Min ledsna 3 månaders
Min ledsna 3 månaders
Hejsan
Jag har varit borta ett tag då jag helt enkelt gav upp eftersom jag kände att jag aldrig fick till det med Jakob.
Nu är jag tillbaka och villig att prova igen.
Lite om tiden som varit är att jag förskte hålla mig till standarsmodellen med honom men jjag kan bara inte få honom att somna. Antingen somnar han intealls utan är bara ledsen eller så sover han HÖGST 15 min och sedan går det bara inte. Jag försöker visa honom att det är dags att sova nu men han skriker sig så hysterisk att han nästan svimmar.
Annars är det mesta som förut: Han är väldigt ofta missnöjd och vill helst att man ska bära honom jämt. Han sover från ca 21-04 då han vill äta och efter det vill han helst inte somna mer.
Jag vill ju bara att han ska få känna sig glad.
Jag skulle gärna vilja ha ex på dags schema jag kan prova med. Och såklart vad ska jag göra när han vaknar på dagarna efter 20 min och bara går inte sova ned mer?
Mvh/M
Jag har varit borta ett tag då jag helt enkelt gav upp eftersom jag kände att jag aldrig fick till det med Jakob.
Nu är jag tillbaka och villig att prova igen.
Lite om tiden som varit är att jag förskte hålla mig till standarsmodellen med honom men jjag kan bara inte få honom att somna. Antingen somnar han intealls utan är bara ledsen eller så sover han HÖGST 15 min och sedan går det bara inte. Jag försöker visa honom att det är dags att sova nu men han skriker sig så hysterisk att han nästan svimmar.
Annars är det mesta som förut: Han är väldigt ofta missnöjd och vill helst att man ska bära honom jämt. Han sover från ca 21-04 då han vill äta och efter det vill han helst inte somna mer.
Jag vill ju bara att han ska få känna sig glad.
Jag skulle gärna vilja ha ex på dags schema jag kan prova med. Och såklart vad ska jag göra när han vaknar på dagarna efter 20 min och bara går inte sova ned mer?
Mvh/M
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Fjällfolket
Ja det är ju sovningen som är svårast så vid tex läggdags så lägger vi honom på mage i vagnen och drar den ca 20 min då somnar han oftast. Men efter en liten stund så vaknar han igen så gör vi om samma procedur. På kvällen tycker jag ändå det går rätt bra. Bortsett från att på morgonsidan när han ätit vill han intesova mer alls.
Men på dagen lägger vi honom också på mage i vagnen och antingen drar inomhus eller ggår ut och det fungerar inte alls. Antingen så skriker han som i panik direkt och jag lyckas verkligen inte övertyga honom eller så somnar han men vaknar upp direkt vagnen stannar vid tex promenad.
Vet inte om det spelar roll men kan tillägga att stackars kräks mer än mest både vaken som sovandes så han är nog lite missnöjd pga detta också. Men mest all vaken tid spenderas sedan till gnäll eller gråt
Men på dagen lägger vi honom också på mage i vagnen och antingen drar inomhus eller ggår ut och det fungerar inte alls. Antingen så skriker han som i panik direkt och jag lyckas verkligen inte övertyga honom eller så somnar han men vaknar upp direkt vagnen stannar vid tex promenad.
Vet inte om det spelar roll men kan tillägga att stackars kräks mer än mest både vaken som sovandes så han är nog lite missnöjd pga detta också. Men mest all vaken tid spenderas sedan till gnäll eller gråt
Tänk på att kräkningarna skapar tomrum och behöver fyllas upp
När jag läser din beskrivning så tror jag på
1) Mer mat
2) Öva upp vagningstekniken ordentligt (ja, JAG skulle använda vagnen i nuläget)
Med proppmätt mage så ska det gå bra att vagna till ro, men inte till sömns.
Jag brukar se till att vagna hemma först och låta den lilla somna och SEDAN knalla iväg på promenad, men jag förstår att ni går direkt eftersom vagningen misslyckats...?
Lycka till!
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. 
Vår tjej som är 4 mån denna vecka
har sovit i sin vagn både dag o natt till i går natt. Men nu har hon börjat växa ur vagnen, därför flyttar vi över till sängen. För oss har det underlättat att använda samma "verktyg", dvs vagningen både dag o natt. För ramsan ska de vara 3,5-4 månader, så vänta lite med det! Vi smög in den genom att alltid säga ramsa när vi lade henne att sova, med inte för att lugna, barar för att hon skulle lära sig känna igen den och förknippa med sovdags.
Om ni väljer vagning så tolkar jag det du skrev som om ni behöver träna vagningstekniken! Det låter som om ni vagnar väldigt länge - om du menar att ni vagnar i princip oavbrutet i 20 minuter. Och det verkar som att ni vagnar tills han somnar. Du ska sluta precis innan och lära honom somna själv! Då kommer han också att kunna somna om själv utan att ni drar vagnen om han skulle råka vakna till. Läs om vagning i verktygslådan här på forumet.
Säger som Anna mfl - mat, mat och mera mat! Du skriver inte om hur du matar/ammar. Matar du i flera omgångar under en hel timme så som beskrivs i barnaboken? Har du testat att ge lite tillägg i flaska? Med min första bebbe trodde jag att han var mätt efter första omgången mat - det blev väldig skillnad när jag började truga i mer och hålla på längre!
Vår son var runt 3 mån innan jag upptäckte Barnaboken. Om du/ni bara läser på noga och bestämmer er så behöver det inte vara svårare. Det krävs aktivt "arbete" oavsett.
Ang schema så finns det flera att inspireras av om du surfar runt lite här och under Kurbarnens forum upp till ett år. Utgå från era vanor och hans tendenser (morgonpigg/kvällstrött? när på dagen mest vaken/tröttast osv) istället för att kopiera ett rakt av. Och "testa" inte, utan sätt ihop ett som ni tänkt igenom väl och kör på det! Så här kör vi nu:
06.00-08.15 Vakentid (mat 06-07)
08.15-09.00 Förmiddagslur
09.00-11.00 Vakentid (mat 09.30-10.30)
11.00-13.30 Sova middag
13.30-16.00 Vakentid (mat 13.30-14.30)
16.00-16.45 eftermiddagslur
16.45-18.30 Vakentid (mat 17.00 + nattslurk 18.15)
Natt 18.30-06.00 utan nattmål (andra natten utan i natt
)
Om ni väljer vagning så tolkar jag det du skrev som om ni behöver träna vagningstekniken! Det låter som om ni vagnar väldigt länge - om du menar att ni vagnar i princip oavbrutet i 20 minuter. Och det verkar som att ni vagnar tills han somnar. Du ska sluta precis innan och lära honom somna själv! Då kommer han också att kunna somna om själv utan att ni drar vagnen om han skulle råka vakna till. Läs om vagning i verktygslådan här på forumet.
Säger som Anna mfl - mat, mat och mera mat! Du skriver inte om hur du matar/ammar. Matar du i flera omgångar under en hel timme så som beskrivs i barnaboken? Har du testat att ge lite tillägg i flaska? Med min första bebbe trodde jag att han var mätt efter första omgången mat - det blev väldig skillnad när jag började truga i mer och hålla på längre!
Vår son var runt 3 mån innan jag upptäckte Barnaboken. Om du/ni bara läser på noga och bestämmer er så behöver det inte vara svårare. Det krävs aktivt "arbete" oavsett.
Ang schema så finns det flera att inspireras av om du surfar runt lite här och under Kurbarnens forum upp till ett år. Utgå från era vanor och hans tendenser (morgonpigg/kvällstrött? när på dagen mest vaken/tröttast osv) istället för att kopiera ett rakt av. Och "testa" inte, utan sätt ihop ett som ni tänkt igenom väl och kör på det! Så här kör vi nu:
06.00-08.15 Vakentid (mat 06-07)
08.15-09.00 Förmiddagslur
09.00-11.00 Vakentid (mat 09.30-10.30)
11.00-13.30 Sova middag
13.30-16.00 Vakentid (mat 13.30-14.30)
16.00-16.45 eftermiddagslur
16.45-18.30 Vakentid (mat 17.00 + nattslurk 18.15)
Natt 18.30-06.00 utan nattmål (andra natten utan i natt
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Jag ammar honom helt. Det är så svårt det här med matningen just nu eftersom han sedan han föddesanvänd amningsnapp men nu helt plötsligt bestämt sig för att klara sig utan men inte riktigt får till det då. Det resulterar i ilska/ångest
och han äter då inte mer eftersom han är så ledsen. Och dessutom då som sagt kräkningarna. Han kräks alltså något så onaturligt ibland. Så när han kräkts brukar jag försöka fylla på men då kräks han igen efter det och så håller det på hela dagen då.
Glömde skriva det att som det är nu när han blir ledsen vid matningen så äter han ca 10 min. Han brukar ha ca 3 timmar mellan målen men tror han är i en ökningsperiod just nu och äter lite ofater.
Som vi gjort nu så har vi inte försökt vagna efter det som beskrivs här utan bara styrt honom till sömns.
Jag har läst om vagningen men det allra bäta skulle bara att få se en filmsnutt eller liknande
Som vi gjort nu så har vi inte försökt vagna efter det som beskrivs här utan bara styrt honom till sömns.
Jag har läst om vagningen men det allra bäta skulle bara att få se en filmsnutt eller liknande
Det finns mycket att göra som kan vända det här!
1. Om han inte får till taget vid bröstet så får han alltså inte i sig den mat han ska ha heller. Frustration ja (förstås) och det leder i sin tur till överlevnadsångest (hungrig
2. 10 minuter
Konsultera någon för att få hjälp med taget vid bröstet och om det inte löser sig så ser jag ingen annan lösning än att gå över till flaska och se om han kan hantera det bättre. Mer mat måste han ha
3. Kräkningarna...om du instinktivt känner att det är utanför "det normala" så bör han kanske undersökas...? Annars tipsar jag bara om försöka få till raparna bättre så att det inte ligger någon sådan "under" maten som gör att han kräks upp. Och...fyll på efter kräkningarna (men för det måste han ju kunna och vilja äta!)
4. Ja, titta efter beg. larm! Magläge gör susen för en mätt bebis.
Mätt och mage - då kommer sömnen också
Tycker också att det verkar som om ni behöver läsa på lite mer här på forumet. Om du beställer Sova hela natten-boken så finns där en DVD som också visar vagningen.
Kram
Senast redigerad av Mindy den tis 25 jul 2006, 23:31, redigerad totalt 2 gång.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. 
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022