Barn födda runt årsskiftet 05/06!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Renee

Barn födda runt årsskiftet 05/06!

Inlägg av Renee »

:D Hej alla halvåringsföräldrar! Jag vill ha lite kackel med er! Vet ju att vi är några stycken här - hoppas bara ni hittar hit trots semestertider och att ni också har lust att följas åt lite :D

Är lite nyfiken på hur ni har det i största allmänhet och vad ni har för mat- och sovtider. Funderar på hur vi ska få ihop det med tiderna när storebror börjar på dagis igen i september. Som lillebrors tider är nu kommer det bli svårt att få ihop med dagishämtning/lämning.

7 godmorgon
7.30 gröt
8.15-8.40 ca, ensamlek
9.30-10.15 sova
11.00 lunch (puréer)
12.30-14 sova
14.30 gröt
16.15-17 (ibland blir den bara 20-min) sova
18.00 mat (puréer)
19.00 sova natt

:?: Vad har ni för scheman?
:?: Ensamlek - hur länge och hur gör ni? (på rygg i spjälis, på mage på golv, hur har ni arrangerat leksakerna osv).

Frans ligger fortfarande på rygg med saker hängande på båge över sängen samt prasselbok och bitleksak bredvid sig. Han kan inte sitta själv än, men jag funderar på om han skulle leka på mage istället (han ligger på mage annars när han är "uppe" sas)

:?: När går man över till två daglurar egentligen? (Återigen fundering inför dagishämtandet i höst)

:?: Ni som har större syskon: sover de i samma rum nu? Vi har bara två sovrum och jag vill inget hellre än att båda killarna ska kunna sova säkert tillsammans så att maken och jag kan återta vårt sovrum. Här på forumet läser jag bara om hur alla bara sover ÄNNU bättre när de får dela rum - nu vill jag höra era erfarenheter 8)

:?: Har ni vagn som lill*n får plats att magsova i ute? Om inte - hur gör ni när han/hon inte kan sova hemma i sängen (t.ex. vid utflykter, besök hos andra osv)?

Ja, det var väl allt jag hade på hjärtat just nu :lol:
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
Spyro
Kontakt:

Re: Barn födda runt årsskiftet 05/06!

Inlägg av Spyro »

Renee skrev: :?: Vad har ni för scheman?

07 - Start med välling och ensamlek.
08:30 - Första sovpasset 1,5 timme
10 - Vaknar, äter en burk puré och 200 gram ersättning.
12 - Andra sovpasset 1,5 timme
13:30 - Vaknar, äter puré igen (kött el. dylikt) en burk samt 200 gram ersättning.
16 - Tredje sovpasset 1 timme
17 - Vaknar och äter lite ersättning till. Ca 200 gram. Bad, skratt och lek. Sedan äter han välling, ibland 200 och ibland ända upp till 400 gram!
20:00 - Sover natt.
:?: Ensamlek - hur länge och hur gör ni? (på rygg i spjälis, på mage på golv, hur har ni arrangerat leksakerna osv).
Han leker i sitt rum, med dörren lite på glänt så mamma och pappa kan smygtitta på honom :lol: Han kan både krypa och sitta själv, så det är stört omöjligt att ha honom i spjälsängen. På golvet får han röra sig fritt!
:?: När går man över till två daglurar egentligen? (Återigen fundering inför dagishämtandet i höst)
Med Kevin blir det inte på lääänge än, han är så trött, min lilla Skalman... :lol:
:?: Ni som har större syskon: sover de i samma rum nu?
Vi har inga större syskon än. Men om vi hade det skulle de vara så illa tvugna att sova i samma rum, eftersom vi inte har fler rum till förfogande! :)
:?: Har ni vagn som lill*n får plats att magsova i ute? Om inte - hur gör ni när han/hon inte kan sova hemma i sängen (t.ex. vid utflykter, besök hos andra osv)?
Nej, han får inte plats i vagnen mera (han väger snart 11 kg! :shock: ), och det där är ett bekymmer för oss också. Ska vi vara borta länge så tar vi med oss resesängen, men annars åker vi hem när det är sovdags. Det har även hänt sig att vi har lånat en madrass och lagt den på golvet - och där har han somnat! :shock: :D
* Ny adress! http://www.stilla-sinne.biz
* Mamma till :heart: "Skalman" :heart: född 21/12-05.
* Forumet är alltid Hem, även om jag är här rätt så sällan nuförtiden. :-)
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Hej på dig!

Så här ser vårt liv ut just nu (vi ligger ju som vanligt lite före :D )

:!: Vad har ni för scheman?

7.00 Vakna välling 220ml
9.00 lite frukt
9.20-9.40 Sova 20 min
11.00 Lunch stor burk + frukt+vatten
12-13.30 sova samtidigt som storasyster
14.00 välling 220ml eller gröt
16.20-16.40 sova 20 min
17.00 middag samma som lunch
18.30 välling 250 ml
19.00 sova

Nu är vi ju hemma hela familjen i 8 veckor men när det är dags för dagis så krockar inte schemat med tiderna (9-15) vi lämnar och de dagar storasyster är hemma sover och äter de samtidigt.

Vi tänker behålla 12-13.30 hela tiden, såsmåningom ta bort em luren och sist fm luren.

:!: Ensamlek
Hon leker just nu 20 minuter men vi ökar succesivt. Eftersom hon ogillar rygglägget stark och har suttit bra så länge så pallar jag upp kuddar bakom henne ifall hon skulle ramla bakåt och så får hon leka sittande. Hon har en mobil med bjällor hängandes framför henne som hon kan rycka och slita i (den hänger i en konsol som är fast borrad i väggen ovanför sängen), en aktivitetstavla fastsittandes i spjällrorna brevid henne och sen lite småsaker runtomkring henne.

:!: Sova i samma rum
Lilltjejen har ju sovit bra under nätterna men haft tidiga mornar länge länge. Till slut struntade jag i det och la dem i samma rum ändå när hon var 6 månader. Under en månads tid vaknade hon ca 6.30 ändå några gånger i veckan och började härja och storasystern fick helt enkelt stå ut med det :oops: . Nu när vi minskat dagssömnen så har hon sovit till 7.00. Sovit bättre.....jag vet inte jag. Storasyster har ju sovit klockrent sen hon var 6 månader men har ju blivit lite störd på sistone :oops: . Har hört henne sjunga i sängen ibland vid den tid lillasyster har haft för vana att vakna men hon somnar alltid om. Hon tycker iaf att det är jätteroligt att sova i samma rum som lillasyster. :D

:!: Sova i vagnen eller ej
Ja, vi har fortfarande kvar liggdelen till vår Emmaljunga vagn -01. Den har en ryggtavla som man fäller upp så hon kan sitta med lite stöd när hon är vaken och sen fäller man ner den när hon ska sova. Hon får plats på mage i den. Vi har precis varit en vecka i Tyskland och hon har sovit i den alla lurar inkl natten. Hon väger 8kg nu.

Ibland när vi har dubbelvagnen får hon sova på sidan och det funkar det med så länge hon får sin snuttis lite över ansiktet :D . Vi körde faktiskt dit och hem (till Tyskland alltså) under natten och de sov båda två 11 timmar i sträck med sina snuttisar i ansiktet :D

kram pia-lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
Renee

Inlägg av Renee »

Spyro och Pia-Lotta! :D
Kul att ni berättade hur ni har det med era lite-drygt-halvåringar (ja jösses, min blir ju snart hela SJU månader :shock: )

Vi har flyttat in lillebror till storebror och det har på det stora hela gått mkt bra. Utom första kvällen då lillebror hade svårt att sova och undrade vad som menades = tjoade så högt och länge att storebror blev alldeles ifrån sig och började gråta, varpå lillebror blev ledsen på RIKTIGT och sedan var cirkusen igång :roll: ... men som sagt, sedan dess har det bara blivit bättre och i morse vaknde storebror punktligt och fint strax efter 7 och när jag gjorde godmorgon låg lillebror och SOV trots storebrors snackande :D

:arrow: Första tanden har spruckit fram idag!
:arrow: Han sitter upp bättre och bättre, vi övar vidare :P
:arrow: Han har fattat fördelen med nappflaska på morgonkvisten :thumbsup: Han som vägrade ta ersättning "som liten" (trots idoget kämpande) tog nu välling direkt på första försöket efter lång tid utan vare sig bröst eller flasktrugande. Mysigare och mindre kladdigt än gröt på morgonkvisten :lol:

Storebror har ÄNTLIGEN börjat gå på toa/potta och har koll på bajseriet :thumbsup: . Kisseriet är det lite svårare med men det kommer väl snart det med. Ja, det här var lite off topic kanske, men jag kunde inte låta bli att berätta eftersom detta suttit så långt inne om man säger.

Pia-Lotta, det låter ju helt fantastiskt att tjejerna kunde sova så bra hela natten i bilen! Så skönt! Går storasyster på dagis 9-15? Antar att jag får korta ner fm-luren till 20 min så att jag hinner lämna kl 10 samt lägga middagsluren 12-13.30 för att kunna hämta 14.00 (och ge lillebror chans till plusmarginal). Inte lätt att få till det där faktiskt...

Hörni övriga föräldrar till barn födda runt årsskiftet 05/06 *ropar*! Välkomna hit och kackla! Vi vill ju ha med er här också! :D
Alwa2

Inlägg av Alwa2 »

Hej! :D
Här kommer en till förälder med årsskiftesbarn som gärna vill vara med och kackla! Skrev ett långt inlägg för ett tag sedan men det försvann och med det min lust att skriva men nu har den återvänt igen! :D
Har en lillplutt på 8 månader och nu händer det mycket! Han kryper för fullt bakåt, gillar att gå upp i kullerbyttaställning och blir så frusterad när han inte når leksakerna han vill till! Han har haft en släng av åttamånadersångest men det ända sättet jag egentligen märkt det på är att han tykänts vid två tillfällen. Men i helgen var vi på fest båda dagarna med massor av nya människor för honom och det gick jättebra. Men det kan väl inte ha gått över redan? Märker att han kan skrika till i sömnen några gånger per natt numera, något som han inte gjort förut. Kanske har det nått med 8-månadersångesten att göra?
Hans schema ser ut som följande:
7 Frukost
9-10 Sova
10 Mat
12.30-14 sova
14 Mat
16.30 Sova
17.45 Mat
19 Gonatt
Men jag funderar på att gå över till två dagslurar nu eftersom han sover så dåligt på middagssömnen (har skrivit ett inlägg om det under "kurnings-rubriken").
Han sover jättebra på nätterna i eget rum. Storasyster har också eget rum och vårt sovrum är mittemellan. På mornarna är det mycket "gymnastiska" övningar i sängen under uppvakningen. Spionerar man då får man se mycket roliga ställningar :D
Ensamleken bedrivs först sittande sen brukar han lägga sej ner men han somnar aldrig under ensamleken. Efter 15-30 min, lite olika hur länge det blir, börjar han tröttna och då är han med oss när vi äter frukost. I övrigt är det en mcyket go och glad kille som charmar de flesta med sina oslagbara leenden! :D
Har ni märkt av någon 8-månadersångest hos era bebisar än oc hur yttrar sig det?
Det var allt för nu!
Kram!
Mamma till 3; flicka född aug -03, pojke född dec -05 och flicka dec -07
Renee

Inlägg av Renee »

Hej Alwa2 och välkommen till årsskiftesgänget :D
Hmmm... undrar om ditt inlägg försvann i samma veva som mitt första försök till start av den här tråden som OCKSÅ försvann spårlöst :shock: . Det händer skumma saker emellanåt... Försvunna inlägg kan ju få vem som helst att tappa lusten!

Här har vi inte märkt någon 8-mån-ångest än, men vår lillprins är ju som sagt lite yngre, så det kommer kanske längre fram.

Vi har nyligen ändrat till två daglurar men vi är bara igång sedan en vecka så det har inte satt sig riktigt än.
Alwa2

Inlägg av Alwa2 »

Hej!
Jag har också gått över till 2 lurar nu. Schemat har inte satt sig riktigt men han visar goda tendenser till att anamma det iaf :D .Lite dumt är det när inte hans mattider sammanfaller med övriga familjens mattider- dagen blir lite upphackad- men det är svårt att få 4 h mellan målen om han ska äta med oss :?
8-månadersångesten pågår fortfarande och det märks en stor förändring hos honom som person. En yttre besökare skulle inte märka någon större skillnad på honom men vi i familjen märker att han är mer en egen individ nu- med bestämd vilja och krav! :D Nu ska man inte matas längre, att hålla en sked i handen räcker inte- äta allt själv är melodin! Behöver väl knappast nämna att tvättmaskinen jobbar hårt... :roll: Ligga på skötbordet är urtrist- storgråt varje gång- och att lägga sig i spjälsängen sker numera alltid med stora protester. Däremot somnar han rätt snabbt ändå- han finner sig lättare i situationer numera och jag känner att min tilltro till det lilla barnet, som Anna ofta pratar om, har ökat :lol: Låter kanske lite flummigt men den lilla charmiga glada killen har helt klart fötts till ett "jag"- Det syns tydligt.
Hej då för den här gången! :D
Nette

Inlägg av Nette »

Hej! :D

Vi har också en decembertös som alltså är 8 månader nu. Vårt schema ser ut så här:

7 Vakna
7.30 Gröt
9.15-10 Sova (Ibland sover hon 1,5 tim o det får hon gärna göra då)
11 Lunch (Kött- o grönsakspure´ ca 200g + Nan 100ml)
13.30 Mellanmål ( Liten fruktburk + Nan 100ml)
14.15-15.45 Sova
17 Middag (som lunchen)
18.30 Välling (ca 220ml)
19 Sova natt

Vi övergick till 2 dagslurar när Olivia blev 8 månader. Man märkte tydligt när det var dags för det var väldigt svårt att få henne att somna till den sista sena eftermiddagsluren. Samtidigt flyttade jag hennes lurar inomhus i spjälsängen varpå hon började sova mycket bättre. Jag tror att det var för trångt i vagnen. Vid behov sover hon nog i vagnen om vi är borta men då blir det nog bara 45 min.

Liksom Alwa skriver så har blöjbytet på skötbordet blivit ett problem här. Olivia ska iväg o undersöka allt på bordet o jag är helt svettig när jag äntligen fått på henne en ny blöja. Jag övergår nu till byxblöjor för då kan hon stå på en stol o titta ut medan jag drar på dem. I det här läget bryr jag mig inte om att de är dyra.

8-månaders ångesten har som tur inte ännu påverat sömnen. För övrigt så märker man ju att den egna viljan blivit stark. Om det är något hon vill ha men inte får så kan hon bli otroligt ledsen. I ett par veckor var hon blyg för allt o alla (t.o.m. för en bild av en ko på en väggkalender) men nu är hon bara normalt blyg för riktiga främmande.

Ensamleken började vi med vid 5 månaders ålder men den blev aldrig någon succe´o urartade sig helt för ca 1 månad sen när hon genast ställde sig upp i sängen o började skrika. I en vecka försökte jag men sen slutade vi helt med den. Jag räknar med att det nog blir folk av såna som inte ensamlekt.

Olivia kryper inte men ålar sig snabbt fram över trösklar o ut på trappan. Idag satt hon första gången på en potta o lyckades faktiskt bajsa där. Någon potträning börjar jag inte med men ibland kan jag ana vad hon har tänkt göra o då är det ju smidigt att ta fram pottan. Jag tror det är viktigt att inte lägga någon som helst press på barnet.

Roligt att läsa om er andra med jämngamla barn som tycks ha liknande scheman också. Jag vet inte om ni har varit med om detsamma men alla i omgivningen som hör att Olivia sover 12 timmars natt blir faktiskt helt chockade. Ingen, förutom min syster, verkar förstå att det går att ha det så. Jag försöker sen förklara att det inte beror på att Olivia är så snäll. Att det här på forumet finns massvis av föräldrar som gör lika. Jag tror dock inte att någon blir övertygad utan går hem tänkande att vi har haft tur att få ett underbarn. :D
Nette

mamma till 2 flickor födda : dec-2005 och okt-2008
Australien mamman

Inlägg av Australien mamman »

G´day söta mammor! Marie heter jag och är mamma till Leah :heart: snart 9 månader. Va kul att jag fick syn på denna tråd! Hade faktist tänkt att starta en... :D
Så här ser vårt schema ut:

07.00 Vakna
07.30 Gröt + ersättning
09.30-11.00 Sovlur
11.30 Lunch Purè + ersättning
14.00 Mellis Fruktpurè + ersättning
14.30-16.00 Sovlur
18.00 Purè eller gröt + ersättning
19.00 Nattslurk
19.15 Natti Natti

Vi bor nu i Australien sen två veckor tillbaks 8) Schemat har fungerat si sådär pga tidsomställningen men nu börjar det bli bättre. Resan var lång och rätt jobbig, vi var helt slut när vi kom fram! :sleep: Nu är jetlagen borta och vi börjar komma på fötter igen!

8 månaders ångesten märks tydligt här. Stark vilja och kan bli jätte arg och ledsen om mamma tar något ifrån henne. Sömnen är inte så bra nu, hon somnar relativt fort men vaknar oftast en gång per natt under vargtimmen och är superpigg. De senaste nätterna har vi faktist lagt henne bredvid oss
:oops: Varit så trötta! Kan vara att jetlagen sitter kvar lite ändå, who knows.

Leah kryper som bara den, har börjat resa sig upp. Nyfiken på allt, äääälskar sladdar, snören. ( gissar att era sötisar gör det också! ) hi hi

Ensamlek har jag inte infört. Det funkar bra ändå!

That´s it for now from downunder!

Kram Kram
Marie, Mamma till lilla sötisen Leah Rebecka :heart: 2005-12-09 Ethan John :heart: 2008-06-16
Australien mamman

Hallå alla December/årskift 2006 barn!

Hur mår era sötisar? Mitt schema ser nu ut så här:

07.00 Vakna
07.30 Gröt
09.45-11.15 Sovlur
11.30 Lunch
14.00 Mellis
14.30-15.15 Sovlur
17.00 Middag
19.15 Nattslurk
19.30 Natti Natti

Hur ser era scheman ut? Vi befinner oss som bekant i Australien och trivs mer och mer. Sommaren är snart här 8) ! Lite bekymrad är jag över Leahs sömn, hon vaknar nu till ett par ggr varje natt. Ibland somnar hon om kvickt men ibland tar det lång tid....hon har tandsprickning nu ( säger man så? ) Märker att hon är lite orolig på natten. Har några gånger tagit henne till våran säng men det är slut med det nu, det har blivit en dålig vana...Hur har ni det med era småttingars sömn? Kul att höra ifrån er. Kram Kram :D
Marie, Mamma till lilla sötisen Leah Rebecka :heart: 2005-12-09 Ethan John :heart: 2008-06-16
Renee

Inlägg av Renee »

Rapport från mig :D:

Schema:
7 godmorgon (fast han tjuvstartar gärna en halvtimma tidigare - minst 8) )
7.15 välling
8.15-8.45 ensamlek
10.30 gröt el mat
11 sova tills han vaknar. Varierar hur länge. Idag sov han 2,5h :shock: men det berodde nog mest på hans förkylning. I vanliga fall får man vara glad för 1,5 h :P
14-14.30 ca; mat
16 sova 20-45 min
17.30 mat
18.50 välling
19 godnatt

Det var en del strulande vid läggning för ett tag sedan då det även kunde vara uppvak med ledset skrik någon timme el två efter läggningen. Det kanske var i samband med tandsprickning, jag minns inte riktigt. Nu är det åter lugnt och bra, somnar om utan ingripanden när han vaknar till.

Han somnar nästan alltid under ensamleken :roll: - bara för att busa med mamma som tycker det vore bättre han var vaken ända till kl 11 för att istället sova bättre och längre middagslur då. Jag brukar låta honom sova ca 20 min om han slocknar under ensamleken, men ofta strular middagsluren då med uppvak i 45-min skarven... Men, men...

En fråga till er andra: hur coola är ni när älsklingarna stoppar saker i munnen? Jag har försökt vara cool och t.ex. tänkt "jaja, ett blad från körsbärsträdet kan ju inte vara skadligt att äta" - för att i nästa stund genomsvettigt genomsöka svaljet på den klökande unge mannen :oops: . Vill ju gärna att han ska kunna krypa omkring ute och undersöka terrängen utan att jag ska vara där och försöka undvika att han sätter i sig löv, småstenar (vi har singel i mängder i perfekt kvävasstorlek :shock: ), pinnar, fågelbajs, kattmatsrester - you name it. Hur gör ni?
Alwa2

Inlägg av Alwa2 »

Hej alla med små härliga 9-10 månaders bebbar! :D
Lillplutten har i dagarna hunnit bli 10 månader! Vad tiden går!! :shock:
Det är full fart på krypandet- från rum till rum. Allt ska utforskas! :D Och att resa sig och sätta sig igen går också bra. Jag är oerhört imponerad av vad snabbt de små liven lär sig att resa sig mot de mest instabila saker utan att vare sig de ramlar eller föremålet ifråga! Mitt första barn var inget krypbarn så jag njuter verkligen av att se nr 2 ta sig fram. Jag tycker det är kul att vara ute med dem i lekparken och se hur han utforskar världen och han älskar att se storasyster göra massa kul med alla grejer som finns i lekparken. Jag har ganska mycket is i magen när det gäller saker han stoppar i munnen. När han skulle "introduceras" i sandlådans värld började jag att ha honom i vår egen sandlåda. Den har nämligen lock så jag visste att inga katter hade gjort ifrån sig där så sanden är relativt ren. Första dan smakade han storstilat på sanden. "Vi bakar ju sandkaka- klart den ska smakas" såg det ut som han tänkte. Och han fick äta! Hittade t.o.m lite sand i bajset dan efter även om det mesta till slut spottades ut igen 8) . Dag 2 var "äta sand" inte lika kul längre och dag 3 åt han knappt nått alls. Nu har vi varit en del i den allmänna lekparken och där finns både kottar och stenar som är kul att stoppa i munnen... :roll: Jag brukar göra lite "äckelminer" för att få honom att fatta att det inte är nått gott men han brukar mest le glatt tillbaka... :roll: Överlag brukar jag ha ganska mycket is i magen när det gäller saker i munnen. Jag tycker mig märka att han inte frivilligt sväljer saken han har i munnen -det kommer för det mesta ut efter en stund (för att beskådas och sedan stoppas in igen :roll: ) Jag vet hur jag ska agera om han sätter i halsen (även om jag förstås helst vill slippa praktisera de kunskaperna) och det ger en viss trygghet.
Schemat fungerar bra till stora delar. Det ser ut som följer
7 Godmorgon, välling och smörgås
9 Sova 45 min
11 lunch
13-14.30 Sova 1,5 h brukar bli lite kortare ibland
15 em mål
18 kvällsmål
19 :sleep:
Han sover för det mesta hela natten men det händer att han skriker till ett par gånger i sömnen. Däremot vaknar han gärna lite tidigare än 7 men jag tar aldrig upp honom före 6.50. Det kan bli en del gnöl men oftast somnar han om efter ett tag (lagom tills det är dags att vakna... :roll: )
Vårt största problem just nu är att han är kinkig vid matbordet. Han får äta själv mycket och har alltid fått, men det hjälper inte. Han har fått smaka vår mat ibland och det älskar han, så jag misstänker att han vill ha det vi äter istället för sin barnmat, därav sitt missnöje. Hur är era vid matning? Har ni några tips på bra plockmat? Ibland tryter fantasin. Majs älskar min kille så det blir det en del. Sen tycker jag det är lite bökigt när han inte har samma mattider som vi. Då blir det att han får lite att tugga på för att hålla sig lugn när vi äter- för han vill ju vara med- och då blir det lite mat mellan måltiderna för hans del. Hur gör ni andra där?
Det var allt för nu!
Kram från oss!
Australien mamman

11 och 12 månaders bebisar!!

Hej söta mammor!

Lite nyfiken och höra om ni har ändrat till en sovlur på dagen?
Mitt schema ser ut så här:

07.00 Vakna
07.30 Frukost
09.30-11.00 Sovlur
11.30 Lunch
14.15 Mellis
14.45-15.30 Sovlur
17.30 Middag
19.00 Nattslurk
19.30 Natti Natti

Märker att det tar längre tid att somna för kvällen. Vad har ni för scheman nu? Visserligen märker jag att hon behöver sova på eftermiddagen, kanske ska skära ned till 20 min..Vad tror ni?

Kram Kram Marie :D
Kräftmamman
Kontakt:

Inlägg av Kräftmamman »

Hej!

Vi har precis ändrat från 3 till 2 sovlurar på dagen. Så här ser vår lilla sons schema ut nu:

06:30 Vaknar och äter vällling ca 3dl

08:00 - 09:30 Sover förmiddag

10:00 Gröt och fruktpuré ca 2,5 dl totalt

12:00-13:00 Sover middag

13:30 Äter lunch med pappa, mat + frukt ca 2 dl totalt

17:00 Mat igen men nu är aptiten nästa borta så det brukar bara bli 1,5 dl.

18:45 Välling

19:00 God Natt !

Förut sov han även en 20 minuters mellan 3 och 4 men då blev det ofta problem vid läggningen. Kunde ta upp till 30 minuter innan han kom till ro, även fast vi la vid 19:30-20:00 då. Men så fort vi tog bort den somnar han som en stock igen. Tar mellan 2-10 minuter.

Märkte ni av att era barn hade svårt att ställa om till vintertid? Vår lilla prins är som en klocka och var så klart jättetrött 1 hel timma för tidigt. Så vi fick justera 15 minuter framåt några dagar och nu så är allt som vanligt igen.

Trevlig helg! :wink:
Mamma till tv? decemberprinsar f?dda 93 och 05.
vanna

Inlägg av vanna »

Vi har precis ändrat till en lur för minstingen.

06.00 vaknar

06.30 frukost: välling, yoghurt och banan

10.30 lunch: gröt, macka och frukt

11.30 sova 2-2,5 timmar

14.00 mellanmål

17.00 middag, äter inte så jättemycket

18.15 220 ml välling

Oftast blir det också en frukt när vi är ute på förmiddagen innan lunch.
Jätteskönt med bara en sovstund tycker jag, eftersom pojkarna nu har helt samma tider.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"