Nu är första natten gjord...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
sanna76

Nu är första natten gjord...

Inlägg av sanna76 »

Nu har vi klarat av första natten, var nervös men hade målet för ögonen (att hjälpa Saga till god nattsömn) och jag gick in med en övertygande attityd om att detta var det enda rätta. Natten gick ok tror jag.

19.30-20.00 nattning med skratt och både mamma och pappa, jag får buffa och ramsa några ggr innan somnar, vaknar till så buffar och ramsar igen, somnar.
20.18 vaknar, buffar, ramsar, bekräftelse och somnar
20.26 vaknar, buffar, ramsar, bekräftelse och somnar
00.37-00.52 vaknar, buffar, ramsar, får gå in två ggr till och upprepa, bekräftelse och somnar. (denna vakning kunde förut ta 1,5 tim)
02.00 vaknar till men somnar om direkt
02.40 vaknar till bajsar men somnar om själv inom tio minuter, låter vara
04.50 vaknar, byter blöja i mörkret i sängen, buffar, ramsar. Saga jollrar och är glad.
05.08 lägger tillrätta buffar ramsar, hon blir rasande, ger flera påminnelser, vet inte om ramsan tar, hon lugnar sig efter 20 minuter så jag slänger in en bekräftelse vilket leder till att hon blir riktigt ledsen
05.32 går in buffar, ramsar, påminnelse, upprepar proceduren flera gånger, hon är ledsen
05.50 snyftar lungt, ger bekräftelse
05.55 gnyr och snyftar lungt, ger bekräftelse igen
6.34 vaknar kort, ett joller, somnar om själv
6.53 vaknar kort, gnyr till, somnar om själv
7.30 vi går in och väcker med dunder och brak och idel glada miner

Jag tyckte vargtimmen var jättesvår, när ska jag gå in, när ska jag vänta, hon var ju så ledsen (inte arg), kändes som om hon snyftade sig till söms även om jag fick sista ordet. Hon lugnade sig fort med solfjädern som jag avslutade varje buffning med. Försökte buffa kort. Men så fort jag gick ut med ramsan så började gråten igen.

Inatt ska ju ramsan börja ta över, ska bli nervöst men spännande att se hur den tar. Vargtimmen blir nog svårast...Jag vill så mycket att detta ska funka så att jag får tillbaka min glada lilla tjej samt min egen ork och energi.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

Väldigt snyggt jobbat. Pris och beröm :lol:

Det är bara att fortsätta. Det blir allt bättre. Lilla äslkligen måste bara få en chans att låta polletten trilla ner. Det tar sin lilla tid. Sova hela natten-kuren är en kur, inte en knapp att trycka på. Jag beundrar dig för din målmedvetenhet :lol:

Läs på, läs på :idea: Så att du verkligen vet exakt vad du gör och varför. Det finns ömma kurföräldrar som printar ut Lathunden och klistrar den på näsan :shock: :lol: mer eller mindre bokstavligen. Och lär sig något nytt varje natt.

Jag tycker du skötte dig strålande. På vargtimmen (4-6) måste man vara försiktig med trafiken, och det såg du ju också. (Springer man in och ut tror lilla barnet att morgonen har kommit.) Nu i natt, andra natten, är det meningen att ramsan ska ta över helt, och särskilt under vargtimmen. Du fixar det :!: Läs grna Mammut Marias sticky tråd om flrhållningssättet, bara för pepp :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

annawahlgren skrev: Läs grna Mammut Marias sticky tråd om flrhållningssättet, bara för pepp :wink: :lol:
:lol: :lol: :lol:
Jag tipsade om densamma på de andra 2 sömnforumen tidigare ikväll! Kloka ord, som borde läsas och begrundas av många..
Jag tänkte att inte alla hittar till en sticky i ett annat hjälpforum än det "egna".. :wink:

:arrow: Sanna76 :!:

Härlig läsning! :D Det här fixar du galant! :thumbsup:
/Fjällmor
sanna76

Andra natten...

Inlägg av sanna76 »

Tack för svaren, har läst det strålandet stycket om förhållningssätt...mycket bra :D

Inatt har vi sett framsteg.
19.30 Nattningen tog bara 10 min
00.33 vaknade till somnade om själv
01.58 vaknar, ramsar*4, 02.06 bekräftelse
04.21 gnyr till och somnar om själv
05.30 vaknar och bökar i tio minuter somnar om, gnyr lite i sömnen 06.00 tyst
06.49 vaknar, ramsar*4, bekräftelse
06.55 stönar, gnölar, bökar, pratar, ramsa*4
07.01 lägger tillrätta buff*4, solfjäder, ramsa*4
07.10 pratar och bökar, påminnelse
07.22 börjar bli uttråkad, ledsen, ramsa *4, reaktion, ramsa*6
07.26 buff, solfjäder, buff, solfjäder, ramsa*4, påminnelse 2 ggr (detta ingrepp mest för att få henne lugn så att vi kan ta upp henne i ett tillstånd då hon inte är ledsen)
07.30 passar på att gå in medan hon är relativt lugn och nöjd...möts av ett stort leende när jag och pappa stormar in med skatt och mys.

Dessa frågor dök upp under nattens gång:
:?: Jag undviker att ramsa de gånger som känns som att hon kommer att somna om själv, vilket hon också gör. Borde jag visa henne att jag går vakt genom att ramsa eller kan jag fortsätta med att inte ramsa?
:?: När hon bara mumlar och pratar innan hon somnar ska jag skicka med henne en bekräftelse eller ska jag låta henne vara ifred?
:?: När hon vaknar tidigare än vad hon ska och hon är pigg och glad och tror sig vara utsövd hur får jag henne då att somna om bäst? Hur ska vi bäst agera för att hon såsmåningom ska börja sova längre? Ramsa eller låta henne vara ifred? Får hon vara ifred så blir hon ju ledsen efter ett tag, eller uttråkad snarare...

Nu längtar nästan efter att se hur det går inatt, men då tar pappa över...
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Fjällfolket :wink: :D

:!: Nej, stör henne inte där. Gör lite andra normala ljud i huset. Det är så man laddar bössan :wink:

:!: Låt henne vara i fred. Vi vill inte förbjuda folk att reagera och vi vill verkligen inte förbjuda folk att mumla, babbla och tycka och tänka saker och ting i allsköns ro :lol: Poängen är ju att hon ska kunna somna om själv, ostörd, trygg i sig själv. Så den processen ska inte störas. Bara om hon verkligen blir ledsen, riktigt ledsen, så att du hör att hon ber om hjälp, ska du påminna/bekräfta (som dras ihop).

:!: Ge henne en upplysningsramsa direkt hon vaknar. Läs på i "Tips på vägen" ("Tips och inspiration" i boken Sova hela natten) om tidiga morgnar :wink: :D
sanna76

tredje natten...

Inlägg av sanna76 »

Godmorgon!

Här hemma är det verkligen en strålande morgon. Inatt tog pappa över och det protesterades lite vid läggningen och han fick gå in igen och buffa i två omgångar innan hon tog emot ramsan och somnade. Han var nog lite nervös och osäker vid ramsandet. Det hela tog ändå bara 15 min.

Sedan vaknade hon 00.16 ledsen. Pappa ger ramsa*4. Hon är fortfarande ledsen verkar inte ta emot. Ger påminnelse*8, känns som den inte tar, hon är ledsen. Ny påminnelse*8, vet inte om den tar, ledsen. Ny ramsa*4. Hon är ledsen men det är inte kris och jag tvingar pappa att avvakta med att gå in eller ramsa igen. Hon gråter, är tyst nån sekund, gråter, är tyst någon sekund etc. Vi avvaktar och tänker att vi måste backa för att hon ska göra framsteg och gråten stegras inte...00.31 är det tyst och pappa skickar med en bekräftelse.

07.11 vaknar glad och 07.15 (en kvart för tidigt) tar vi upp henne för att hon inte ska hinna bli ledsen...Hon har ju sovit så bra vår lilla älskling :D :D :D

Hon sov över 11 timmar med bara 1 uppvaknande. Vilken duktig tjej :heart: ! Och hon somnade om med ramsan tillslut. Det här verkar ju fungera...det trodde jag aldrig :oops:

Tack Anna för en strålande bra kur!!!
Nancy

Re: tredje natten...

Inlägg av Nancy »

Hej Sanna76 :!: :D

Fastnade vid din tråd och följande rader:
sanna76 skrev:Vi avvaktar och tänker att vi måste backa för att hon ska göra framsteg och gråten stegras inte...00.31 är det tyst och pappa skickar med en bekräftelse.
:idea: Snyggt jobbat :thumbsup:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Rena fröjden att se hur påläst du är och med vilken elegans också pappa skötte jobbet :lol: Klart barnet ställer nya och andra frågor när en ny person tar vid. Men de frågorna blev nöjaktigt besvarade :wink: :lol:

SHN kan vara fem steg fram, två tillbaka - det vet du :wink: Så håll målet för ögonen och fortsätt skjuta undan varenda liten orosvarg som möjligen nosar dig/er i hasorna de följande nätterna :wink: :lol:
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hej Sanna 76!

Håller med Nancy, det är superviktigt att backa för att göra framsteg. Ni är helt på rätt spår!
Gällande de ev. tidiga uppvaknaden som sker, så är mitt råd att bara låta henne vara så länge hon är nöjd. Om hon inte somnar om av sig själv efter ett tag och visar sig missnöjd, så kör det vanliga med ramsa och ev. påminnelse. Det är ju helt okej att ligga vaken så länge hon är glad.

Lycka till!

/Ottilia (Som har en tjej på snart 2,som kurades vid 5 månader.)
Mamma till flicka född 040903.
sanna76

fjärde natten...

Inlägg av sanna76 »

Godmorgon!
Vill bara meddela att inatt sov lilla fröken hela natten :D för första gången i sitt snart 7 månader långa liv. Ja nästan hela natten i alla fall. Det tog 15 minuter att lägga henne med en hel del gråt och gnöl. Sen sov hon ända till 6.55 (Hon ska vakna 7.30). Hon var då nöjd och jollrade så vi tog upp henne kvart över så att hon inte skulle hinna börja skrika av tristess. Hon vaknade till ett par gånger inatt men somnade då om själv lungt och tryggt utan några frågor till oss.

JAG ÄR SÅÅÅÅ GLAD! Min lilla älskling är världens bästa :heart: !

En fråga bara...Jag vet, Rom byggdes inte på en dag, men mycket vill ha mer :lol: . Det känns som om hon inte tar emot ramsan på kvällen. Det kändes nästan som om vi lät henne gråta sig till söms med en ramsa varannan minut igår. Vi gick till slut in och buffade och solfjädrade för att lugna henne, hon var då ganska upptrissad och det tog några minuter att lugna henne. Vi gick ut med ramsa och hon somnade. I boken står det ju om tvåminutersläggningar vid det här laget...och att påminnelseramsan ska ta direkt. Gör vi nåt fel??? Ska vi envisas på som vi gör och så kommer det att ge sig tillslut??? Hon är envis som bara den...

Nu ska jag njuta tillsammans med min älskling av en dag då jag för första gången på länge känner mig utvilad.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Så härligt att du känner dig utvilad f f g på evigheter :!: Och det håller lilla barnet på att göra också :wink: Men inte riktigt än.Så ha tålamod - se detta skrikande som frågor som måste besvaras (för barnet) nöjaktigt. Det gäller alltså att få ramsan att ta, och det gör den inte av sig själv, om du förstår vad jag menar. Man får helt enkelt inte ge sig förrän man har den kraft och glädje i den som till slut tas emot av barnet.

Det är vanskligt att springa in redan efter nattningen. Traggla igenom Lathunden igen och igen :!:

De två minuterna handlar alltså om maxtid man ska vara därinne i samband med läggningen. Och inte heller den saken kommer av sig själv. Man måste göra det. Inte fastna, alltså. Inte störa. Inte tolka frågorna som stor kris som måste verktygas. Lyssna av bättre, längre och med mera förtroende för lilla barnet. Och öva upp ramsan, variera den, få till stånd den där häftiga "dialogen", kommunikationen :!:

Varning nu så att inga orosvargar smyger sig in, vilket inte är ovanligt :!: Kuren är inte klar, om man säger. Dra inga växlar på någonting ännu. Tänk på dig själv på en ny arbetsplats. Det skulle knappast räcka med ett par tre dagar innan du fattat allting och kände dig säker, glad, trygg och hemmastadd i allt det nya :wink: :lol:
sanna76

femte dygnet...

Inlägg av sanna76 »

Ok Anna, då hade jag missförstått lite. Själva nattningen tar aldrig längre än två minuter, hon lägger sig själv tillrätta, det är sen när vi går ut som frågorna kommer och som det känns som om hon inte lyssnar riktigt på våra svar. Vi behöver aldrig vara hos henne mer än två min innan hon lugnar sig. Igår kväll kändes det dock för första gången som om ramsan tog. Inte direkt men efter ett tag. Hon somnade för första gången efter en påminnelse, förut har hon bara somnat efter att vi gått in och solfjädrat och gått ut med ramsa. Så det går framåt... :D ! Inatt vaknade hon en gång och då gav jag ramsa*4 så somnade hon om.

Idag ska vi ge henne eget rum, vi har sovit på soffan dessa nätter. Nu flyttar vi till ett annat sovrum och vi gör iordning det rum vi har som sovrum till hennes rum. Hoppas hon inte påverkas av det. Vi ska vara så glada och positiva så att hon blir övertygad om att detta kommer att bli ännu bättre än förut.

:?: Hur länge behöver båda föräldrarna vara med vid nattning och morgon?

Ha en underbar dag :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :D Ni ska alltså inte in igen efter de där två minuterna mer :idea:

Ommöbleringen just nu mitt i alltihop kommer antagligen att förorsaka en del nya frågor. Var beredda på det och odla verkligen Attityden av Sjävklarhet :wink: :!:
sanna76

sjätte natten...

Inlägg av sanna76 »

Nattningen gick perfekt utan varken gnäll eller gnöl och ramsan tog bra. Sedan har hon vaknat upp en massa inatt, 4 ggr. Kan det vara det där bakslaget som ofta kommer? Ramsan har dock tagit varje gång :D ! Och det är ju bra...

På morgonen vaknar hon fortfarande alldeles för tidigt (ca 45 min - 1 tim) och är pigg och ligger och snackar. Vi ger henne en ramsa efter en stund för att upplysa henne och sedan låter vi henne vara ifred så länge som det bara är möjligt. På natten händer ingenting! Hon får ligga och gnöla. Innan vi ska ta upp henne så får vi ofta göra nån åtgärd för att få henne lugn så att vi inte tar upp henne ledsen. Hon blir ju tillslut ledsen/arg av rena tristessen. Jag har läst och läst om tidig morgon och har förstått att det är så här vi ska göra. Ser dock inga framsteg här än. :?: Gör vi rätt? :?: Kommer det att ge med sig tillslut?

:heart: Vi är så stolta över vår tjej som lärt sig att tycka om att sova, lärt sig somna och somna om själv...och snart har hon också lärt sig krypa :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Sanna :!: :D

Grattis till det fina arbete ni utför :D

Angående de tidiga morgonuppvaken skulle jag vilja trycka på det som Anna skrev ovan:
annawahlgren skrev: :!: Ge henne en upplysningsramsa direkt hon vaknar. Läs på i "Tips på vägen" ("Tips och inspiration" i boken Sova hela natten) om tidiga morgnar :wink: :D
Efter denna upplysande ramsa låter ni henne vara ifred.

Kontrollera också att det inte kommer in för mycket ljus från fönstret, helst skall det vara becksvart. Lite ljus från dörrspringan brukar dock inte inverka (enligt min erfarenhet i alla fall).

Annat tips är att sätta en väckarklocka på den tid det är morgon. Ta en som låter högt och ljudligt :lol: Direkt efter väckarklockans signal rusar ni in och gör God Morgon :!: :D

Lycka till :!: :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"