Någon som kan tipsa om en riktigt lång spjälsäng alternativt en växasäng med riktigt höga kanter.
Vi har en IKEA-säng som är 112 cm lång (samma för alla IKEA-sängar). Den börjar tyvärr vara för kort för nyss fyllda tvååring som redan är >95 cm lång. Skulle allra helst vilja ha en spjälsäng eftersom Lilltjejen inte är så gammal än.
Jag funderar lite.
Borde det inte gå att ta bort spjälorna i ena kortänden på spjälisen och förlänga sängen med någon decimeter.
Tex med en plyfa-, massonit, eller spånskiva och ett par reglar under. Stödben behövs nog också.
Bara en tanke, som ju troligen är billigare än att köpa nytt.
/LO
Lotta, mamma till Vera född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 Ivar född juli 2008 Nattmålskurad december 2008 Nytt fotoalbum
Ett annat tips är att kolla på resesängar, vi köpte en förra veckan och den är mycket större än den vanliga spjälsängen. Ska den användas permanent kanske man kan lägga till en extra madrass för den som hörde till var i tunnaste laget.
Tokaungen
Selma född juli 2003
Ellie född december 2005
Gustav född 7 april 2007
Resesäng är toppen! Vår stora kille sov i resesäng med annan, lite tjockare madrass tills han var ca 2,5 år. Vi provade att flyya till "riktig" säng men då började han gå ur och nattningarna urartade totalt.
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Hej!
Känner att jag vill lyfta denna tråd. Vad gör man efter 2,5 års ålder om de dessutom växer ur resesängen? Mina grabbar är jättelånga, storebror bara 2 år och 4 månader är snart en meter - längre än 3-åringarna på dagis! Måste man genomgå trotsåldern med honom i vanlig säng?
Tack!
lillith
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
Och jag köpte en ny (begagnad, Kaxholmen Nina) spjälsäng till lilleman så att storkillen (3 år och 99 cm) skulle få ha sin IKEA-säng ett tag till. Upptäcker då att andra fabrikat är 120 cm långa så nu får nog killarna byta. Med 120 cm klarar sig ju storkillen ett tag till. Dessutom går ena långsidan att sänka ner och jag skall undersöka om inte det räcker för att han dessutom ska kunna klättra ur hyfsat smidigt själv när det är dags för icke-blöja på natten. (Vojne vojne... )
Annan tillverkare = längre säng alltså!
(Och 120 cm-säng mot 100 cm i längd räcker ju. Jämför 190 cm karl i 200 cm-säng.)
Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Precis vad jag tänkte tipsa om: våra spjälisar (två st Kaxholmens Nina från vår hovleverantör Blocket) har bäddmått på 120 cm, så vår långe storeman (drygt 3,5 år och har snart vuxit ur storlek 104. Han vägrar låta sig mätas så jag gissar bara att han är ca 105 lång ungefär. Eller mer??) kan fortfarande ligga raklång där. Med nersänkt långsida och liten stol bredvid kan han själv klättra i och ur om så skulle behövas, men ligger snällt kvar tills jag gör godmorgon
det är så lustigt, i Tyskland där jag bodde under mammaledigheten, är alla spjälsängar (i princip) 70x140 cm stora. Även IKEA:s! Undrar om de använder spjälis längre än vi här. Jag köpte en naturligtvis och jag hoppas lillgrodan gillar den lääänge än. Det finns också jättebra madrasser i naturmaterial (kokos i kärnan, naturlatex runt den och ullfleece överst) för överkomligt pris. I Sverige finns det visst inget intresse för detta?
Detta var väl egentligen inget tips, det är ju inte så lätt att köpa sin säng från Tyskland. Men visst är det mysko att det är olika sängstorleksstandard?
Vet att när jag köpte sängkläder på Jysk till min Ikeaspjälsäng, så var de alldeles för stora. Så jag gick tillbaka och sa att jag hade fått fel storlek ( jag hade bett om hjälp med storleken). Då blev jag visad på deras spjälsng som de hade att de minsann passade. Den spjälsängen var nog ungefär dubbelt så stor som min! Så kolla på Jysk. (fast det är iofs bara sk*t där vad gäller kvalité...)
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.