Min ledsna 3 månaders
Tänk på att du inte ska buffa tills sömns heller! Man ska bara lugna dem, somna ska de göra själva! När det sedan gäller de fasta tiderna, så kan man ju skjuta lite på dem, när de väl sitter! Men innan dess så är det bäst att man håller tiderna med marginalkvart! För vår del innebar det med dottern att vi kanske kom lite tidigare, eller blev lite sena, gärna bestämde tider som passade oss när de gällde mat och sömn... Och nu när jag infört schema för sonen kommer det bli detsamma antar jag! Första veckorna så får man nog försöka anpassa sig efter schemat. När det sedan sitter, så kan de sova var som helst! De kan sova middag i bilen om man ska på långtur, sova i vagnen då man själv fikar eller gör något annat... Det är just det som är det finurliga när man fått till det! Då funkar sömnen var som helst
. När det gäller själva kuren så är det väl från 3,5-4 månader, men jag ska helt ärligt erkänna att jag som kurat en 4-månaders och nu försöker införa somna själv och schema till en dryg 3-månaders nog föredrar att inte kura "på riktigt".
Sommarbebis -08
-
Fjällfolket
Hej Vårbebis!
Nej, han är inte för liten! Var har du läst det...?
Jag tipsar igen om Anna W's text om Ludvig 3,5 mån:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19
Funkar länken...
[-o<
Mat och Sömn är precis lika livsviktigt, om inte viktigare, för de små som för oss stora människor.
Du skriver att ni ska ut och fara...?
När?
OM du tänkt/vill genomföra kuren behöver både lillhjärtat och Du lugn och ro. Hemma.
Åh, men självklart vill jag hjälpa
Det är ju det som är själva syftet med kursen
TACK för förtroendet!
Nu tror jag ju att DU, med hjälp av länkar, dvd'n och forumet klarar att kura själv.
Men OM du vill och/eller behöver stöd i verkliga livet så finns jag här när jag kommit hem. Utbildad och redo
Kram!
/Fjällmor
Nej, han är inte för liten! Var har du läst det...?
Jag tipsar igen om Anna W's text om Ludvig 3,5 mån:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19
Funkar länken...
När?
OM du tänkt/vill genomföra kuren behöver både lillhjärtat och Du lugn och ro. Hemma.
Det är ju det som är själva syftet med kursen
Nu tror jag ju att DU, med hjälp av länkar, dvd'n och forumet klarar att kura själv.
Kram!
/Fjällmor
Åhh vad underbatr det låter när du skriver att dom "kan sova var som helst".
Eftersom jakob hittils inte kunnat sova i tex vagnen utan bara varit ledsen så har jag aldrig kunnat gå ut och tex fika med vänner eftersom jag inte vill ha en bebis som gallskriker i vagnen på ett cafe.
Jag ska verkligen anstränga mig att få till ett schema för dagen men det är svårt tycker jag. Nu när han är så pass stor,är det här bra då? : äter, rapar äter. Omvårdnad och lek, och sedan äta eller ska jag hoppa över den där sista "insomningsslurken" nu?
Han äter ju så fruktansvärt länge så all tid försvinner.
Eftersom jakob hittils inte kunnat sova i tex vagnen utan bara varit ledsen så har jag aldrig kunnat gå ut och tex fika med vänner eftersom jag inte vill ha en bebis som gallskriker i vagnen på ett cafe.
Jag ska verkligen anstränga mig att få till ett schema för dagen men det är svårt tycker jag. Nu när han är så pass stor,är det här bra då? : äter, rapar äter. Omvårdnad och lek, och sedan äta eller ska jag hoppa över den där sista "insomningsslurken" nu?
Han äter ju så fruktansvärt länge så all tid försvinner.
Ja Fjällfolket jag läser allt vad jag orkar, Läser samma sak minst 2 ggr varje dag för att få in det. Först måste vi väl nu få till dagarna som jag som sagt tycker är kämpigt det
Får också hem DVD:n snart och förhoppningsvis har jag snart råd med ett andningslarm också.
Men ibland känns det att ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag.
Tror jag tar Jakob med mig och kommer upp till fjällvärlden för lite kurs och umgänge 8)
Får också hem DVD:n snart och förhoppningsvis har jag snart råd med ett andningslarm också.
Men ibland känns det att ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag.
Tror jag tar Jakob med mig och kommer upp till fjällvärlden för lite kurs och umgänge 8)
-
Fjällfolket
Åh du är så duktig!!!
=D>
Jag VET hur svårt det är att ta till sig text i sömnbristens dimmor
Här är min tråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
och då var det ändå nummer 3 i syskonskaran
SJÄLVKLART kan du komma
Ni är så välkomna....
Pussa lille Jakob från mig, på förhand.
När skulle ni fara
/Fjällmor
Jag VET hur svårt det är att ta till sig text i sömnbristens dimmor
Här är min tråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
och då var det ändå nummer 3 i syskonskaran
SJÄLVKLART kan du komma
Pussa lille Jakob från mig, på förhand.
När skulle ni fara
/Fjällmor
Ibland blir det lite mycket... Man läser och läser tills ögonen blöder och sedan vet man inte riktigt var man ska börja i alla fall! Jag har ju läst in mig på SHN-kuren en gång, men trots att jag läst både Barnaboken och här på hemsidan, så blev det lite tok i alla fall. Men det brukar ju gå att rätta till i så fall! Insomningsslurk ska han inte ha, så mycket vet jag i alla fall. Det slutar man med vid 2 månader vill jag minnas... Tremånaders ska äta på en timme, men rejält! Och sedan social delaktighet under en halv till en timme efter det. Sedan är det dags att sova en stund. Jag kör ungefär efter ett schema som Anna föreslog i en av hennes trådar, du har fått tråden tidigare har jag sett. När det gäller sömnen blir det 1,5+2+1,5 timme och sedan 10,5 på natten har jag tänkt mig. Är bara inne på andra dagen med schemat, så det sitter inte så himla bra ännu tyvärr...
Sommarbebis -08
-
Fjällfolket
Hej igen!Vårbebis skrev:Fjällfolket:
Du menar när vi ska fara på längre resa? Det är om ca 3 veckor.
Resa till er i fjällvärlden gör vi såfort vi fått lite ordning på dagen och du känner att du har ork att ta emot oss.
Skulle du verkligen orka med vaken nätter med oss när du har 3 egna att ta hand om![]()
STORkramen!
/Fjällmor
-
Fjällfolket
ger dig en länk till:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... aders-barn
Något att sikta på när du "bygger"schemat?
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... aders-barn
Något att sikta på när du "bygger"schemat?
-
Fjällfolket
-
Nancy
Hej Vårbebis
Du har redan fantastiskt fin uppbackning i tråden men jag tänkte berätta lite om hur vi matade Leia då hon var ungefär lika gammal som din son
(Vi gav mat på flaska men principen är ju densamma)
-mat (tills hon själv släppte taget)
-rap
-mer mat
Detta tog ca 20 minuter
-blöjbyte
-gos i soffan där vi sjöng och lekte, jag brukade ha Leia vänd mot mig i knäet och sa påhittade ramsor med lite rörelser till
Vi kunde också gå runt på "guidad tur" i lägenheten och titta på tavlor, blommor etc.
-påfyllning inom en timma
-stunden som följde var lite olika beroende på tid på dagen, ex. ensamlek på morgonen eller vara med i köket då det var dags att laga mat. Ibland hade vi kanske folk på besök och då blev det mer aktivt umgänge istället.
(OBS
Gör inte det misstaget jag gjorde och undvika magläge i vaket tillstånd. Jag vet inte hur ni gör men OM så är fallet ville jag skriva om detta. Jag själv "gav upp" alldeles för lätt och misstolkade Leias protester. Hon var bara ovan och jag gick i fällan "min dotter gillar inte magläge när hon är vaken" (sov på mage dock). Jag ångrar verkligen detta idag och önskar att jag hade läst Annas krönika om just magläget några gånger till. Krönikan finns på hemsidan
)
-en kvart före sovdags brukade jag lägga henne bredvid mig på min säng och gosa, sjunga och busa lite
(blöjbyte vid behov)
-sovstunderna var i vagnen ute på promenad eller annars i vagn på balkongen
Kan tillägga att min lillebusa gärna ville "lursova"
lite titt som tätt men då tog vi en tur till skötbordet och dess spännande mobil med stjärnor och planeter (IKEA). Ibland var det det enda som fick Leia att på eget initiativ hålla ögonen öppna
.
Jag tycker att det är jättebra att du bestämt dig för att hjälpa din son till fina rutiner.
Lycka till

(Vi gav mat på flaska men principen är ju densamma)
-mat (tills hon själv släppte taget)
-rap
-mer mat
Detta tog ca 20 minuter
-blöjbyte
-gos i soffan där vi sjöng och lekte, jag brukade ha Leia vänd mot mig i knäet och sa påhittade ramsor med lite rörelser till
-påfyllning inom en timma
-stunden som följde var lite olika beroende på tid på dagen, ex. ensamlek på morgonen eller vara med i köket då det var dags att laga mat. Ibland hade vi kanske folk på besök och då blev det mer aktivt umgänge istället.
(OBS
-en kvart före sovdags brukade jag lägga henne bredvid mig på min säng och gosa, sjunga och busa lite
-sovstunderna var i vagnen ute på promenad eller annars i vagn på balkongen
Kan tillägga att min lillebusa gärna ville "lursova"
Lycka till
Jag hade inte kolla på att han var 3,5 - då kan du ju börja med ramsan som verktyg på allvar! Då kör du så här vid läggning (mer detaljer har du i boken):
- tillrättaläggande + solfjäder (om han börjar knöla/fråga börjar du buffa)
- buffa till han är lugn (INTE tills han somnar!)
- Tryck till med solfjäder
- ramsa påväg ut, stanna inte i rummet! Var beredd på att få ta i riktigt högt i början! (4-6 ggr, vad som behövs för att få honom att lyssna på ramsan)
- om han skriker när du kommit utanför dörren , lyssna av ett tag och ge en påminnelseramsa. Här kan du få ge flera ramseomgångar innan han lyssnar. Om han skriker upp sig jättemycket eller är tydligt ledsen kan du i början gå in och börja om med tillrättaläggandet osv.
- om han inte skriker när du gått ut, så ska du ge en bekräftelseramsa x4 (han behöver inte vara helt tyst, han ska inte somna utan den i början!
Målet är att det tillslut ska räcka med tillrättaläggande och sedan ramsa x4 påväg ut.
Och vakentiden ska vara såhär: Första timmen: mat, rapa, mat igen. Blöja+MYS
Mera mat i en eller två omgångar till. Resten av vakentiden ägnar du sedan åt mys och delaktighet, dvs att han är med dig i vardagssysslorna och får lära sig om hur saker fungerar
Ingen slurk på slutet, utan rakt i säng när schemat säger att det är dags att sova! Då blir han riktigt hungrig tills nästa gång det är dags att äta och lär sig äta mycket och lite mer sällan istället!
- tillrättaläggande + solfjäder (om han börjar knöla/fråga börjar du buffa)
- buffa till han är lugn (INTE tills han somnar!)
- Tryck till med solfjäder
- ramsa påväg ut, stanna inte i rummet! Var beredd på att få ta i riktigt högt i början! (4-6 ggr, vad som behövs för att få honom att lyssna på ramsan)
- om han skriker när du kommit utanför dörren , lyssna av ett tag och ge en påminnelseramsa. Här kan du få ge flera ramseomgångar innan han lyssnar. Om han skriker upp sig jättemycket eller är tydligt ledsen kan du i början gå in och börja om med tillrättaläggandet osv.
- om han inte skriker när du gått ut, så ska du ge en bekräftelseramsa x4 (han behöver inte vara helt tyst, han ska inte somna utan den i början!
Målet är att det tillslut ska räcka med tillrättaläggande och sedan ramsa x4 påväg ut.
Och vakentiden ska vara såhär: Första timmen: mat, rapa, mat igen. Blöja+MYS
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.