så får barnen kanske ett lättare liv...
Hälsningar
En mamma med två pojkar klagade över sin äldsta i trotsåldern. Han är si och så och blabla. Jag lyssnade och frågade om hon har hört om Anna Wahlgren, hon såg på mig och svarade, jasså du är en av dom... Joo, nog hade hon hört om AW, men inte läst själv. Efter et tag frågade hon vad AW säger om saken. Det är ju inte så lätt som en plätt att svara på den där frågan så där bara. Men jag svarade att man kan ge valmöjligheter; Jag vill inte borsta tänderna! Är det du eller jag som ska ta på tandkräm? och annat i tråd med boken.
Sedan svarar hon att ja, men han är så klurig och förstår så mycket (?) och drar en historia som inte handlade om trots... Sen när det var på tid att ta på skorna, så frågar hon om han vill ta på skorna, varpå pojken svarar Neeeej... Jamen, visa nu till tanten hur duktig du är att ta på dig skorna, kan du väl... Neeej... Jo, men... varpå ett utbrott, med snor och tårar.
Med dolda AW citat runt omkring så får barnen kanske ett lättare liv...
Hälsningar
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
piamaria skrev: Jamen, visa nu till tanten hur duktig du är att ta på dig skorna, kan du väl...
Tack för att du visar en väg ut
Och den kommer. Väldigt, väldigt ofta
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Gäst
Nu måste jag få protestera lite!
Barnaboken är jättebra, inte tu tal om saken, jag önskar att jag funnit den och inte minst SHN innan min äldsta dotter föddes. Jag är dock, som jag tidigare bekänt, ingen "äkta" barnaboksmamma - än i alla fall
. AW:s metoder eller vad man ska säga är väldigt genomtänkta och konsekventa och kloka på många sätt och vis, men snälla nån: "ange källan" - man KAN faktiskt komma på en och annan "sanning" utan att läsa BB, med minnet av sin egen barndom, sunt förnuft och en del erfarenhet kommer man långt! Jag är inte alls säker på att alla som ger BB-liknande råd har "smygläst" boken och "smygciterar" den! Även om AW har en makalös begåvning för att förstå barn, betyder det inte att INGEN annan förstår åtminstone något! Tycker jag.
Barnaboken är jättebra, inte tu tal om saken, jag önskar att jag funnit den och inte minst SHN innan min äldsta dotter föddes. Jag är dock, som jag tidigare bekänt, ingen "äkta" barnaboksmamma - än i alla fall
Självklart kan man det, men när det är uppenbart att journalisten/författaren "inspirerats" av BB (och än en gång beklagar jag att jag inte har kvar tidningen så jag kan återge...) vore det hederligare att nämna AW på ett hörn åtminstone. Tycker jagKarinÖ skrev: - man KAN faktiskt komma på en och annan "sanning" utan att läsa BB, med minnet av sin egen barndom, sunt förnuft och en del erfarenhet kommer man långt! .
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)