Bakslag tredje natten - varför?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
lenita

Bakslag tredje natten - varför?

Inlägg av lenita »

Hej!

Har tidigare beskrivit kuren som vi påbörjat under tråden "Nu går det bättre!". Nu har tredje natten avklarats med lite sämre resultat än jag förväntat mig :(

Först och främst tog det längre tid vid läggning innan hon somnade in (Detta ca 19.14, efter att ha lagt henne 18.45 och utnyttjat marginalkvarten. Enligt schema ska hon lägga 19.00).

Sedan vakade hon 22.00 och då tog det ca 50 min innan hon somnat in, det efter att jag gett ett besked och påminnt ganska många gånger.

Under vargtimmarna vaknade hon 04.20 och då tog det återigen ca 45 min innan hon somat om. Denna gång gav jag inget besked men fick påminna i flera omgångar. Hon ropade att hon ville ha välling och tutte, vilket hon tidigar knappt nämnt, men nu var det som att hon fått dille på detta :?

Hon ska enl schema vakna 07.00, men strax innan 06.30 vaknade hon och var missnöjd. Jag ramsade två ggr och inväntade att hon var tyst och lugn och stomade glatt in för att göra morgon kl 06.30. Var detta fel? Tänkte som så att jag utnyttjade marginalkvarten, vi lade ju henne 18.45...

Med tanke på att andra natten sov hon helt utan att jag behövde påminna så var jag inställd på detta även denn natt...det gick liksom åt fel håll :? Men detta kanske är helt naturligt, någon som vet :?: :?: :?:
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
http://www.familjeliv.se/hem/lento/presentation.php
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Håll dig gärna till samma tråd när det gäller samma kur och samma barn. Det är lättare att hålla koll på vad som har hänt innan.

Hon är ju en ganska stor dam och ifrågasätter om du verkligen har koll på vad du gör. Nu har det gått ganska bra två nätter och jag skulle tippa att detta var en sista ordentlig frågestund innan det vänder. Förutsatt att du svarade ordentligt på hennes frågor. Det tycker jag att du verkar ha gjort.

Aningen mycket ramsande kanske vid 22, men det är svårt att säga. Att du tog up när hon var nöjd före 7 är klart ok tycker jag.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, LO :wink: :D

Måste verkligen poängtera vikten av att du håller dig till samma tråd om samma barn i samma kur :idea: Vi som vill följa och stödja har inte stor chans att hänga med i utvecklingen om du skapar nya trådar hela tiden :!:

Lite tips utifrån det du skriver här:

:!: Bli inte otålig. Läs Lathunden igen och igen. Du har just börjat. Alla polletter har inte trillat ner hos lilla barnet än. Hon ställer frågor.

:!: Överarbeta inte. Lär dig lyssna av. Ge henne en chans att lösa saker själv. Det betyder inte att hon inte ska ha svar - genast hon verkligen frågar efter dem - men att hon ska få tid att smälta, hantera, bearbeta svaren hon får och verkligen ta dem till sig. Bombardera henne inte med ingripanden när du väl gett besked/svar :idea:

:!: Trilla inte i den ganska vanliga fällan att gradvis lägga över ansvaret på barnet. "Få se hur nästa natt blir", typ - det är du, den som genomför kuren, som är ledaren och förblir ledaren och det är inte vad barnet gör och inte gör som är det viktigaste här utan vad man själv gör och inte gör. En körkortselev kan du inte visa i två lektioner hur man kör och sedan vänta dig att han/hon kan alltihop, medan du sitter bredvid och noterar mer eller mindre dåliga "resultat".

:!: De allra flesta barn som kuras sover som drömmar i början därför att de helt enkelt är utmattade och blir så glada över att äntligen få LOV att sova och HJÄLP att komma i ro i stället för att hållas vakna, "tröstas", matas etc. Efter ett antal dygn när man sovit mer än förmodligen någonsin förut i hela sitt lilla liv, kan man tro att man är utsövd. Det är man inte :roll: Än :oops: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
lenita

Inlägg av lenita »

Hej och tack för er svar!

Har äntligen kommit in i forumet efter att inloggningen strulat. Lovar att hålla mig till denna tråd framöver...tyckte att responsen avtog så jag tänkte att en ny tråd kanske ger någon kommentar på mina funderingar :oops: Nu ser jag ju att när man är inloggad ser man nya inlägg även i gamla trådar :oops: Sorry :(

Kan berätta att det går jätte bra för oss. Nu har även pappan laggt henne och fått henne att lyssna till ramsan. Även pappa är övertygad om att detta var något som förde gott med sig :D Det är så otroligt skönt med läggningarna nu jämfört när vi tidigare kämpade i minst en timma :!: Vi är nu inne på den sjunde natten.

Förra natten sov hon helt utan att vi behövde ramsa, hörde dock att hon vaknade en gång vid 03.00 och en gång vid 05.00. Sedan vaknade hon vid 06.30 och jag inväntade lugn och tog upp henne. Genade lite med tiderna där men ville inte att hon skulle börja skrika upp sig och riskera att få ramsa ramsa ramsa...kankse dumt, men nu är det gjort :oops:

Det som dock känns lite tråkigt är att hon fortfarande blir ledsen/arg vid läggning då vi närmar oss sängen och hon vet vad som väntar. Hon kämpar inte emot på samma sätt som de första kvällarna men hon blir upprörd... :(

Har någon tips på vad som kan göra saken bättre? Man ska väl inte "busa" i spjälsängen utan där ska bara sovas?
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Skrattet-till-go'nattet ska aldrig försummas. Och ske utanför rummet. Läggningen ska högst ta två minuter och vara saklig, inget dröjande å tröskeln och darrande på handen. Och du ska nte ta upp henne för att slipa "ramsa, ramsa, ramsa..." Håll tiderna! Annars har hon ingen chans att lära sig vad som gäller och det är bara precis det hon frågar efter.

Håll målet för ögonen. Att sova är en ynnest. At sova mätt och belåten, nöjd och glad, och fredad för vargen i alla dess skepnader - det är ungefär den största fröjd en människa kan få uppleva. Liten som stor.

Att få sova är ingen påfrestning, så ge rätt svar, i din attityd :!: Snart kommer hon (i så fall) att formligen älska att få lägga sig.
lenita

Inlägg av lenita »

Hej och återigen tack Anna :D

Då ska jag verkligen hålla tiderna i morgon...har nämligen tagit upp henne en halvtimma för tidigt även denna morgon :oops:

Annars körv vi med skrattet till go´nattet, hon börjar dock bli lite svårflörtad. Får verkligen använda fantasin :D

Har några nya funderingar....ska vi fortsätta köra med bekräftelseramsa efter uppföljningsveckan :?: Nu gör vi som så att då det varit tyst en liten stund går vi utanför dörren och bekräftar mjukt och tyst. Ibland förblir det helt tyst och ibland frågar hon på nytt....frågar hon på nytt väntar vi ett tag och bekräftar sedan igen tills ramsan gett sista ordet. Ska vi alltid framöver göra så, eller :?:

När man fått ramsan att sitta räcker det att säga en gång, dvs " Natti,natti, sov så gott" eller ska den ges x4 :?: Har hittils alltid gett den x4.

Kan man ändra dagsramsan lite :?: I dagsläget säger vi "puss och kram,sov så gott", men när hon börjar dagis igen i augusti kanske det är opassande för personalen. Tänkte att vi bara skulle börja säga "sov så gott". Svammlar jag helt och hållet eller är det någon som förstår hur jag tänker?
lenita

Inlägg av lenita »

Hej igen!

Är det någon som har några svar på mina funderingar i ovanstående inlägg :?: :?: :?:

Kankse lite otålig...har försökt finna svaren, får försöka igen :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Efter sju nätter vet hon vad som gäller, även om inte allting "satt" sig än. Bekräftelsen drar man ihop med påminnelsen tidigare än så. Det står att läsa i Verktygslådan om det.

Ramsan ska du inte ändra nu mitt i alltihop! Läs på om den också :idea:

Härligt att ni gör ett så bra jobb :!: Detta är en ynnest och en tillgång för henne, inte en påfrestning.

Fortsätt nu och håll målet för ögonen. Inte för dagis skull, tycker jag :shock: utan för lilla barnets - den goda nattsömnen.

Hemfall inte åt att trösta eller sega ut på nattningarna om hon är på dåligt humör. Bär er åt extra ordentligt som om allting vore strålande bra och hon vore hur glad som helst :!: Då blir hon det snart också. DET är nämligen svaret hon söker.
lenita

Inlägg av lenita »

Tack för svar Anna!

Har nu beställt den nya versionen av Barnaboken, hinner börja läsa innan nästa kommer i oktober :D Väntar med spänning på att avin ska dimpa ned i postlådan.

Egentligen bekräftar vi vid en ev påminnelse i och med tonfallet på sista versen. Bra då vet jag hur vi ska tänka!

Ska följa ditt råd och inte ändra ramsan. Får informera dagispersonalen och sen får dem anända den så gott dem kan, kan ju inte begära att de ska läsa in sig på denna filosofi :? Förhoppningsvis är det inget nytt för dem :)

Ikväll gick nattningen och skrattet till go´nattet jättebra trots att hon slog sig då vi busade och det för en stund blev tårar :? Däremot är hon morgonpigg och vaknar mellan 30-45 min innan hennes natt är slut. Men vi håller henne på sträckbänken och ramsar och tar upp henne tidigast en kvart innan egentlig tid.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

lenita skrev: Ska följa ditt råd och inte ändra ramsan. Får informera dagispersonalen och sen får dem anända den så gott dem kan, kan ju inte begära att de ska läsa in sig på denna filosofi :? Förhoppningsvis är det inget nytt för dem :)
Hej!
Angående ramsan/filosofin och dagis har jag skrivit några rader här:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7373

Lycka till :!:
och grattis till fint jobb hittills!
/Fjällmor
lenita

Inlägg av lenita »

Tack Fjällfolket för tips och uppmuntran!

Vet dock att vårt dagis inte har just den rutinen vad gäller tiderna. När man frågar hur länge dotter har sovit ser de rätt så frågande ut och säger "ja, lite drygt en timma, ungefär" :( Får käslan av att där sover barnen så länge dem vill och personalen vet inte hur länge detta är från barn till barn. Däremot frågade dem mig om vi hade något önskemål om hur länge hon högst får sova....vilket jag genast svarade på att mer än 1,5 h är inte nödvändigt. Har även hänt att hon inte sovit alls på hela dagen...att dem inte fått henne att somna :?

Hon har gått på dagis i några månader nu och kommer att få vara kvar där fram till att lillasyster/lillebror kommer till världen. Det känns bra att hon inte har så lång tid kvar nu innan hon får ledigt och får vara hemma med mig och lillen/lillan :D

Tack än en gång :D
lenita

Inlägg av lenita »

Då var uppföljningsveckan avslutad och lilltjejen har gått och blivit sjuk...febrig, snorig och hostar :(

Rutinerna och schema har hållits ganska bra, men på dagen lät jag henne sova längre än de 1,5 h hon ska. Hon sov då totalt lite drygt 2 h. Var detta fel :?: vet att hon behöver få sova för att snabbare kunna friskna till :!: Läggningen gick som tidigare kvällar bra, trots att hon sovit mer under dagen.

Hur ska man tänka då barnet blir sjukt? Vill inte känna osäkerhet och därmed släppa in vargarna :? :!:

Tacksam för vägledning :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
två timmar är ju två marginalkvartar över 1,5 timme, så det är ju inget att fundera över. Skulle hon sova ännu mer, så tycker inte jag att du ska ta något för det heller. Det värsta som kan hända är att en kväll eller natt blir lite orolig, för att hon sovit för mycket.
Det rättar man sedan till nästa dag i så fall genom att hålla schemat ordentligt.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
lenita

Inlägg av lenita »

Tack LO :D

Det känns bra att höra :D . Skulle dock inte kunna neka henne att sova då jag ser att hon verkligen behöver det :D

Natten har gått bra trots feber och hosta. Har gett henne alvedon och varit in och tittat till henne då och då. Hon har sovit i princip hela natten. Är betydligt bättre, febern borta :D

Fortsätter som vanligt enligt schema och utnyttjar marginalkvartena :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "