Trotsålder

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Här kommer lite uppdatering. Nu är vi inne på 6:e natten, inget springande på kevin igår natt heller :D men med nattningen går det väll sädär, igår tog det 1 tim o 15 min så det minskar ju :!: Middags sömnen vägrade han att sova så där blev det ingen sömn för herrn tyvärr så idag har han varit måtligt trött kan man säga. Just nu sitter pappa utanför dörren för att kunna hugga så fort han är på väg ur sängen. Vi har dörren på glänt men låter inte Kevin se oss, utan så fort vi hör rörelse säger pappa ramsan och hinner han ur går han in lägger tillrätta och snabbt ut med ramsan och så håller det på tills han somnat, man undrar ju när den envise herrn ska fatta :x

Ska som sagt på bröllop imorrn så då kommer kevin sova hos mormor, hoppas bara inte det sabbar nått.
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Hej :!: Kevin somnade fint igår kväll tog endast ca 15 min :D men natten blev tyvärr kaos :cry: vaknade 22.30 och sprang upp till ca 02.00 han blev hysterisk och arg så vi fick lugna ner honom. Han sov sen fram till 04.00 vaknade då och sa att han inte ville sova. Somnade efter ett tag men vaknade sen innan 06.00. Ja så natten blev ett rent helvete. När han skriker upp sig så vet vi inte alls hur vi ska gå tillväga i dessa situationer nattetid. Det slutade med att jag fick sätta mig på en stol så att han såg mig så han kunde lugna ner sig. Just nu känns det som vi är tillbaka på noll igen. Kevin sover ju knappt nått vilket märks på hans humör samt att haft näsblod. Så snälla alla just nu behöver vi hjälp att bryta detta mönster.
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Fortsätt som pappa gjorde. Lugnt och fint och orubbligt. Läs på SHN för större barn :!: Ramsan ska fungera som ett rent goddag-yxskaft och den som sitter utanför dörren ska synas men inte ägna sig åt barnet annat än för att ögonblickligen leda tillbaka, om han hinner ur. Det här får man upprepa tills det sitter, utan att fastna på stolen i evigheter.

Han ska inte "lugnas" i stor stil (jag luktar tröst här) och jag vågar påstå att han inte är hysterisk, vilket är ett ord man inte ska gödsla med. Hysteri är ett tillstånd ingen människa, vare sig stor eller liten, ska tillåtas hamna i. Ramsan ska mota den Ollen i grind långt, långt tidigare. Därför ska ramsan övas upp så att den verkligen både når fram och sätter punkt.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Nu tittar jag in igen för att dela med mig av hur det går för oss här hemma.

Kevin var hos sin mormor på landet då vi skulle på bröllop och var där i två dagar. Mormor tog bort resesängen och Kevin ficjk sova i deras gamla köks soffa som man gör till en säng. Han sov två hela nätter utan att gå upp :D

När han sedan kom hem så beslöt vi oss för att inskaffa en liten vanlig säng till herrn, och än så länge har han sovit hela nätterna, men går förvisso upp innan han somnar, vi gör andra viktiga saker i huset och går in och lägger honom. Kevin har de två senaste kvällarna även sagt till då han är trött att nu vill Kevin sova och krypit ner i sin säng :D

Vid dagsluren gick han endast upp tre gånger och somnade sedan sött, igår vid dagsluren var vi ute och promenerade när sovklockan ringde la sig kevin ner i sin vagn drog för suffleten och sa, "Kevin trött, Kevin ska sova nu" blundade och somnade på fem röda :D
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Bra jobbat!
Till slut trillar poletten ner. För alla parter :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Poletten tycks inte riktigt ännu ha trillat ner hos herrn :? Nattningen kan variera mellan 1 1/2 tim till 30 min som idag. Inget gnäll eller så för det mesta men han kan tycka det hela lite roligt ibland. Vi kör inte med stolsittandet utan har en himla massa andra saker att göra i huset :wink: men han testar med det mesta som att lägga ut sitt mjukisdjur utanför dörren eller så lägger han sig ner på golvet och kikar på oss i dörrspringan, m.m. Antar att detta med att de springer upp kan ta några veckor :?:

Inatt vaknade han till vid 00.30 tiden och fördökte med att han var så törstig, men utan att svara så la vi bara honom tillbaka detta tog ca 30 min tills han somnade.

Är det helt fel att som mamma och pappa turas om att natta och ta det här med att han går upp o upp :?: Efter snart 2 veckor så kan det behövas att man turas om.
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Fortfrande så springer herrn upp bestämt och envisst en massa gånger vid nattningen :x I går så tog pappa över efter att jag nattat under helgen vilket inte blev så lyckat då Kevin blev sur över att det inte var mamma, detta resulterade i att allt blev upp och ner :? Är det bättre om en hela tiden nattar tills detta gått över och poletten fallit till plats :?: hur gör ni andra :?: och kan det ta flera veckor :?:
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Jenny K :D

Jag tycker ni ska passa ordentligt på herrn, så att han inte hinner ur sängen :!: Sitt vid dörren, DIREKT när han är på väg ur, in och lägg ner honom igen - orubbligen :!: Han SKA inte vara uppe och springa, det kan ta sina modiga tre.fyra kvällar, men sen är jag ganska säker på att det inte behövs mer... Och det gäller att vara konsekvent.
Att ni turas om har ingen betydelse, bara ni är konsekventa båda :D
Lycka till
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Hej och Tack :!:

Har provat stolsittandet men det gjorde han till en rolig lek. Har suttit så han sett oss och utanför utan att han ser oss. Sedan han fick en vanlig säng fast mkt liten har detta minskat men han springer fortfarande upp och provar alla tänkbara metoder för att vara vaken :x Vi är benhårda men kanske ska man ge det en chans att sitta utanför rummet, men måste han se oss, tror att det är lätt att man fastnar då óch sen göra det till en grej att mamma o pappa ska sitta utanför dörren.
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Nu har herrn somnat, nattade honom 19.30 satte en stol utanför dörren och så fort han var ur så pang var jag där och la tillbaka, jag satte mig med en bok utanför och låtsades vara upptagen i mitt men då jag kom in för att lägga tillrätta så skrattade han bara men inget skrik eller missnöje. Det hela tog 1 1/2 tim. Jag har stolen så jag precis kan se då han tar sig ur men han ser inte mig. Är det bättre om han ser oss :?:
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Bra jobbat, Jenny :thumbsup:

Det bästa är att du sitter så du syns, men du ska vara HEMSKT upptagen - läsa går utmärkt! Direkt när han är på väg, in, ner med han i sänghalmen, ramsa och ut. Inte ett ord annat än ramsan, inga diskussioner!
Var urtråkig :!:
Sen undrar jag om det inte går att packa in spjälsängen igen :?: AW förespråkar spjälisen tills trotsen är över, kanske skulle det lösa problemet smidigt :?: Det är ju trots allt krångligare att klättra ur den, än en vanlig säng :!:

Hoppas allt går bra nu, rapport i morgon, kanske :wink:
Kram Mia :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Ja här kommer lite rapport :D

Idag så ställde jag stolen utanför herrns rum så att han såg mig och var välldigt upptagen med att gå igenom en gammal läkemedelstenta och då är jag mycket upptagen och tråkig :wink: men jag upplevde att han tyckte det var nyhetens behag att han kunde se mig och testade och trixade med en massa och sprang upp mer än i går kväll då han inte såg mig.....

Han försökte att prata med mig. stäckte ut armar, ben och huvud utanför sin säng. Men efter ca 35 minuter tyckte jag att han verkade bli sömntung och låg mest och pratde med sig själv och sjöng och helt spontant säger denn unge herrn: På natten sover man, åååå vad jag är trött och jäspar :shock:

Så nattningen tog 45 minuter idag :!: :!: :!:

Sången han har nu är tillräckligt liten och sen han fick den har han varit lugn och tror han tyckte den var behagligare än spjälisen.

En fundering: Om han vaknar upp på natten, ska vi då sätta oss´utanför som vid nattningen :?: och lite rädd är jag att man lätt fastanar med stolen, hur gör man sedan :?: redan nu då jag nattar honom så säger han: Mamma sitter utanför.

Kram Jenny
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra jobbat. Fortsätt nu så i lugn och ro. Ramsan ska vara lika tråkig som du :wink: men får inte försummas. Efter varje återläggning och/eller kackel från unge herrns sida ska han ha ramsan, tjatig som en raspig grammofonskiva.

Den ger du på natten sedan om och när det behövs. Inget stolsittande där. PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING.

Skulle han komma upplarvande ska han omedelbart ledas tillbaka (gå själv), inget prat, inga kommentarer alls, bara forslas till sängen i mörkret. Och kliva i den själv. Ingen handpåläggning, inget prat, bara kort väntan tills han verkligen ligger, och så ut med ramsan. Första versen på väg ut, resten utanför och på väg bort.

Bannlys alltså all underhållning som ska förläggas till dagarna! Missa alltså inte skrattet-till-go'nattet och den alldeles underbart jublande glada morgonen :!: Medan natten är döööötrist.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Här kommer lite rapport från igår kväll vilket inte gick lika bra...... :(

Nattade som vanligt och satte mig på en stol utanför hans rum, mycket upptagen och tråkig. Men igår märkte han att jag inte svarade på hans tilltal utan gav bara ramsan som svar vilket gjorde honom frustrerad. Herrn provade konstens alla regler och fixade och trixade. Ropade på mig, pratade med mig och gjorde allt för att jag skulle bli riktigt sur och prata med honom :evil:

Så nattningen igår tog 1 tim och 40 min :x

Jag upplever det som att jag stör honom då jag sitter utanför så han ser mig :?: och han försöker hela tiden prata med mig och svarar jag inte så säger han: Men mamma prata med mig, varför svarar du inte eller nån klurig fråga som man knappt kan hålla sig från att svara på :shock:

Så hur går jag vidare :?: Ska jag fortsätta i samma anda att sitta på stolen och vara mycket upptagen :?: finns andra tips och råd :?: då detta hållit på nu i närmre 3 veckor så börjar ju tålamodet att tryta....
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Här kommer lite rapport från kvällens nattning :D

Nattade Kevin och de första 15 min så sprang han upp och det levdes rövare i sängen. En massa frågor hade herrn och åskovädret och vaför jag inte svarade. Man jag var dötrist och djupt försjunken i mitt 8) Det kan vara svårt att se när han är på väg ur sängen då det är så mörkt :shock: men efter 15 minuter minskades aktiviteterna och det var mest lite småprat. Efter 30 minuter är det lugnt och tyst från rummet :D Och slutligen efter ca 40-45 minuter hör jag herrn snusa sött :D Så idag tog nattningen ca 45 minuter :!:

Lite funderingar: Just nu sitter jag ju på en stol så han ser mig och jag behöver sitta ganska inpå dörren för att se honom. är det ok :?:

Ja nu tänkte jag njuta av ett varmt bad och ett glas vin 8)

Kram Jenny k
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "