Behöver hjälp!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
olivia

Behöver hjälp!

Inlägg av olivia »

Åh, hade skrivit ett så långt inlägg, och så råkade min kära dotter trycka bort det... Jaja, kanske ska fatta mig kortare!
Har en son, 3 månader och 1 vecka, som sov mycket bra tills han var ca 2 månader, men sedan dess har allt gått utför och nu sover han max 45 minuter åt gången på dagen, och om jag har tur kan jag få honom att somna om och sova 45 minuter till, men det brukar bara lyckas en gång om dagen... Så nu behövs lite struktur på vårt liv! Sonen sover alltså redan på mage, och jag känner till matning (även om jag nog behöver trycka i honom lite mer för att få honom att hålla sig 3,5-4 timmar, nu blir det amning runt var 3:e timme) och vagning... Har dock inte kört enligt standardmetoden, men det blir väl något sådant jag ska införa nu?
- 10 timmar natt?!
- vagning till lugn, inte till sömns, det gäller väl jämnt, även på natten?
- hur lägger jag schemat, då jag inte har någon som helst struktur nu? Ska jag bara "sätta" ett schema och hoppas på att han kan anpassa sig till den, eller ska jag försöka med 2 timmars tuppisar enligt standardmetoden först? Tre tuppisar verkar vara lagom för de flesta vid denna åldern, eller hur? Numera kan det ju bli både 4 och 5, om han bara sover en kortis, och sedan är vaken 1,5 timme...
Kan tillägga att jag har skrivit upp ungefärliga sovtider (men dum som jag var, inte vilken tid jag lade honom) under någon vecka, jag tänkte försöka sammanställa dem, men frågan är om det är något man ska bry sig om, när han ändå bara sovit små kortisar många gånger...
Det enda jag vet är att jag vill ha natt 20-6 när jag nu ska ha 10 timmar (har varierat mellan 19 och 20.30 vid läggning och vi har gått upp mellan 6 och 7 för det mesta, men då har jag oftast ammat en gång, någon gång två på natten).
Sommarbebis -08
olivia

Inlägg av olivia »

Kom på en fundering till... Om nu sonen vaknar för tidigt, hur och när ska jag ingripa? Blir han ledsen så vagnar jag förstås, men om han bara ligger och tittar? Visst ska jag inte göra något då?
Och så sista... Hmm, vad var det nu? Jo, just det, ska jag börja med mitt nya schema på kvällen, som när man kurar, eller kan jag börja på morgonen?
Sommarbebis -08
olivia

Inlägg av olivia »

Asch, jag körde på utan att invänta några svar! Det kan ju inte bli helt fel tänkte jag :idea: . Så vårt schema ser numera ut så här:
20-6.30 Natt
6.30-7.30 Mat
8.30-10 Sova
10-11 Mat
12-14 Sova
14-15 Mat
16-17.30 Sova
17.30-18 Mat
19.30 Kvällsslurk
20 Sova natt!
10,5 timme nattsömn + 5 på dagen blev det till sist!
Det enda som krånglade mycket var sena eftermiddagsluren... Sonen somnade till ett par gånger, men vaknade efter ca 5 minuter. Efter närmare 45 minuter (hade utnyttjat marginalkvarten innan) så somnade han till sist, men vaknade redan efter 20 minuter. Då slog det slint och jag tog upp honom, fast det egentligen var minst 25 minuter kvar tills det var dags... Jag fick för mig att han skulle gå upp redan kl17 (så går det när man står ute vid sandlådan och pratar med grannarna och hjärnan är helt såsig i värmen, 30 grader var det i skuggan :roll: ). Men jag använde mig av en 5-minutare och la sonen 25 minuter tidigare, då jag vill minnas att det är helt ok att lägga en halvtimme tidigare på kvällen... Nattningen tog nog bara tre vagningar och mindre än 10 minuter :D . Nu är det väl bara att köra på då!
Sommarbebis -08
olivia

Inlägg av olivia »

Hur lång tid brukar det ta innan de fattar det här med att somna själv? Förmiddagen gick kanon, sov 2 timmar på 1.5-timmes luren. Sedan har han nog inte sovit mycket alls, vagnar tyst, vaknar, var lugn ganska mycket på middagsluren, men nu har vi hållit på närmare 1 timme, vilket resulterat i två små korta insomnanden, efter att han blivit störd efter bara 20 minuter...
Sommarbebis -08
olivia

Inlägg av olivia »

Jag fortsätter väl att fråga, även om jag inte får några svar... När lillprinsen vaknar mitt i lurarna, vilket han gör VARJE gång, visst gör jag inget alls om han är glad och vaken, bara låter honom ligga där? Och om han blir ledsen så är det ny vagning som gäller? Hoppas på någon sorts respons snart...
Sommarbebis -08
Mamma til Isak f.30.03.06

Inlägg av Mamma til Isak f.30.03.06 »

Provar på å svara sjölv om eg ikkje er erfaren alls med min lille herre på 4 mnd no!! :D Klart du vil ha svar - fort!!

Skjemaet ser nokolunde likt ut som me hadde på den tida. (Etter ei tid med krångling på eft.m. og kveld innförte me 11,5 timars natt,- kanskje lillan dykkar vil det også??)
Det tek eit tag for lillprinsarna å fatta kva som er på gong. Ha tolmodighet!Med dykk ser det jo ut til å gå så fint som berre det allereie. Vagninga har du har lärt deg alt,- ja, inngripande skal först skje når det kjem verkelege protester /ledsen. Du vagnar han ikkje i sömn vel?
Heilt Typisk er kneiken ved 45 min. Den må du nok rekna med at tek litt tid för han kjem over, -oftast tru eg det heng att ved kanskje ein lur lengst, men för eller sidan vil lilla killen lära seg å sova over den,- no for tida snur min Isak oftast berre på hovudet etter 45 min. :)
Det kan jo også ta tid å få ungen til å fatta at han verkeleg skal sova når ein vil det. Då gjeld det å vera konsekvent, innom marginalkvart.
Det er som du sikkert har erfart (pga seine svar og at du har gått i gong med slik fart!) smart å også bruka vagning på natta, sjölv om det sikkert funkar med buffing også (men det har ikkje eg gjort, me tok same teknikk dag og natt). Du kan jo også smyga inn ei ramsa no snart,- Sjå verktyglådan.
Om skjemaet: Varför berre 30 min måltid 17.30? Det går visst bra med fullt måltid berre nattslurken kjem 1 time etter avslutta siste mål.
Du skreiv at lillen sov 2 timar på 1,5 times luren på förmiddagen. Kanskje han vart litt forvirra då. Når du innförer skjemaet er det bra å vekka barnet slik at han etterkvart forstår kortid maten vert servert. Ta barnet opp etter forsiktig stryking over issen og tinningen og legg til brystet / flaskan.

Så målretta som du verkar å vera går eg utifrå at dette går bra. Ha litt (meir)tolmodighet,- du jobbar jo bra allereie og verkar vera pålest som berre det.
Eg unnar alle barn å må så bra som lillen vår gjer etter at mor innförte struktur i kavrdagen! Håpar dette var til litt hjelp. Spör gjerne om det er noko meir du undrar. Lykke til!
(Håpar du fattar norsk-svensk...) :)

/Anette
olivia

Inlägg av olivia »

Tack för svaren Anette! Jodå, norsk-svensk är inga problem för mig (har pluggat med många norrmän :) ). Tålamod är väl inte min starkaste sida, men jag ska definitivt försöka tänka på att det väl är en längre process! Jag vagnar inte till sömns, men har gjort det tidigare... Men numera är det att vagna till lugn som gäller! Men det protesteras förstås, vilket kanske inte är så oväntat :roll: . När det gäller schemat så var det helt och hållet ett skrivfel, skulle förstås vara 17.30-18.30 :wink: .
Sommarbebis -08

Hur går det på natten??
olivia

Inlägg av olivia »

Han sover så sött från ca 19.45-20.15 (beroende på när jag lagt honom och hur lång tid insomnandet tagit, allt från 10 minuter till 30 minuter) och vaknar en gång vid 3.30-4. Jag har dock valt att amma honom då nu i början, men ska ta itu med natten ganska snart! Han äter ca 5-10 minuter och somnar om och sedan flyttar jag över honom i vagnen, och där sover han till ca 6.15-6.30.
Sommarbebis -08

Lykke til vidare både med dag og natt!
Det er visst bra å halda seg til ein tråd på eit og same barn og same tema slik at dei som skal hjelpa har ein bakgrunn å sjå til. :)
Kanskje du kan söka litt her om andre som har hatt tröbbel med dagslurar? Eg trur mange som brukar svara på frågor her er på kurs hos Anna W...

Mvh
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"