Status hos er med spädisar (1-2 månader)

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
carin73

Status hos er med spädisar (1-2 månader)

Inlägg av carin73 »

Hur går allt för er andra som fått små under maj-juli. Inget barn är ju det andra likt men jag är ändå nyfiken. :wink: Under "Polls" nås så många andra så jag stannar på "Späda barn och små". Hoppas ok.

:arrow: Hur gammalt är barnet?

:arrow: Hur väl funkar standardmodellen? Något/flera/inga avsteg (mer än marginalkvartar) per dygn?

:arrow: När lägger ni för natten (nattplagg, mörkt i rummet etc) och när är det morgon?

:arrow: Badas den lille varje kväll?

:arrow: (Anna W blundar :wink: ) Används Minifom?

:arrow: Har ni behövt buffa/vagna i månadskarvarna för att dra ner på antalet nattslurkar eller har bebis börjat sova över av sig självt?

:arrow: Hur många gånger per natt ammar ni? (mellan 21 och 06 t ex)?

:arrow: Hur ofta gör ni "utflykter" med den lilla (typ handla, besök)?

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Förstagångspappa

Inlägg av Förstagångspappa »

Hej Carin!

Jag/vi är lika nyfiken som du på hur ni andra gör/inte gör

Mest nyfiken är jag på "utflykterna" ni gör. Finns det någon nedre åldersgräns på när man ska ta ut den lille på äventyr? Typ storhandla bland massa folk, barnskrik och andra ljud? Dra vagnen på trottoaren bredvid en väl trafikerad väg där bilar och mopeder låter WROOOOM alldeles bredvid? Båtåkning, övernattning, dags/kvällsbesök hos andra mm. Eller går det ann att ta med en 2 veckors bäbis på allt?

Barn är kul har jag insett nu efter mitt första FAST det är kämpigt ibland

/ PAPPA :)
kokos

Re: Status hos er med spädisar (1-2 månader)

Inlägg av kokos »

carin73 skrev:
:arrow: Hur gammalt är barnet? 4 veckor (född 26 juni)

:arrow: Hur väl funkar standardmodellen? Något/flera/inga avsteg (mer än marginalkvartar) per dygn? Vi gör vårt bästa men har inte lyckats så superbra ännu. Ett par gånger per dag blir det "hela" standardmodellen, men lillkillen är så trött att han inte riktigt orkar med hela programmet ännu.

:arrow: När lägger ni för natten (nattplagg, mörkt i rummet etc) och när är det morgon? Runt 22. Och riktig morgon är det inte förrän runt 9 på morgonen.

:arrow: Badas den lille varje kväll? Nej

:arrow: (Anna W blundar :wink: ) Används Minifom? Nej

:arrow: Har ni behövt buffa/vagna i månadskarvarna för att dra ner på antalet nattslurkar eller har bebis börjat sova över av sig självt? Vagna gör vi men han sover inte över något nattmål ännu

:arrow: Hur många gånger per natt ammar ni? (mellan 21 och 06 t ex)? 22, 1, 4, 7...

:arrow: Hur ofta gör ni "utflykter" med den lilla (typ handla, besök)? Då och då, ganska ofta - nästan varannan/varje dag.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Förstagångspappa

Ops, glömde berätta hur vi har det!
carin73 skrev:Hur går allt för er andra som fått små under maj-juli. Inget barn är ju det andra likt men jag är ändå nyfiken. :wink: Under "Polls" nås så många andra så jag stannar på "Späda barn och små". Hoppas ok.

:arrow: Hur gammalt är barnet? 2 veckor och 5 dagar

:arrow: Hur väl funkar standardmodellen? Något/flera/inga avsteg (mer än marginalkvartar) per dygn? Standardmodellen!? Vad är det? :)

:arrow: När lägger ni för natten (nattplagg, mörkt i rummet etc) och när är det morgon? Vid 22:00 med det är olika mest. Mellan 21:00 och 01:00

:arrow: Badas den lille varje kväll? Nej, inte varje kväll

:arrow: (Anna W blundar :wink: ) Används Minifom? Provade det men slutade efter 3 dagar. Fungerar utan

:arrow: Har ni behövt buffa/vagna i månadskarvarna för att dra ner på antalet nattslurkar eller har bebis börjat sova över av sig självt? Nej, han äter när han vill

:arrow: Hur många gånger per natt ammar ni? (mellan 21 och 06 t ex)? 7, 5, 4, 2

:arrow: Hur ofta gör ni "utflykter" med den lilla (typ handla, besök)? Försöker komma ut på äventyr varje dag men det beror lite på hur den lille mannen har sovit osv.

Varma hälsningar
Carin
Mindy

Inlägg av Mindy »

3 veckor på onsdag :D

:arrow: Hur väl funkar standardmodellen? Något/flera/inga avsteg (mer än marginalkvartar) per dygn?
Jo, mer än marginalkvartar. Alltid något haveri per dag. Häromdagen lyckades vi få till 3 (!) 2+2-pass. Problemet här har varit lilla magen och en liten matkrånglare. Vilket som kom först vet jag inte... :roll:
Denna lilla man vill inte gärna ha andraslurken från bröst 1 efter rapen förrän efter en bra stund. Just nu brottas vi med att mamma ska begripa sig på honom så att han inte hinner bli för trött innan toppfyllningen och sömnen. Då ställs allt på ända!
Vi har matat en hel del "i onödan" här misstänker jag för han har väldigt lika beteende (hackar, smackar och gnäller) när han blir trött som när han är hungrig. Jag har kört på hungrig och trugat till dess att han fått ett sammanbrott. :roll: :( Nu börjar vi dock begripa oss på varandra. :wink:
Vår förra son bara åt som en svamp och somnade sen. :lol:

:arrow: När lägger ni för natten (nattplagg, mörkt i rummet etc) och när är det morgon?
Det blir lite hursomhelst eftersom vi inte nått så långt med standardmodellen. Försöker få till 2+2 och sedan blir det ju lite olika. Natt någon gång mellan 21.30 och 22.30 brukar det bli och morgon är mycket olika. Lite stökigt har det hittills varit mellan 5.30-7.30.

Japp :D och sedan vi började med det så sover han 4 timmar och ibland drygt det första passet på natten.

:arrow: (Anna W blundar :wink: ) Används Minifom?
Ja :oops: Vi har haft stora problem med luftintag och att få till raparna. Jag tycker att det har blivit bättre av minifom. Han har dock inte varit skrikig eller så utan mer haft kramp efter matningarna som iofs gått över relativt snabbt. Jag började med minifom för att han ofta vaknade efter 20 min och gnölade och kräktes/rapade trots att jag försökt rapa honom mycket omsorgsfullt innan jag lagt honom.

:arrow: Har ni behövt buffa/vagna i månadskarvarna för att dra ner på antalet nattslurkar eller har bebis börjat sova över av sig självt?
Pass...

Beroende på när nattningen sker...Igår la vi 22.30 efter bad och slurk och då sov han till kl 3 och åt sedan 5.30 och 8.15 (med stök emellan). Annars kan det vara 21.30, 00.30 coh 04.00, 07.00.

En gång i veckan kanske. Gillar inte alls att åka bil - för varmt trots AC! :(
Sover ute minst 2 gånger per dag och besök har vi slopat och avsagt oss nu när amningen varit strulig.

[/quote]

Kram :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
carin73

Inlägg av carin73 »

Och mina egna svar. Fler svar vore kul!
3 veckor

Något avsteg per dygn. Vaken 1.15-1.30 och sover 2-2.30 så ibland blir det "3.5 timmarsmodellen".

Lite olika men mellan 21 och 23. Ibland förskjuts schemat/vakentiden.

Tvättas ja, badas var 3:e kanske, fast oftast snarare i samband med nedbajsning. :wink:

:arrow: (Anna W blundar ) Används Minifom?
Testar ja.

Inget försök ännu.

Oftast 22/24/03/05/07... I natt "bara" 22/02/05/07.30

Mycket sällan. 3 totalt hittills varav 2 återbesök på bb. Tycker det är stressande för mig och bebis.
Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag blir lite förbluffad - varför inte använda Standardmodellen och ge två nattmål om tjugo minuter vardera i stället för att - hm - hålla på varenda timme på natten, som det verkar :?:

:D Varför göra det så svårt för sig (och för lilla barnet) :?: :!:

:D :!: Förstagångspappa - "Barn är kul har jag insett nu efter mitt första FAST det är kämpigt ibland" - vad menar du med KÄMPIGT :?: Skulle du själv vilja bli bemött på nya arbetsplatsen med att folk tyckte du var "kämpig ibland" :?:

Små barn ska njutas - och njuta själva :!:

Något annat är inte försvarbart :evil:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Förstagångspappa

Jag njuter i fulla drag men visst är det kämpigt ibland. Dom som säger att ha barn är en dans på rosor ljuger tror jag..så det så! :)
carin73

Inlägg av carin73 »

Posted: Tue Jul 25, 2006 4:27 pm Post subject:
Jag blir lite förbluffad - varför inte använda Standardmodellen och ge två nattmål om tjugo minuter vardera i stället för att - hm - hålla på varenda timme på natten, som det verkar
Ja det kan man undra. Men som jag läst och förstått så skall barnet ha mat mat och mera mat när det frågar för att bemöta överlevnadsångesten de första 2 veckorna. Sedan dess (en vecka) har jag hoppats att lillen själv skall visa tendens till att sova över ett nattmål och en natt kan det ha "varit på g" kan jag tycka men så vaknas det ofta natten därpå och så går lätt 7 dgr. :oops: Det är ju först vid månadsskarv man kan "kräva" 6 timmars sammanhängande... eller ev något tidigare. Är det inte så? :?

Igår köpte vi en begagnad vagn för vagningens skull. Hade tänkt börja vid månadsskarven. Då Anna, har jag följande fråga: När nu nattmålen inte är regelbundna hos herrn - om vi nu bestämmer oss för att de sammanhängande 6 timmarna skall infalla 22-04 - då skall jag s a s vagna bort 2 mål i ett svep? Hittills har det ju ofta blivit två slurkar (ca 24-01 och ca 03) som tar max 20 min och han äter, klunkar ordentligt i 7-8 min, rapen tar dock resten av tiden.

Hade sannerligen inte tänk låta det vaknas och ätas så här i månader, däremot fram till skarven om nödvändigt...

Varma hälsningar
Carin
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Hur gammalt är barnet?
1 månad i morgon

Hur väl funkar standardmodellen? Något/flera/inga avsteg (mer än marginalkvartar) per dygn?
Ibland funkar det ibland inte. Han vill sova 2,5-3 timmar och är vaken 1,5 timme. Jämt göra att hinna med 4 mål under dagen. Vet inte om man ska väcka honom efter 2 timmar när han är så liten eller om man ska låta honom sova :?:

När lägger ni för natten (nattplagg, mörkt i rummet etc) och när är det morgon?
Pyjamas på vid ca 19.00- 20.00 och 1:a riktiga mål och dag blir mellan 8-9 på morgonen. ibland har han ätit 3 st 20 minutare kl. 23-03 och 06.

Badas den lille varje kväll?
Har faktiskt inte badat honom ännu. Naveln ramlade av igår och ville vänta. Tvättas däremot av varje kväll

(Anna W blundar ) Används Minifom?
Nej, inte sedan han ligger på magen på dagarna och "pruttar" samt att jag ibland måste avbryta amningen och rapa honom för han äter så ivrigt att han sätter i halsen och brukar få magknip eller avsluta med en kaskadkräkning.

Har ni behövt buffa/vagna i månadskarvarna för att dra ner på antalet nattslurkar eller har bebis börjat sova över av sig självt?
Har börjat vagna honom när det är "kväll" dvs vid 19-20. men han skriker inte bara ligger vaken och tittar. Vet inte om det behövs vagnas då???? men det gör jag i alla fall och han somnar efter 20 -30min . Har ingen nattramsa ännu. Han ligger i sin barnvagn. Har inte sovit över nattmålet ännu, jag ska vänta tills nästa vecka med att vagna över ett nattmål.

Hur många gånger per natt ammar ni? (mellan 21 och 06 t ex)?
2-3 ggr.

Hur ofta gör ni "utflykter" med den lilla (typ handla, besök)?
Har varit på 6 restaurang besök redan. Vi tar promenader ute nästan dagligen, passar på när han sover. Är annars mycket hemma.

Det om Lille Victors vanor. Tycker det är kanon att ha standardmodellen som riktmärke, man strävar hela tiden dit även om man åker av banan titt som tätt. Han behöver aldrig skrika på mat, omgänge eller våt blöja eller för att han är för trött. Allt är redan förebyggt.

Kram
Lillsprudlis
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Förstagångspappa skrev:Dom som säger att ha barn är en dans på rosor ljuger tror jag..så det så! :)
:D Vem säger det :?: Har du hört någon :?: :!:

Jo, här finns det en. Som säger att små barn ska njutas. Och njuta själva :!: .

Fixar man inte det, får man ta det som ett litet underbetyg. Eller ett stort. Åt sig själv :evil:

Sluta klaga, förstagångspappa :!: Gör någonting åt saker i stället :!: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Förstagångspappa

Orkar inte kommentera..men ni andra föräldrar vet nog hur och vad jag menar
Lena

Inlägg av Lena »

Hej alla!

Hur gammalt är barnet? Dottern blir tre veckor om två dagar.

Hur väl funkar standardmodellen? Standardmodellen funkar överlag fint. Oftast vaken 1,5 timme och sover 2,5 timme, nån gång sover hon 2 och nån gång 3 timmar. I snitt en lur per dag sker dock tidigare uppvak, när det var som varmast betraktade jag det som törst och tankade med ett bröst för att sedan lägga direkt igen. Funkade fint. Igår och idag har hon dock vaknat redan efter 20 min under första luren och då har jag vagnat istället. (Känner mig osäker på om det är rätt och ska skriva en separat fråga om detta)

När lägger ni för natten (nattplagg, mörkt i rummet etc) och när är det morgon? Lägger nån gång mellan kl 21 och 22.30 (oftast mellan 22 och 22.30 hittills) beroende på hur målen har legat i tiden under dagen. Ingen särskild pyjamas än. Mörkt i rummet. Morgon börjar nån gång mellan strax före kl 07 och 07.30 (dottern är tämligen regelbunden).

Badas den lille varje kväll? Nej, var tredje cirka.

(Anna W blundar ) Används Minifom? Nej.

Har ni behövt buffa/vagna i månadskarvarna för att dra ner på antalet nattslurkar eller har bebis börjat sova över av sig självt? Pass på frågan pga åldern :wink:

Hur många gånger per natt ammar ni? (mellan 21 och 06 t ex)? På natten äter hon vid två tillfälle, oftast kring 02 och 05.30 beoende på när hon somnat för natten.

Hur ofta gör ni "utflykter" med den lilla (typ handla, besök)? I princip varje dag, fast försöker hålla det så lugnt som möjligt ändå.
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"