Behöver kliva upp på spåret igen!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Hank

Behöver kliva upp på spåret igen!

Inlägg av Hank »

Hej!

Jag behöver få lite feedback. Jag har två troll Malin 4 år Lukas 2 1/2 år. Jag har gått efter Barnaboken från när malin var ca 4 månader och det har gått jättebra. Men sen jag började jobba för ca 7 månader sedan har jag gått ifrån tänkandet, och nu kommer jag inte upp på ståret igen. :shock:

Jag behöver få hjälp med några frågor så det klarnar.

Våra måltider är väldigt stressiga pga mycket spring till och från mat bordet. Vad ska en 2 och 4 åring klara. Kan 2 åringen ha andra regler än 4 åringen pga av ålder? Eller några tips på hur vi kan lösa det?

Det är mycket att dom ska göra samma saker när vi ex ska diska, då ska dom alltid diska exakt samma kopp, får dom inte det blir båda arg och bråkar om saken. Vad göra? Man gruvar sig för att ta hjälp av dom nu, pga att jag inte vet hur jag ska hantera situationen! (För det är väldigt ofta det blir bråk för dom ska göra samma saker.)

OBS! Jag tycker inte att mina barn är hopplösa utan det är jag som har halkat av spåret och behöver lite stöd av er underbara mammor och pappor!!

Och alla ni som har tätt mellan barnen ge gärna tips hur ni gör i vardagen!! Även vilka avsnitt i Barnaboken som kan göra att det klarnar i knoppen på mig! :roll:

Många kramar från en norrlänning på semester i Stockholm!!
mamma till 2 troll f 04&02
K-ina

Inlägg av K-ina »

Hej!

Det är inte riktig så tätt mellan mina barn men jag vill ändå svara... :D

Jag tror absolut att barnen kan/ska ha olika arbetsuppgifter i hemmet! Inte olika "regler" alltså, men olika uppgifter! Ta och prata med din fyraåring och kom överens med henne om PRIVILEGIET att utföra vissa sysslor som inte lillebror kan/får än! Kom överens med henne om att lillebror får vara med mamma i diskbaljan samtidigt som hon sköter sitt jobb på egen hand - nu när hon är sååå stooor! :D Torka av bordet och andra kladdiga ytor brukar kunna vara kul!

Jag brukar liera mig med storebror här hemma och blinka litet bakom ryggen på lillebror ibland när saker går över styr... Tex. skulle du kunna säga till fyraåringen - så att lillebror inte hör så klart: -Nu kommer han och vill diska SAMMA kopp som du igen!!! :shock: :lol: Vad knasigt va??? :lol: :lol: :lol: Du HAR ju redan diskat den! osv.

Lycka till!!!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, K-ina :wink: :D

:D Välkommen är du, Hank - för visst är du ny i gänget :?:

Du har ju Barnaboken. Som inte stannar vid ett år, vilket många "tror" - barnet börjar funka, så att säga, allt är bra, och så ställer man boken i hyllan och behöver den inte längre, tycker man förståeligt nog. Men liksom man faktiskt kan fortsätta läsa i Barnaboken allteftersom åren går, kan man backa bandet, så att säga. Man kan som en annan författare se var någonstans det gick fel och starta om där. Man kanske får kasta en 60 sidor, om du förstår... därför att man får "skrivkramp" och måste lokalisera var någonstans det gick snett.

Så misströsta inte! Läs från början, från "Att sköta en nyfödd", se vad - och att - du gjorde rätt, och fortsätt läsa för bekräftelse och igenkännande, tills du kommer till Punkten. Var den nu var. Kanske försummade du att systematisera den sociala delaktigheten? Kanske kom du aldrig så långt som till Syskonblocket i femte delen :?:

I femte och sista delen finns också "Bekymmer? Mat" som borde kunna ge dig en del nerramlande polletter :lol:

Och så förstås om de olika åldrarna. Och om social delaktighet via registret. Barnaboken ska vara din vän att hålla i handen :!:

Börja med att tänka om: inte "vad ska en 2 och 4 åring klara?" utan "vad är det absolut nödvändigt att jag får hjälp med av tvååringen respektive fyråringen?"

Typ :wink: :lol:

Du är snart på spåret igen :!: De små barnen tvingar dig dit, eller hur :?: De små barnen är våra bästa pedagoger :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!
Ett litet tekniskt tips till dig Anna Wahlgren! :D
Jag ser att du ibland frågar om folk är nya här (och även att det blivit fel ibland :wink: )
Innan du börjar svara, titta under den frågandes signatur, uppe till vänster, där står antal inlägg personen gjort, men det syns inte när du börjat svara!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Å herre milde. Jag är så bombad. Tack snälla du :!: Nu öppnade sig förlåten :lol:

Och när jag ändå har dig på tråden - TACKA dina små ljuvliga älsklingar för de underbara teckningarna, med signaturer, som jag fick på kuvertet till diplomen :P :P Jag såg dem inte ens när jag öppnade, bara kastade mig över de vackra diplomen (som du inte ens fick tack för utan behövde fråga efter :oops: om de hade kommit fram :oops: :oops: Jag är en usel människa :cry: men jag älskar dig ändå, om du ursäktar. Och lilla sötaste Clara :heart: och lilla finaste Ida :heart:

TACK kära :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hank

Tack!

Inlägg av Hank »

Tackar för tipsen! :D
mamma till 2 troll f 04&02
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"