alltså, det här med att ramsa när barnet vaknar upp på morgonkvisten...visst ska man väl ramsa första gången hon ropar till? är det fyra gånger man ska ramsa då eller är det bara en?? om hon först ropar till, jag ramsar och sen ligger hon och stökar och bökar runt men annars inte gör så mycket väsen av sig, ska man ramsa igen då iallafall???
jag tror inte att jag har fått kläm på det här för det är ju inte så att hon tystnar, :-$ dvs slutar stöka och böka för skriker gör hon sällan, direkt jag ramsar men somnar däremot om efter ett tag men jag vet inte om det har så mycket med ramsan att göra....
ramsan...
Du kan nog avvakta när du vet att hon somnar om själv snart! De är mottagliga för ramsa först när de är riktigt ledsna, och det verkar ju din lilla aldrig bli. Däremot kan man pangramsa, när de små börjar vakna och stöka runt allt längre åt gången och de aldrig tycker att de vill somna om, och så värst ledsna är de inte heller
Då är Mammuts PANG-ramsa bra att ta till!
Men du behöver alltså inte ramsa om hon ändå klarar det bra själv
Men du behöver alltså inte ramsa om hon ändå klarar det bra själv
-
Lotta Sthlm
-
Lotta Sthlm
ingen som kan förklara PANG ramsan för mej?? [-o<
funderade också på om alva kanske inte alls är trött när hon vaknar runt 6.... hon är ju trots allt lite drygt 4 mån och hennes beräknade sovtimmar är fortfarande 16 timmar.... men grejen är ju den att när det är sovdags så är hon verkligen trött och skulle inte orka vara uppe en minut till....
nu ser ju hennes schema ut så här:
19-7 natt
8.30-9.30 sov
11.30-13.30 sov
15.30-16.30 sov
och eftersom hon oftast vaknar innan 7 på morgonen så är hon ju jättetrött när klockan är 8.30... hur skulle en bra schemaändring se ut om man ska dra ner på lite sovtid? ska man kanske låta henne sova 45 min istället för 1 timme ? kommer detta kunna ställa den sista morgontimmen tillrätta eller är det PANG-ramsan som ska hjälpa mej? :-s
funderade också på om alva kanske inte alls är trött när hon vaknar runt 6.... hon är ju trots allt lite drygt 4 mån och hennes beräknade sovtimmar är fortfarande 16 timmar.... men grejen är ju den att när det är sovdags så är hon verkligen trött och skulle inte orka vara uppe en minut till....
nu ser ju hennes schema ut så här:
19-7 natt
8.30-9.30 sov
11.30-13.30 sov
15.30-16.30 sov
och eftersom hon oftast vaknar innan 7 på morgonen så är hon ju jättetrött när klockan är 8.30... hur skulle en bra schemaändring se ut om man ska dra ner på lite sovtid? ska man kanske låta henne sova 45 min istället för 1 timme ? kommer detta kunna ställa den sista morgontimmen tillrätta eller är det PANG-ramsan som ska hjälpa mej? :-s