Nu går det bättre!!!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
lenita

Nu går det bättre!!!

Inlägg av lenita »

Hej vill bara skriva för att berätta hur det går med kuren! Är i skrivande stund inne på första natten!

Lilltjejen tog lång tid på sig att somna på kvällen, 1 h 20 min :!: Tyckte inte att ramsan tog, vilken den ju inte riktigt ska göra i ett så tidigt skede :? .

Hon somnade alltså 20.20 för att sedan vakna och fråga mellan 22.22 och 22.49, sedan lugnt till 23.10 då nya frågor kommer och hon somnar slutligen 23.30 :!: Efter dessa pass sov hon ända tills nyligt, 04.50 :D Gick då in och gav besked och några lugna påminnelser därefter.Nu sover hon igen från ca 05.10:sleep:

Denna senaste gången sprang jag inte in då jag hörde henne säga "mamma" eller "pappa" ty det lät så lugnt (hon pratar i sömnen ibland och jag tänkte att det var nog det hon gjorde...) Men då det upprepades gav jag lugn påminnelse utanför dörren och det blev tyst. Ingen bekräftelse dock eftersom påminnelsen gav sisita ordet, var detta fel? Borde jag gå in och ge besked vid minsta lilla prat och ska jag bekräfta fastän påminnelsen ger sista ordet? Känns inte som nödvändigt :?

Nu börjar det i alla fall kännas bättre efter en jobbig start....

Tacksam om någon orkar och vill ge lite respons på mina frågor och vår start!!! :heart:

Snart är det dags för en kopp kaffe efter en lång natt :D
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
http://www.familjeliv.se/hem/lento/presentation.php
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej lenita :D
Jag tycker det verkar som omdet gått jättebra för er :D
Lite gnissel i maskineriet måste det ju få vara i början :wink:
Hoppas denna natten blir bättre - om ett par veckor kommer du att vara så tacksam att du gjort detta :!:

Kramar och lycka till :!:
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
lenita

Inlägg av lenita »

Hej och tack för responsen miar70!

Nu är andra natten avklarad och det gick ännu bättre än första :D Lilltjejen har ju i o f inte strulat så mkt nattetid innan kuren utan det är mest läggningarna som inte har fungerat. Men vi har infört en hel del nytt, nytt rum, återinfört spjälsäng och tagit bort tutten. Allt detta har hon accepterat och tagit till sig mkt bra! :D

Denna andra natt tog det 23 minuter innan hon accepterade ramsan och somnade in. Jag behövde inte gå in och ge något nytt besked efter läggningen :) Stort framsteg :!: Sen sov hon hela natten fram till det att vi väkte henne. Hörde att hon vaknade till och gnydde lite någon gång under natten, men hon somnade om själv utan ramsa :D

Det som har kännts jobbigt är att hon blir ursinning så fort jag lägger ned henne i spjälsängen. Har stora problem med att lägga henne tillrätta och hålla med solfjädern...är det något som går över eller skulle det kanske vara bättre att hädanefter inte lägga tillrätta utan bara sätta ned henne i sängen och gå med ramsan :?: :?: :?: Behöver lite vägledning här!

Det ska bli spännande att se hur dagsluren går i dag :D
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej lenita :D

Jättefint jobbat med nätterna :!: :D

Jag är dåligt påläst gällande kur för äldre barn men vill försöka svara dig.

:arrow: hur länge solfjädrar du :?:

Jag funderar på om du möjligtvis står kvar alldeles för länge. Nöj dig istället med ett kort "tryck" över ryggen och gå sen med ramsan. Sen kan du kanske t.o.m. behöva backa ännu mer och strunta i solfjäder helt. Beskedet ges ändå via nattrutinerna och ramsan.

Lycka till :!: :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

Oj, nu ser jag ju att ni "bara" kurat två nätter... Blir osäker på om mitt råd är bra eller ej :? Efterlyser hjälp från erfaren "äldre barn-kurare" :!: :D
lenita

Inlägg av lenita »

Hej och tack Nancy :D

Ja, vi har ju bara kört två nätter... Jag försöker hålla henne med solfjädern så att hon blir tyst och lugn, eller åtminstone lugnare (enligt boken). Men hon lyckas vrida sig ur solfjädern ibland och är på väg att ställa sig upp och då lägger jag ned henne igen och håller, men det är inte lätt. Otroligt vad stark hon är!!!

Solfjädern håller jag nog ganska länge över 10 sek. Det är väl tanken att de ska bli lugna innan ramsan ges eller?

Har för mig att jag läst om något äldre barn som bara sattes ned i sängen utan tillrättaläggande för att sedan få ramsan.. :? .
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej igen :D

Andra natten är ju inte så "bara" :wink: , menade att jag kanske gav fel råd eftersom ni fortfarande är i början av kuren :!: :D

Det stämmer nog som du sa, att äldre barn läggs ned utan solfjäder men jag vet inte från vilken ålder.

Hoppas att du får svar på hur man går tillväga i just ert fall :!: :D

Hälsningar från Nancy
lenita

Inlägg av lenita »

Nu har hon somnat in för natt nummer tre, puh :D :? :!:

Denna gång var det samma sak vid tillrättaläggandet, mkt protester. Hon ville inte heller springa in till sovrummet och visa sängen glatt som tidigare. När det var dags att spring till rummet kom hon på vad som väntade och blev ledsen....vi fick ändra taktik och "flyga flygplan" till sängen. Detta känns som ett stort baksteg i processen :cry: Hur ska vi lösa detta, är det någon annan som känner igen sig :?:

Det tog dessutom längre tid än kvällen innan, tills ramsan gav sista ordet och hon sov. Var inställd på att det skulle gå snabbare än kvällen före och att det skall fortsätta åt det hållet varje kväll. Vi lade henne en kvart tidigare än schemat pga hon var så trött...var det dumt? Marginalkvarten kan väl användas i sådana fall? Nåja, det är väl bara att fortsätta processen med en självklar attityd :D

Ska nu försöka få lite välbehövd sömn :D :D :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "