Hej!
Detta har diskutterats innan, och jag klistrar in AW:s långa svar nedan, det reder ut en hel del. både före och efter 2-årsdagen

.
En 2 åring behöver 13,5 tim sömn. 12 tim natt, och 1,5 tim på dagen, eller hur man nu vill fördela det.
Här kommer AW:s svar:
"Nu ska jag försöka reda ut begreppen:
Vi talar riktmärken igen. Det gör vi egentligen hela tiden - vi vet ju att vissa små älsklingar som inte ens fyllt året kan vara kvalificerade sömntutor och behöva mer än de "stipulerade" 14 tim/dygn eller vad som nu gäller för den exakta åldern. Men de är, vågar jag påstå, ungefär lika få som de barn som behöver färre sömntimmar än de stipulerade. Riktmärket beskriver alltså genomsnittet.
Under det andra levnadsåret, alltså fram till dess lilla barnet fyller två år, är 12 tim natt och 1,5 tim middagslur vanligt, lämpligt, tillräckligt och behövligt. Men man kan naturligtvis möblera om de där 13,5 timmarna. Huvudsaken är att den lilla får åtminstone 11 timmars sammanhängande nattsömn. För det behövs, utan tvekan
Behåller man då det, och har 2,5 tim middagslur, får man tänka på att senare, om och när middagsluren försvinner eller förkortas, se till att natten ändå blir 12 timmar lång. För det behöver den vara långt upp i skolåldern Därför tycker jag det är enklast att "från början" etablera 12 timmar natt.
Från 2 år börjar barnet ta saken i egna händer på ett sätt som också märks vid ettåringarnas fm-lur, som de ibland behöver, ibland inte. Ibland tar de sig den under ensamleken, ibland inte. Det kan dröja månader innan den faller bort helt, hur mycket man än schemalagt 1,5 tim middagslur och inget mer.
Så under det tredje levnadsåret kan man (lilla barnet) alltså få för sig att sova mindre på luren, mindre på kvällskulan, mer på morgonen (om chansen ges), mer på luren (om chansen ges), etc etc lite hur som helst. Och middagsluren kan, precis som ettåringarnas fm-lur, behövas ibland, ibland inte. I många månader
Här tycker jag alltså att man förenklar livet både för sig själv och lilla barnet om man ger förutsättningarna. Vill och behöver barnet sova en stund, lång eller kort (ettåringen på morgonen, tvååringen på dagen) så ska det vara möjligt. Det ska gå. Vilket det inte gör om barnet ska vara uppe och aktivt. Därför tycker jag man ska behålla tiderna. Och inte ta något extra för om lilla älsklingen behagar leka med sina strumpor och sjunga sånger i x antal evigheter
Och då är fortfarande 12 tim natt och 1,5 lur ett bra riktmärke även för tredje året, även om man kommer att märka att barnet mer och mer konsekvent "stjäl" en kvart eller en halvtimme här och där. Då ska den lilla i möjligaste mån lämnas i fred, anser jag. Med sin ostörda meditation Den behöver vi alla.
Generellt kan jag ändå våga mig på att säga att 13 tim/dygn brukar visa sig lagom under det tredje levnadsåret
I övrigt gäller det ju att lyssna till sitt sunda förnuft. Man känner mer eller mindre instinktivt på sig om barnet får för lite sömn, om den egna underhållningen "fastnat" på bekostnad av välbehövlig vila. Ingenting hindrar förstås då att man ger en bestämd upplysningsramsa och/eller en lika bestämd påminnelse, som hjälp på traven. Men som sagt - det viktigaste är inte att barnet sover varje minut det "ska". Det viktigaste är att lilla älsklingen har sina sköna förutsättningar "
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.