Tack för svaret Anna!
Jo jag förstår ju att det är antingen eller...känner mig bara så osäker. Det blöder ju i hjärtat när han vaknade så hungrig och lessen. Han orkar dessutom bara vara vaken 1,5 timmar på morgonen, så han fick lägga sig 0730 istf 0800. Gör jag fel som låter honom kompensera morgonen genom att han ändå får sova till 1000? Alltså 2,5 timmar istf 2?
Det tar alltså 3-4 dagar? Låter ju inte så farligt.
Anledningen till att jag ville skippa nattmatningen är att jag tycker han äter lite klent på dagen, för att bli hungrigare sista målet + jättehungrig kille som äter sovandes kl 23. Nästan som om han var på väg att "vända" på mat-dygnet. Eller redan hade gjort det. Igår åt han ungefär samma mängd som vanligt, fast på de fem dagsmålen istället. Men han vaknade ändå tok-hungrig allt för tidigt!
En annan sak som också gör mig osäker och jag vet inte hur jag ska bemöta det: Han vill inte längre gärna ligga i famnen och äta! Det går bra första målet (ammar först sen flaska), då accepterar han det någorlunda. Plus nattamålet, där han ändå sover går också bra att ge liggandes i famnen. Men övriga mål protesterar han hej vilt och vägrar ligga i famnen och äta flaskan! Det smög sig på för ca 1½-2 veckor sen, tog några dagar innan jag förstod att han inte vill ligga ner i famnen och äta. Igår kväll, sista målet runt 19, var värsta protesten hitintills, jag blev helt förtvivlad över hans reaktion. Han tjöt och skrek som en galning och nästintill tappade andan, det var fruktansvärt otäckt. Jag försökte med allt annat (rapa, blöja etc) men inget hjälpte. Hade t.o.m. i lite fruktpuré i flaskmaten (NAN)

men inte ens det hjälpte. Jag hörde ju hur utsvulten han var, men inte förrän jag kom för mig att sätta honom i babysittern så lugnade han sig och åt med god aptit, med en sista liten tår trillandes ner för runda goa kinden.
Har som sagt lagt märke till att han mer och mer vill äta sittandes i babysittern, då sitter/står jag framför honom så han får ögonkontakt och så håller han mig i ett finger med en hand eller båda under tiden. Jag saknar så att ha honom liggandes i famnen! Brukar börja varje matning med att lägga honom i famnen, men antingen äter han bara kanske 20 ml liggande eller så vägrar han från början. Drar sig upp till sittande med sina urstarka magmuskler!

Tycker det är svårt att få till nån bra ställning med honom sittande i knäet, han verkar helt klart föredra babysittern där han kan ha ögonkontakt rakt framifrån istället.
Och det är inte bara i min och pappas famn han gör så här! Utan med alla. Hans mormor trodde inte på mig, hon skulle minsann visa för en vecka sen...tjoflöjt, han vägrade ta flaskan och ålade runt i famnen och gnölade. Mormor satte honom i sittern på min uppmaning och matade sen barnbarnet med rodnande kinder. Barnbarnet åt glatt!
Man kan inte undgå att känna sig bortstött och oönskad, men jag försöker att inte ta det personligt utan se det som att jag har ett viljestarkt barn som redan vid 3 mån ålder har sina egna preferenser. Han visade ju tydligt redan vid 8 dagars ålder att han inte ville ligga mellan oss i dubbelsängen, utan ville sova själv! Fråga mig inte hur jag förstod att det var det han ville, men när jag la honom i mjukliften i spjälsängen så sov han som en liten gris.
Men jag skulle väldigt gärna få veta varför han inte vill ligga i vår famn och äta längre? Har han blivit för självständig? Han älskar å andra sidan att bli buren och få vara med, har en Ergo bärsele som jag använder ibland när jag vill ha händerna fria, tex i trädgården. Han älskar att bli buren och få kolla på saker och känna på löv och blommor etc! Men han vill inte äta nära, i famnen... Vill så gärna förstå!
Han fick börja med smakisar några dagar före sin 3-mån dag och de äter han i babysittern, som jag ställt på köksbordet för att bättre nå och se honom. Han älskar sina smakisar! Tycker det är jättekul och blir så härligt glad och förväntansfull vid mål 2 kl 1000 när han hamnar på köksbordet och får hakklappen runt lilla dubbelhakan.

Började med grötsmakis (banangröten) för ett par dagar sen, fast på kvällen istället. Fick bara en ynka tsk, men det var så gott att han vägrade ta flaksan med ersättning på en halvtimme! Han hade hellre fått en hel skål gröt...
Har senaste dagarna även börjat fundera på om han inte längre gillar/vill ha sin ersättning (NAN). Fast sen läste jag i en annan tråd om nappstorlek och nu funderar jag på om han ska ha ännu större hål? Har Esskas storlek L (liten) numera, använder dr Browns flaskor men stl 1 (0-3 mån) blev för liten redan för ca en månad sen! Hade Esskas L hemma och den fungerade bättre. Men kanske han har vuxit ifrån den med? Ska testa Esskas N (normal) vid nästa mål. Har en bit att köra för att få tag på dr Browns. Någon som vet om nr 2 motsvarar Esskas N eller är större/mindre i hålet?