Barn född omkring 7 aug

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

Håller med om leksakerna!! Det är supersvårt. Jag ska med åka och inhandla. Plus en läragåvagn... Han slår säkert ut tänderna han precis fått :x :x

Jag VISSTE att ni andra var sådär toppenmammiga, jag är ju jättefjompig :lol: Visst hör det till att de ska slå sig!!

Jag ska köpa pussel till Alf, ett sånt stort i trä med stora bitar, och klossar att stoppa i burk.
Kanske något som låter med :lol:

Kastruller, dammsugare och våra skor leks det flitigt med. Han Hjälper verkligen till när vi städar, det är så gulligt och bra.
Mamma till två pigga och glada söner,2005 + 2010
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Klurigt det där med leksaker :? ....Harald fick av sin gammelmoster en stor plast-lastbil häromdagen, så nu kör han omkring den samtidigt som han brummar/dreglar...Precis sådär pojkaktigt som nuförtiden inte är politiskt korrekt...han har en docka också om det är någon som undrar :wink: Annars har vi en lära-gå vagn som han har gått omkring med idag...jag är lite mallig över den vagnen eftersom den är från när jag var liten 10-månaders plutt. Det roliga är att de ser nästan likadana ut nu. Min mamma är mycket för att spara saker...åkpåsen i brun manchester med fårskinn har använts flitigt i vinter. Men det är praktiskt och roligt tycker jag, kläder från slutet av 70-talet är ju coola 8) , väldigt bra kvalité dessutom....Ojdå kom ifrån leksakspratet. Vi har köpt en "bankbräda" ni vet en så´n där i trä med piggar som man spikar ned....bandybollar i olika färger är dessutom väldigt populära och träklossar. Små plastburkar (väl tillslutna) med makaroner eller ris i, små petflaskor med olika mycket vatten i....bollar i olika storlekar...har en som är små piggar i mjukplast på....jättekul tycker Harald! :D
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429

Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

Magsjuka, ett underbart sällskap under midsommarhelgen;-)
Vi var på bröllop på midsommarafton och Alf var hos mina föräldrar... Min mamma åkter på magsjuka - och nu ligger Alf och hulkar stackarn...
Vi matar med ersättning var 5:e minut, endast en liten liten tesked.

Åååååh vi som ska till spanien på tisdag... 8) :cry: Vad tror ni?? Fixar vi det här???

Han har inte kräkits på 30 minuter nu... peppar peppar
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Jag tror att det går toppen, alfsmamma, bara du tar det lungt med maten och ger sånt som är milt för magen. Resan blir nog bra ska du se.

Lillälsklingen far omkring som ett jehu här hemma. Allt ska undersökas. Vill gärna mer än han klarar av så det beklagas en hel del. Apropå leksaker är det en sak som ALLTID går hem här och det är bollar i alla storlekar. Lillälsklingen far efter bollar i hela lägenheten. Dom rullas, kastas, hålls i, pussas, kramas, lyfts... Och man blir SKITFÖRBANNAD :twisted: om den fastnar nånstans under soffan eller byrån. Då gäller det att man är snabbt framme och pillar fram den innnan lillhjärtat bryter ihop alldeles.

Lillälsklingens smeknamn här hemma just nu är LJUNGBERG eftersom han gillar boll, ramlar ofta och gnäller mycket :shock: .
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
ambra

Inlägg av ambra »

Hej, hej :!: :D Idag var det alltså dags för 10månaderskontroll, trots att lillen redan hunnit bli 10 månader och 3 veckor. "Kontrollen" gick bra (trots att han inte klappar händer - slår ihop två leksaker dock). Han är nu 77 cm lång och väger 10225 gr.

Vi diskuterade maten lite grann... Fick höra att mjölken till havregrynsgröten INTE var OK. Men alltså, hur mycket rör det sig om, ett par matskedar :?: Däremot fick jag höra att jag nu BÖR ge smörgås med smör och ost eller åtminstone youghurt eller fil (vilket jag nu inte gjort...) Hå hå ja ja.. HUR klarade sig små barn ute i världen innan det fanns fil och youghurt att tillgå undrar då jag...

:wink: :D
Ambra
storebror feb 01 :heart:
lillen aug 05 :heart:
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Fnissade lite för mig själv när jag läste ditt senaste inlägg ambra. När vi var på tio månaderskontroll av dottern slog hon inte ihop två leksaker mot varandra, men däremot klappade hon händerna så det blev "godkänt" ändå :lol:
Tänk dessa matråd från BVC. Jag vet att syrran fick rådet till sin dotter att absolut inte ge mjölk i någon form före ett års ålder, men däremot sa de att mannagrynsgröt var ok :shock: :roll: :wink: Så hon körde på sitt race och gav mjölkprodukter i måttliga mängder och så har jag oxå gjort.
Mjölk till gröten varje morgon! Och har så gjort sedan dottern var fem månader och hon mår alldeles prima!
Måste erkänna att jag aldrig frågar BVC om något för jag litar mer på syrran och detta forum där det ges vettiga råd :lol:
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Ja jag säger då det. :wink: Jag har inte heller längre något förtroende för BVC.
Jag har fått ett signerat ex av "SHN kuren" av Anna, tänker lämna den till BVC när min sköterska kommit tillbaka från sin semester.
Tänk om dom vägrar ta emot den? :shock:

Här knallas det i full fart. :P
Nu går hon mer än hon kryper. =D> Klättra är en annan favoritsyssla. :roll:
Nattsömnen kan inte bli bättre, :thumbsup: sover mellan 19 och 7.30. Tänk att hon sover mer nu än vad hon gjorde förrut. :sleep: Dagslurarna brukar bli 1,5 timme resp 1.0 timme. Hon sover alltså 15 timmar, utan problem. :sleep: Men jag är inte den som gnäller. :wink:

På Fredag åker vi till Öland \:D/ ska bli så skönt att få komma till havet igen....

Ha en bra sommar :-({|=

:heart: Kramar Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

I morgon bär det av. Jag, dottern och bonusdottern ska åka först 30 mil i bil upp till min mamma. Sedan ska barnen sövas (syrran och barn följer oxå med) och mitt i natten sättas i bilen för vidare färd upp till vår gudmor och gudfar 55 mil ytterligare i bil!
Håll tummarna för att barnen sover, chaufförerna orkar och scheman håller :wink: :D
Vi åker den längsta resan på natten för det första för att det är en lång bit att åka och för det andra för att dottern inte är så särdeles förtjust i att åka bil! Så det ska bli intressant att se hur detta fungerar!
Bra måste det gå så alla vargar får fly fältet!
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

äntligen hemma... efter en liten intressant resa till spanien.... som inleddes med att undertecknad åkte på maginfluensa och alf kräktes i taxin till arlanda...

pjuhhhh, kom precis hem...

ska berätta om mitt äventyr imorgon.

har saknat er (och internet) hade behövt er mer än någonsin den här senaste veckan...
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

Nä nu är det väl dags att flytta upp den här tråden ett par nivåer :wink:

Hur går det för er?

Här kommer vår lägesrapport och schemat mm,

Natt 19 - 06.30
06.30 Välling
9.00 Frukost
12.30 Lunch
16.00 Middag
19.00 Välling

Allt funkar kanon, han sover fortfarande 45 minuter förmiddag och 90 minuter eftermiddag, alltså nästan 14 timmar per dyng.

När ska man dra ned till ett sömnpass per dag??? Nu kanske?

Han kryper :lol: Äntligen, han har gjort det i en månad, kanllar runt efter alla saker, vill bara gå hela tiden, men kan inte göra det själv. Min rygg VÄRKER :( Snart måste det lossna för lillkillen så han kan knalla själv.

Lära-gå-vagnen kommer hem hit imorgon, (vojne vojne vad det kommer ramlas och slås i hårda kanter här hemma :cry: :roll: )

Annars har lillen varit magsjuk i en stor omgång, det tog 2 veckor, nästan tre innan han var i balans igen, jag och sambon, och mina föräldrar blev sjuka på löpande band i samband med detta.... (huuuwaligen) OCH mitt i allt skulle vi till Spanien, Alf var bra dagarna precis innan, men kräktes ned hela taxin till Arlanda...

Tja, man lär sig, blir fjättrad och alla sidor om ett år i Barnaboken börjar bli utslitna :shock: :lol: Nu händer ju allt på en gång.

Och så glad som han är nu har jag aldrig sett honom (han har ju alltid varit glad men nu kiknar han av skratt mer eller mindre jämt)

Är sååå nyfiken på hur det går för er. Ska ni semestra?? Utomlands? Hemma i sverige?

Carina - har din lilla tjej sprungit marathon redan;-) Hon har väl gått i flera månader nu.

Ambra - where are U???+ jag pm:ar....

/alfsmamma
Elle

Inlägg av Elle »

Hej alla!

Den här tråden har jag missat, konstigt nog med tankte på hur flitig besökare jag är på forumet :wink: Här kommer en liten presentation av min guldklimp :heart:

Han heter Olle och fyller 1 år den 31/7. Han varvar krypandet med rumpåkning beroende på underlag o hur snabbt han vill ta sig fram. Han reser sig och går runt möbler o klättrar på det mesta. Han är en riktig muntergök och social kille, säger Heeej! till alla han möter. Äääälskar mat och frukt. Nu har vi precis lagt om till en lur per dag och det går över förväntan :D Här är hans nya schema:

20-7.30 Natt
Godmorgon och mys/läsning m mamma o pappa
8.00 Frukost- gröt m mosad banan o lite mjölk, smörgås o vatten
Social delaktighet
9-9.45 Ensamlek
Utevistelse o frukt vid behov
Laga mat
11.30 Lunch
12.30-14.30 Sova 2 h
15.00 Mellanmål ex yoghurt, frukt, smörgås
Utevistelse
Laga mat
18.30 Äta middag med mamma o pappa
Bad o bus med pappa(det här är deras "heliga" tid)
19.45 Nattslurk o skratt o bus
20.00 Godnatt :sleep:

Kul o läsa om jämnåriga, man känner igen sig i många av era berättelser :wink: Vi ska semestra mest i Sverige men i slutet av augusti åker jag o Olle till Spanien med min mor, far, syster o brorsdotter. Det ska bli sååå skönt 8)

Kram Elle o Olle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

hej alla,
köpte en lära gå vagn precis till lillkillen...

samma dag fick han sin första fläskläpp :oops: han tippade bakåt och jag hann inte ta emot honom så han slog i munnen i styret...
läro-ont;-)
ajajajaj.

annars är allt underbart och mysigt i sommaren, vi flänger omkring med schemat på näsan, och funderar nog på att introducera en lur om dagen istället.

har ni andra gjort det?
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Hej allihopa :P :P
Vi har haft en underbar semester. \:D/
Sömnen och rutinerna har suttit perfekt. :thumbsup:
Hanna har tex somnat för natten på Gotlandsfärjan, blivit utburen till bilen vid 22.30, sen inburen till sin säng 02.00 och sedan vaknat för ny dag vid halv åtta. :P
Hon har sovit både här och där :wink: men aldrig strulat nämnvärt. Underbart!
Vi har också haft den där ELÄNDIGA magsjukan. :evil: Natten före Gotlandsresan insjuknade jag och efter mej Hanna, sen storasyster, sen storebror och sen Pappa. :( Halva veckan på Gotland var bara "överlevnad". Det måste varit en riktigt elak sak, :evil: kräkningar, diaree, otrolig magsmärta plus ganska hög feber.
Men men, nu är vi friska igen. :)

Hanna springer och klättrar, nu kan hon klättra nerför också, :thumbsup: så den värsta oroligheten har släppt. Men som vanligt har hon alltför ofta FÖR bråttom. Så märken på hakan är inte alltför ovanligt. :?

Har på sistonet märkt att em-luren är svår att få till, :-s så jag har också börjat fundera i om en lur ev ska bort nu :?:
Annars är schemat så här :arrow:
Mellan 7-8 vaknar hon
välling direkt
Runt 9 är det smörgås, yoghurt eller gröt
9,30-10,00 blir det en lur och den brukar bli 1,5 tim - 2,0 tim.
12,30-13,00 lunch
Sen vid 14,30-15,30 nånstans här brukar hon sova 20 min - 45 min
17,00 ca blir det mat igen, eller gröt
18,30 ca får hon välling. Men den ratar hon lika många gånger som hon vill ha den. Ibland äter hon ingenting och ibland äter hon 220 ml
Sen är det natt from 19 ungefär. :sleep:
Nattsömnen är perfekt, behöver aldrig gå in till henne under natten. :P

Nu är det bara en månad kvar sen kommer ruta Ett igen. :roll: Börjar jobba 4 september. Ska bli rätt skoj faktiskt. :wink: Under sept ska Pappa vara hemma och from oktober ska Hanna in på dagis.

Ha det bäst och var rädd om er :heart:

Kramar :heart: Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
ambra

Inlägg av ambra »

:D Hej :!: Vi är också hemma igen efter utlandsresa. Vi har bott i hus vid havet i Italien. Så otroligt lyxigt att kunna trava ner till vattnet och långgrund strand precis när man känner för det. Vilken frihet för barnen - stor skillnad jämfört med att bo i lägenhet 3 trappor upp som vi gör här hemma :!:

Vi har ändrat i schemat redan, mest för att det började strula när vi var i Italien. Så om sanningen ska fram vet jag inte om ändringen är sådär 100%igt bra. Får inte till något bra matschema tycker jag (jag gillar inte de där små mellanmålen). Nu ser det i alla fall ut så här:

7 god morgon och välling
ca 8 lite youghurt eller liten smörgås
11 lunch
12-13.30 sova
ca 14 frukt/litet mellanmål
17 middag
18.45 välling
19 God natt

Annars är det krypning och att stå och svaja på egen hand några få sekunder som gäller för lillen :D . Något vi måste återinföra efter semestern är ensamleken. Jag trodde att det bara var att fortsätta som vanligt nu när vi är hemma, men lillen gallskrek och skulle absolut inte leka ENSAM i sin säng :shock: :?

Annars är jag föräldraledig även under höstterminen och börjar jobba första veckan i januari = dagis för lillen om plats finns ledig då...

Nej, nu vill jag backa tillbaka till att vi fortfarande är lediga och har det skönt i värmen :!: :D Att börja jobba skulle jag kunna vänta ett tag till med :!: :wink:

Ha det gott, alla :!: :D
Ambra
storebror feb 01 :heart:
lillen aug 05 :heart:
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

Välkomna hem tjejer:-)
Och snart grattis till våra småglin.
Tänk vad tiden går galet fort.

Ambra - ta bort mellanmålen, jag började ju harva med det och det blev bara elände av det. Och jag har sett andra vandra in i det "träsket" he he....
Jag rensade bort ju tack vare era råd och nu är allt bra igen.

Jag kämpar för att förlänga em luren så vi kommer upp i 13,5 timmar, han sover oftast 13 i snitt per dag. Helst vill jag få till 12 timmar natt, men 95% ligger vi på 11,5 och har ju alltid gjort det.

Småprobelm, inget att ojja sig över.

Annars kan jag ju äntligen berätta att jag är helt helt återställd efter den hemska medicinska aborten som jag genomled i slutet av mars... Så nu är jag frisk och kry och har all energi tillbaka. Sååååå skönt.
Ska njuta av två semesterveckor till, sen är jag tillbaka 100% på jobbet. Och min sambo ska vara pappaledig till januari. Håller stenhårt tummarna för antingen dagmamma eller dagis. Om det inte finns plats så ska vi leta efter en "dagmormor"

Kram på er
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"