"kolikskrik" - orsakat av 8månadersångest???

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lotta Sthlm

"kolikskrik" - orsakat av 8månadersångest???

Inlägg av Lotta Sthlm »

Hej!

Nu är vår andra lilla prinsessa inne i en mycket jobbig tid och jag antar att det hela beror på 8månadersångesten... Hon sover fortfarande utan några problem och nån rädsla för andra personer har inte visat sig ännu men däremot så är hon oerhört kontaktsökande och ligger helst i knät och suger på sitt pekfinger. OK, detta är inget jag finner så konstigt och jag känner nog att jag har detta under kontroll. Det som jag däremot känner är lite "läskigt" är de skrik som kan komma närsomhelst, orsakat av något som jag antar är ångest??? Skriken som är fruktansvärt hjärtskärande kommer lika fort som de sedan kan gå över och det spelar ingen roll om hon sitter i vårat knä, ligger själv på golvet eller om vi går från rummet. Är dessa skrik något som någon annan har erfarenhet av??? Man skulle nämligen kunna tro att hon hade fruktansvärt ont någonstans men eftersom att de går över relativt snabbt och hon sover och äter som hon "ska" så antar jag att det inte handlar om fysisk smärta...? :? :shock:
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag känner igen de där skriken. Jag känner igen dem så att det visslar i öronen. Vi har det precis likadant härhemma just nu :wink:

Lillgrisen har antagligen också en släng av åttamånadersångest. Det är väldigt mycket klättrauppifamnen just nu och stor sorg om man kommer utom synhåll, även om han kryper och far fram en hel del också. Skriken har hållit på i ett par veckor. Skärande och högt och när som helst och var som helst. En blandning av frustration och ett sätt att visa att här håller man minsann på att bli ett jag och det ska väl märkas...känns det som för mig. Orolig är jag inte men man känner sig ju lite oförmögen att hjälpa och förstå ibland.

Jag kom på idag att storepojken hade en precis likadan ljudperiod när han var precis nio månader.
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

oj vad skönt det var att läsa ditt svar!!! storasyster har nämligen aldrig haft någon direkt tydlig 8månadersångest så det finns liksom inget att jämföra med...
Mamma till
Nattis

Inlägg av Nattis »

Vår tjej är 8,5 månad och det är samma sak hemma hos oss.
Det skär i hjärtat och jag vet inte vad jag ska göra ibland. Jag förstår ju att utvecklingen är på gång och det ska man glädjas åt. Samtidigt vill man ju inte att de små liven ska ha ångest!! Ja - så det kan va´!

Vår tjej fick magsjuka och tänder strax efter att det här började - jag gick ner 3 kg på en vecka. Nu är det bättre såklart. Jag skulle vilja läsa mer och skulle vilja ha barnaboken men den går ju inte att beställa här på forumet. Jag är också väldigt intresserad av vad den här ensamleken innebär. Vet ni om man kan köpa boken ute i handeln?
Mamma till Celine f?dd november 2005.
SHN sen 28/3
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

ja boken finns att köpa i handeln! MYCKET bra läsning! fast vad gäller just 8månadersångesten tycker jag att mer omfattande läsning går att finna på forumet.
Mamma till
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej på Er! :D

När det gäller insikt kring 8-mån.ångesten är Barnaboken oslagbar! Om ni har den, läs... :thumbsup: Om ni inte har den, titta på biblioteket eller kolla nätbokhandlarna. Det är den bästa investering ni någonsin gjort. Jag lovar! :D

När det gäller forumet kan man gå via search/sök, det finns massor skrivet om detta! Detsamma gäller ensamleken... :wink:

Lycka till :!:
/Fjällmor
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

ja just insikten om att detta faktiskt kan gälla en 8månadersångest är direkt hämtat ur boken för min del! :D annars hade jag definitivt dragit iväg till farbror doktorn eller proppat i henne alvedon... :oops:
Mamma till
mrs tall

oj, oj.. Hur länge håller det på?

Inlägg av mrs tall »

Oj, jisses.. Det här med 8 mån ångest är inte lätt. I BB står det at det brukar hålla i sig i ca 1 mån, men jag tycker att det inte riktigt vill ta slut hemma hos oss. Gnäll både ute och inne, och ingenting vill riktigt passa den lilla herr´n! :(

Det intressanta hos oss är dock att istället för att krångla med sömnen som de flesta andra verkar göra så vill han bara sova. Vi utökade sömnen med en extra halvtimme per dag, och det har hjälpt lite. Troligen skulle han gärna ta en halv timme till, men vet inte riktigt om jag vågar laborera med sömnen i dessa tider?

Matningen är dock ett stort problem och frågar därför om någon vet något trix för att få stunderna lite gladare? Nu är det mest gråt och skrik (så även under badet... Ja, egentligen under det mesta som måste göras och som hör till de fasta rutinerna.) Han äter inte alls lika bra som innan och han har helt tydligt sina preferneser gällande maten. Lönar det sig att bara köra med favoritsmakerna nu, eller fortfarande låta honom äta även sådan som inte riktigt uppskattas? Köttfärssås med spagetti går bäst (även om det kan krångla även där ibland), men gröten är det ett helsike med!

Vi har inte ändrnat på rutinerna (dit bad och gröt hör, även om protesterna stundvis blivit riktigt högljudda), men eftersom det här inte vill ge med sig trots att det har hållit på i över en månad nu, så undrar jag om vi gör rätt?
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
F'lippas mamma

Inlägg av F'lippas mamma »

Hej!

Filippas 8-månaders ångest kom tidigt tror jag och har nog gått över nu äntligen. Men flera månader var det stora tjut så fort jag lämnade rummet för några sekunder. Nu däremot är det mesta mycket trevligt så bättre tider kommer såklart! :D Visst kan det iofs bero en del på att hon sover bra nu också :roll: :P

Matning var också ett stort problem med höga tjut och vi lät vi henne äta det hon ville, dvs frikadeller och ärtor. Sånt man kan äta själv med händerna funkade bäst. Tror inte det är någon fara att låta dem äta det de gillar mest!

Som sagt väldigt skönt att veta vad det beror på, att det inte är farligt och att det faktiskt går över. Hoppas det ger med sig snart!
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"