Trotsålder

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Jenny K

Trotsålder

Inlägg av Jenny K »

Hej alla kära

Just nu har vi det välldigt tufft med vår bestämde herr Kevin. Inget verkar vara bra just nu. Sen vår gemensamma semester började för ca 2 veckor sedan så har dagarna varit olidliga :( Det är mycket nej och vill inte hos herrn och så fort det är nått han inte vill eller får så brister det fort ut i gråt och skrik. Kevin blir så arg och frustrerad att han till och med kastar saker omkring sig. Han ska inte äta inte byta blöja inte klä på sig, mm. Han har även börjat att inte vilja sova middag, klättrar ur sin spjälsäng på dagen på kvällen vid läggning samt ca 1 gång per natt och är jätte ledsen. Vid nattning så blir han ledsen så fort vi gått ut och bara några sek så är han ur sängen, vi går tilllbaka med honom till sängen och han klamrar sig då fast och vill kramas och pussas, för att sedan bli ledsen och strax efter komma upp igen. Varför vaknar han nu också på natten :?: han som sovit gott nätterna igenom.

Just nu är vi alla helt ur spår och jag vädjar efter tips och stöd. Runt omkring mig får jag höra hur jobbig han är och att det inte är normalt att få dessa utbrott som han får. detta gör att jag känner mig så svag och blir ledsen. Vet att det inte är ett dugg fel på våran Kevin utan att han har en stark vilja och är envis.

Men snälla hjälp mig hitta min styrka och ge oss tips hur vi ska gå tillväga med allt. :?: :?:
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D På Barnafostran har du en väldig massa läsning om trots :idea:

:D Vad gäller nätterna kan det vara på sin plats med en liten minikur. Se SHN för större barn.

Hur jobbigt han än har det på dagarna behöver han sin sömn på nätterna, och alldeles särskilt därför.

Vill förstås också rekommendera trotskapitlet i Barnaboken - "Jag vill, jag vill inte" :wink: Där kan du förstå vad det är han går igenom, vad trotsåldern så att säga är till för, och vilken sorts hjälp han behöver - aktiv hjälp, aktivt stöd, inte "tröst". För det som händer är inte farligt eller fel. Det är bara svårt.

Omgivningen som är så snabb till att tycka, tycker jag du ska avkräva lite konstruktiva råd. Hur tycker de att du ska göra? Vad skulle DE ha gjort?

Jag tror inte du kommer att bli så imponerad av svaren :roll:

Det är så lätt att fördöma. Men små barn ska inte fördömas. Deras beteende måste stundom rättas till, det är det hela. Och det ska göras kärleksfullt och lugnt, ledande och hjälpande :wink: utifrån deras eget intresse :!: Reaktionen efteråt ska vara lättnad. Det är "beviset" på att man gjort rätt.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Tack för lirte tips Anna!

Det där med att han klättrar ur sängen och att han gör det nattetid, vi går in och lägger tillbaka honom utan ett ljud, men han vill ha sin radio på :shock: vi har då tryckt på den skiva som brukar spelas då han nattas. Är det fel att trycka på den :?: inatt så blev han helt förtvivlad och hoppade ur säbgen då vi gått ur rummet och inte tryckt på spelaren och fullkomligt skrek på oss mitt i natten. Så hur gör vi här. I går vid nattning gick han endast upp två gåbger innan han somnade vi satt på en stol utanför och kunde snabbt haffa honom. Kevin var hos sin mormor för två dagar sen och även där provade han med henne att gå ur sängen vid läggning men däremot inget under natten :?:
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Nu kommer lite mer funderungar :D När vi går in och lägger tillrätta då herrn hoppat ur sängen då vi nattat honom så lägger vi bara coolt tillbaka honom utan ett ord och går sedan ut vilket fungerar bra utan nån ramsa. Men på natten då han kommer upp ska vi bara helt lika cool lägga honom tillbaka utan ramsa :?: jag vet att ramsan då skulle göra honom sur :x jag brukar i värsta fall säga att det är natt nu alla sover och går sedan ut.

Detta med musiken tror jag att jag kommer att lösa så att jag låter radion stå på med låg volym under natten, är det helt galet :?: någon annan med liknande erfarenhet.
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Jenny K skrev:jag vet att ramsan då skulle göra honom sur :x jag brukar i värsta fall säga att det är natt nu alla sover och går sedan ut.
:D Varför krångla till saker :?: Du säger ju godnatt, när du lägger honom, antar jag. Utveckla det godnattet till en ramsa, dvs du upprepar x4, med glad och vanlig, vänlig, kanske t o m lite småhurtig röst, som signalerar att allt är trevligt och bra och toppen på alla vis.

Varför skulle en sådan ramsa göra honom sur? Utgå inte från sådant som kallas negativa förväntningar och som är utomodentligt självuppfyllande :!:

Små barn liksom vi alla vaknar till många gånger under natten. Vi vuxna minns det knappt eller inte alls, eftersom vi VET att det är natt och på natten sover man. Små barn vet inte alltid det, utan de frågar om vad som gäller. Då kan du inte springa in och sätta på radion/skivan varenda gång.

Så sluta med det. Låt ramsan ta över. Det är det den är till för. Läs på i Verktygslådan så förstår du!

Och viktigast av allt, höll jag på att säga, är skrattet-till-go'nattet.
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

I natt så körde vi på ramsan. Då han vaknat vid 23.30 och sprang sen upp sjuttioelva gånger med ca 2 sek mellanrum, han flyger i stort sätt ur sängen. Inatt var han dessutom riktigt arg och sa att han inte ville sova och släpp mig så fort vi bar i honom, men snabbt in och ut ur hans rum med ramsan och efter mycket gråt så somnade han ca två timmar senare och kom upp vid 06.30 tiden, vi nattade honom 19.30.
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Betstäm er :D "Fråga" inte barnet. Det gäller att tro på det man gör och ha ett mål för ögonen :idea: Och sedan genomföra därefter.

Då är tjafset ur världen på 3-4-5 nätter.

Ta ledningen, var det :wink: :lol:
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Hej!

Nu är vi inne på tredje natten med en bestämd attityd vill säga (har pågått i 2 veckors tid) Pappan i familjen har tagit ledningen. sitter nu på en stol utanför rummet vid nattning, är det ok att han efter ca 20 gånger herrn gått upp säger med en bestämd stämma att nu är det natt nu sover vi :?: på natten går han fortfarande upp ca 1-2 gånger pappa ligger på en madrass utanför rummet under natten och kan snabbt lägga tillbaka honom. De senaste två nätterna har det inte varit några protester alls. Ang trotset så har vi börjat läsa på men får tyvärr fortfarande tråkiga tips att ge honom lugnande m.m för att komma till ro :evil: :( men vi kämpar på som föräldrar 8) Vad har ni för tips då tex barnet slänger saker omkrins sig, välter saker vid utbrotten :?:
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Ville bara tillägga en sak. Nu har det gått ca 1 tim och tio min sen vi nattade kevin och han har säkert hoppat upp 40 gånger :x men denna kväll märker kevins pappa att herrn verkar tycka det är kul att pappa kommer in och lägger honom tillbaka..... kevin ler och passar på att hinna peta pappa i naveln :twisted: varje gång pappa lägger ner honom i hans säng grabbar han tag om pappas huvud och pussar honom.
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Jenny K skrev:Ang trotset så har vi börjat läsa på men får tyvärr fortfarande tråkiga tips att ge honom lugnande m.m för att komma till ro :evil: :(
:D Kära rara, du kan väl ändå inte mena att du får sådana råd i Barnaboken eller här på forumen i alla trotstrådar :shock: :?:

Så läs bättre. Läs på bättre :!: Även mitt förra svar.

Och läs på rätt ställen, om man säger :shock: 8) :lol:

"Vad har ni för tips då tex barnet slänger saker omkring sig, välter saker vid utbrotten" undrar du nu också. Utbrotten ska 1. undvikas dvs förebyggas, och om det inte går, 2. bemötas rätt (vilket barnets slutliga reaktion av lättnad visar att man gjort).

I Barnaboken hittar du förklaringen till trotsåldern liksom mängder av exempel på rätt (och fel) bemötanden av trotsutbrott i kapitlet "Jag vill, jag vill inte!"
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Nej jag menade förstås inte att jag fått dessa råd här utan av omgivningen tråkigt nog :evil:

Men nu till detta hoppande ur sin säng kvälls tid samt natte tid. Efter ca 1 1/2 timma börjar pappa tröttna på detta men fortsätter med samma bestämda attityd. Men kevin han bara hoppar ur och ur och tycks tycka det hela lite skoj. Pappa har både provat att bara ramsat och även med barsk stämma sagt att nu räcker det nu är det natt men poletten tyck ännu inte ramlat ner. Ska vi sitta utanför så att han ser oss :?:
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Som sagt, läs på SHN för större barn.

Jaga också gärna rätt på en tråd som sign. Patrik står för, om kuren för äldre barn.

Pappa ska inte "pröva" saker och heller inte vänta sig godkännande nickningar från sonen. Han ska genomföra saker och ting målmedvetet, vänligt men bestämt, och hela tiden ha målet för ögonen: det lilla barnets ostörda, sammanhängande nattsömn.
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Tänkte bara uppdatera lite hur det går för oss.

Idag vid middags luren som är vid 12.30- ca 14.00 körde vi benhårt med att lägga tillbaka då herrn kom upp, provade att låta honom gå i sängen själv då han tagit sig ur men efter ca 10 gånger kom han på att han helt plötsligt inte kunde :shock: detta pågick i 1 1/2 timma så mot slutet var det lite protester men när han slutat så gick jag in han hade då inte sovit ett dugg.

Hur ska vi göra då han vid varje gång vi kommer in för att stjälpa honom i säng vill ha en puss :?: om han inte får det utbryts vilda protester.

Jag har läst att det bästa är att bara en tar de dagar det tar för att bryta mönstret men här hemma tar vi några dagar och nätter var.
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Ja då var vi in´ne på femte kvällen, i två nätter så har Kevin inte kommit upp men på kvällarna vid nattning tar det fortfarande mellan 1 1/2 tim -2 tim men däremot inga protester. Vi lät honom klättra i sin säng själv men efter ca 30 tal gånger så kom han på att han inte kunde och blev sur, han har även i kväll provat att krypa under sin säng. Men pappa bensätter sig utan att darra på rösten efter att ha ramsat ca 40 gånger än så länge, men samma självklara attityd stjälper han kevin i säng och går snabbt ut med ramsan.

Finns det nått mer vi kan göra då poletten inte tycks falla ner :roll: :?:
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
Jenny K

Inlägg av Jenny K »

Hej! Nu sover "prinsen" :D ikväll tog det pappa ca 1 tim och 15 min. Men ikväll testade kevin en massa som att krypa under sängen, att pappa skulle pussa och krama hans gosedjur, pussa pappa ca 100 gånger. banka i väggen för att pappa skulle tro att han hoppat ur sängen m.m.

På lördag ska vi iväg på bröllop och kevin ska då vara hos mormor som är hans andra hem och är mkt trygg där, men är det ok att lämna honom där nu när vi är mitt uppe i detta :?:
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "