Hej,
jag har föstått och håller med att det verkar bäst att ta bort nappen när man ska lära di små att somna själv och somna om själv.
Frågan är: Kan man ha kvar nappen på dagen?
Min första flicka tog aldrig napp utan tumme istället. Nu har lillfröken börjat nöja sig med napp villket jag känner är ENORM hjälp när vi skall t.ex åka bil så hon i vissa fall börjat skrika som en illbatting. Även i vagnen på dagpromenader har den varit behjälplig.
Eftersom min äldsta aldrig vill sitta i vagnen utan alltid skrek hej vilt så är jag väldigt glad att det nu går bra med lillasyster, men ibland behövs som sagt nappen.
Nån som genomfört kuren med napp nattetid ändå?
Nån som genomfört kuren och tagit bort nappen på natten, men behållit den dagtid?
/Helena
Nappen bort - även på dagen?
Måste erkänna att min minsting har nappen ibland på dagen
Men det är enbart i t ex bilen eller enstaka tråkiga tillfällen i vagnen. Han har den ibland när vi är hemma hos någon annan i samma ålder som går med napp. Då vill ju han ha hans/hennes napp och blir jätteledsen
Då får han ha sin napp istället en stund, tills han lägger ifrån sig den själv
Men det blir i genomsnitt kanske varannan, var tredje dag som han har nappen kortare stunder.
När han sover har han ALDRIG napp. Han hade det före kuren. När vi införde kuren och tog bort den var det precis som AW sagt att han glömde den på en natt
När han sover har han ALDRIG napp. Han hade det före kuren. När vi införde kuren och tog bort den var det precis som AW sagt att han glömde den på en natt
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
Hej,
Förstår hur du tänker. Vår lilla vilde AVSKYR
att åka bil och sitta i vagn är nästan helt uteslutet.
Vi slängde nappen första natten när hon var sex månader och vi gjorde kuren och har aldrig använt den sedan dess. Ibland får jag tankar
om att hon kunde haft napp...bara ibland.
MEN
Vår första flicka hade napp tills hon var knappt tre år. När hon blev lite större var det ofta diskussioner om att "bara" ha nappen när du sover eller vilar. Något som jag tror många har. Hur bestämd jag än var så lyckades hon ibland hitta någon napp på dagen och hur kul blev det
Kan tillägga att det var inga problem att ta bort den. Bytte mot en Barbie på julafton, gnydde lite vid lunchtid och sedan var det glömt.
Så som jag upplever det så har inte barn över 6 månader BEHOV av napp utan det är en vana (dålig
). Och vad tystar vi när vi trycker in nappen i bilen/vagnen/eftermiddagen etc
Så - det blir ingen napp för minstingen och det känns mycket bra
(men inte när jag åker bil...men det får jag väl ta).

Förstår hur du tänker. Vår lilla vilde AVSKYR
MEN
Vår första flicka hade napp tills hon var knappt tre år. När hon blev lite större var det ofta diskussioner om att "bara" ha nappen när du sover eller vilar. Något som jag tror många har. Hur bestämd jag än var så lyckades hon ibland hitta någon napp på dagen och hur kul blev det
Så som jag upplever det så har inte barn över 6 månader BEHOV av napp utan det är en vana (dålig
Så - det blir ingen napp för minstingen och det känns mycket bra
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Vår lilla tjej hade napp men den tog vi bort då vi startade shn och hon glömde bort den första natten.
Dock har vi faktiskt infört den igen på dagtid vid vissa speciella tillfällen. Hon gillar inte alls att ta på sig overallen och skriker då mer än gärna och om jag då sätter henne i bilen och ska åka själv med henne så har hon skrikit så mycket att jag trott att hon ska tuppa av så vid dessa tillfällen har hon fått den. Jag ser dock till att endast ge henne den då hon har ätit. Jag har känt att det är ju inte meningen att hon ska vara så fruktansvärt ledsen när hon egentligen är mätt och belåten.
Mamma till Ella 040927 och Alva 061007 
Båda är barnaboksbarn från start
Båda är barnaboksbarn från start
Hej,
Innan jag genomförde kuren lät jag min lilla kille sova utomhus i sin vagn på rygg på dagarna. Detta var det enda som fungerade riktigt bra tidigare innan kuren så jag har behållt det även efter kuren. Det funkar väldigt bra fortfarande. Eftersom han ligger ute i sin overall så kommer han inte åt sin tumme så vi har behållit nappen. Däremot har han ingen napp på nätterna. Då använder han sin tumme och han ligger på mage. Detta har fungerat bra för oss.
I bilen får han också napp om han vill. Han verkar dock ibland föredra sin tumme vilket jag tycker känns mycket bättre. Han kan också få napp under dagen om han vill. Även här verkar han föredra sin tumme. Jag vet inte om detta är att rekommendera men det har funkat för oss.
vanilja
Innan jag genomförde kuren lät jag min lilla kille sova utomhus i sin vagn på rygg på dagarna. Detta var det enda som fungerade riktigt bra tidigare innan kuren så jag har behållt det även efter kuren. Det funkar väldigt bra fortfarande. Eftersom han ligger ute i sin overall så kommer han inte åt sin tumme så vi har behållit nappen. Däremot har han ingen napp på nätterna. Då använder han sin tumme och han ligger på mage. Detta har fungerat bra för oss.
I bilen får han också napp om han vill. Han verkar dock ibland föredra sin tumme vilket jag tycker känns mycket bättre. Han kan också få napp under dagen om han vill. Även här verkar han föredra sin tumme. Jag vet inte om detta är att rekommendera men det har funkat för oss.
vanilja
Mamma till Noah 7 m?nader
K?rde SHN kuren 31 oktober 2004
K?rde SHN kuren 31 oktober 2004
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Här i Amerika finns en formlig nappindustri. Som ju också har börjat sprida sig tlll Sverige. Här finns Halloween-nappar, Musse Pigg-nappar, allmänna blaffnappar, som täcker halva ansiktet i skojiga figurer...
Varför då
Inget barn över halvåret behöver napp. I fyramånadersåldern avtar sugbehovet drastiskt. Det är också då födointaget behöver kompletteras med annat än bröstmjölk.
På mina resor utanför västvärlden ser jag inte en enda unge som använder napp. Någonstans. I något format.
Det är vi vuxna som skapar det tystande beroende som heter napp - inte barnen
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Napp eller ej, men barnet bör helst inte skrika när man kör bil. Jag och många med mig blir OERHÖRT okoncentrerade när barnet skriker och säkerheten i trafiken måste gå före andra principer anser jag. Napp vid behov i bilen men ALDRIG någon annanstans är min melodi och det funkar för mig.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022