krångel

Skriv svar
ellen05

krångel

Inlägg av ellen05 »

Hejsan

Nu har vi haft problem med tjejens andra dagslur i ca två veckors tid. Hon börjar gråta redan då vi för henne till sängen och ibland kan hon ligga i sängen och protestera i ca 45min. Oftast somnar hon nog ändå på 5 minuter, men inte utan gråt. Hon är rätt ledsen och ramsar vi pånytt efter en stund blir hon oftast vrålarg. Så ofta låter vi henne vara efter att vi lagt ner henne och ramsat på vägen ut. (Hon sover inne i spjälsäng) Så nu behöver jag lite råd av någon.

Hennes schema:
morgon 7.30
sova 11-12.30
sova 15.30-16.15
Natt 19.30-7.30

Första dagsluren fungerar bra, hon somnar på ca en minut, och högst gnäller lite. Till natten somnar hon också utan något extra!

tacksam för tips
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Hej ellen!

Vi hade exakt samma schema till vår Maja, men vi har rätt nyligen kortat ner eftermiddagsluren till 20 minuter istället samt förskjutit den en aning. Snart är det ju dags för att minska till 13,5 timme per dygn och vi föbreder henne till en lur per dag genom att börja med en 20 minuters istället för 45. Kanske kan ni lägga luren 16.00-16.20? Hoppas att det löser sig!
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
ellen05

Inlägg av ellen05 »

Tack

Nu har vi lagt andra luren mellan 16 och 16.20 och det fungerar massor bättre.

kram
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: Bra, bra :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Smyger in här och knycker åt mig MajaMammas tips på schema (fastän vi har 19-07, får justera med en halvtimme)
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429

Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :!:
ellen05

fråga om dagslurar och mattider

Inlägg av ellen05 »

Hej på er.

Ja - det var ju inte så länge sen vi kortade ner andra luren till 20min istället för 45. Men så fort vi gjorde det fungera det så bra igen. MEN nu har vi problem igen...
Lilltjejen tycker tydligen att det är alldeles på tok för tidigt att sova kl 16. Hon är inte alls trött och har svårt att komma till ro. Hon somnar fortfarande bra kl 11, men som sagt inte kl 16.

Jag har suttit och funderat om jag helt och hållet skall slopa andra luren. Men samtidigt tycker jag att hon är lite liten för att bara sova en gång om dagen. Men jag skulle inte heller vilja senarelägga andra luren eftersom jag vill att hon är trött vid 19.30, då det är godnatt! Kanske en feminutare på kvällen?? Men räcker det ifall jag förlänger första och enda luren till 2 h?? Ja, en massa funderingar. Hoppas någon har kloka råd att ge!

JA, ännu en annan sak. Lilltjejen äter
7.30 välling
10.00 Gröt, smörgås + mjölk
14.00 Potatis, grönsaker, kött + mjölk
18.00 Potatis och grönsaker
19.00 Välling'

En viss BVC tant tycker alltså fortfarande att tjejen äter på tok för lite. Hon tycker att jag definitivt borde lägga in åtminstone ett grötmål innan läggdags. Så till frågan: tycker ni att jag borde ge henne gröt innan läggdags?? Isf kan jag tidigarelägga gröten på moronen med en timme osv..
Men ni ser, jag får själv ingen rätsida på tjejens schema så jag tar tacksamt snabbt emot lite synpunkter och idér. Tjejen växer ju bra, sover bra på natten så bara med tanke på det borde hon nog inte äta en gång till. Men hon är ju snart ett år??

1000-tack
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Ellen!
Jag svarar angående maten :)
Du har rätt antal mål, att äta oftare skulle bara förstöra aptiten. Småätande är inte bra för någon, inte ens BVC-tanter. :D
Fortsätt med de mål du har och låt henne äta sig mätt på dom, så får hon vad hon behöver.

:idea: En sak tycker jag du borde ändra: Ge bara mjölk till gröten, inte till maten, eftersom det försämrar järnupptaget från maten. Vatten eller egen juice (utan socker förstås) är bäst. När det gäller järnrik mat ska man alltid ha något c-vitaminrikt till maten för att tillgodogöra sig järnet.

Så här ser Karls matrutin ut:
7.00: Smörgås/ägg/gröt Inte allt men två av dessa.
10.00 Mat med grönsaker som han plockar i sig själv. Ibland får han frukt till efterrätt om han inte verkar mätt.
13.00ca Mellanmål med smörgås och frukt eller något annat som råkar finnas
16-17.00 Middag, lika som lunch
18.30 välling

Det är lika många mål men mer till frukost.

När det gäller sömnen har vi ungefär samma funderingar som du. Karl har haft en lur (1½ timme)ett tag och det fungerade väldigt bra i några veckor. Sen började han verka trött tidigare, somnade mitt i maten flera gånger :shock: Så nu sover han också 3,5 timme efter att han gått upp. Jag har också haft 20 minuters lur på eftermiddagen men det har funkat dåligt. (Blev ju för mycket sömn egentligen) Idag hade han 5 minuter bara, lite senare.
ellen05

Inlägg av ellen05 »

Tack för tipsen angående maten. Har läst och tagit till mej ;)

Om någon har tips angående sömnen tar jag gärna emot.

kram på er alla!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

susanneethel skrev: Småätande är inte bra för någon, inte ens BVC-tanter.
:D Tack för de orden, de värmde :lol: :lol:

Envisas lilla älsklingen med att krångla fyra dagar till vid samma lur och på samma sätt, tycker jag visst du kan övergå till bara en dagslur. Förläng den möjligen; hon ska ju ha sina 13,5 tim/dygn. Under övergångstiden kan du lägga henne en halvtimme tidigare på kvällen :wink: Det märker hon inte men det kan hon behöva i början.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"