Johanna som nu är 10 månader snart är inte glad.
Just nu känns det som att hon varit missnöjd ända sen dess men så har det väl inte riktigt varit men de här senaste veckorna har det bara eskalerat och särskilt de senaste dagarna....
Hon kan fortfarande inte krypa vilket antagligen är otroligt frustrerande. Tänker på att försöka ha henne på golvet så mkt som möjligt för att krypningen ska komma igång. Hon böjer sig liksom framåt men ena benet är ivägen och till slut landar hon platt på mage. Hon har börjat dra sig framåt med armarna, rekordet är ca 5 meter.
Inga tänder har kommit än. Men hon "tuggar" ganska mkt på fingret så det kanske är på G.
Hon är ganska mammig.....och vi är medvetna om det och vill verkligen inte att det ska vara så men HUR gör man för att få bort det....om jag är i huset så bara gråter hon krokodiltårar i någon annans närvaro. Försöker ha attityd och inte gå dit direkt men efter en stund så går jag dit och sätter mig på golvet med henne. Hon drar sig upp och kramar mig krampaktigt. Hon lugnar sig och kan titta på ngt intressant en kort stund men sen vänder hon sig om mot mig och börjar gråta och sliter i mig. Om jag reser mig upp och går ifrån henne när hon är nöjd vänder hon sig efter mig och sträcker upp armarna och gråter. Jag har prövat båda varianterna att låta henne vara ett tag (men hon slutar inte gråta) eller att gå tillbaka direkt för att så att säga "börja om".
Det känns som att jag inte fixar det här nå bra....varför är hon så ledsen.
Det är ju andra barnet och storebror bar vi en hel del och sömnen strulade rätt mycket så med Johanna har vi varit väldigt bestämda med att det inte ska bli så igen, ibland funderar jag om jag ägnar henne för LITE tid (?) då vi så att säga sitter ned och busar eller nåt annat bara för att jag varit så livrädd för att hamna i att hon inte kan leka själv... och så verkar det bli tvärtom. Förstår ni vad jag menar?
När hon får sitta i sin gåstol (tänker på att begränsa den tiden för att krypningen ska komma igång) är hon oftast väldigt glad. Gå ut o gå i vagnen är oxå kul.
En annan fundering om varför hon är ledsen är att hon äter ju inge vidare...
Älskar välling och äter 300 ml morgon o kväll. Sover 9.45-10.30. Lunchen vid 11.30 skakar hon bara på huvdet åt (har prövat ge både tidigare o senare, erbjuder både plockmat o puré). Sen äter hon ngn sked havregrynsgröt strax före kl 14. Sover 14-15.30. Middagen är hon lite mer intresserad av. I går åt hon en hel HIPP 6-månaders burk! Första gången. Sover 19-07 ibland, oftast vaknar hon typ 6.20 men oftast glad. Tar aldrig upp före 6.45. Så sömnen känns som att den fungerar utomordentligt bra. Min man sa när vi diskuterade det här igår att "vi får väl ta att hon är "gnällig" på dagarna för hon sover ju så bra, tänk om DET hade strulat...". Jo förvisso men då rabblade jag mantrat "Små barn ska njuta och njutas"
Hoppas på hjälp!
/Myra