mental övertrötthet!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Tina-Stina

mental övertrötthet!!

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Tycker så synd om lillkillen vid de tillfällen som det poppar in besökare vid de mest konstiga tider, när han egentligen ska sova! Och ingen respekt för hans sömn, utan ska stoja osv med honom! "inte ska väl du sova nu! du är ju en stor kille! " osv. :evil: Jag håller dessutom på att spika schemat!!
Och vips så har han kommit över gränsen! övertrött. :( Och nästan stört omöjligt att få honom till ro. Hur gör man lättast? (förutom att kasta ut besöken..!) :lol:
Försöker vagna, buffa , solfjädra osv. men det fungerar inte så effektivt som jag hoppas på. Hur gör ni andra?
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Kasta ut besökaren - i alla fall från där han ska sova.
Håll tiderna och därmed basta! (Råg i ryggen till dig att säga till vännerna)
Stor kille :shock: Jag trodde först att det var han som var drygt två år, men såg att han var 4 månader. Hur tänker folk???

En annan tankre/fundering - gjorde de likadant med tjejen när hon var bebis? Alltså sa att hon inte skulle sova för att hon var så stor?

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

Jag har envist stått fast vid min åsikt. Många gånger har jag märkt att jag pratar med (VUXNA!) besökare precis på samma sätt som jag gör med små barn som har lite svårt att förstå saker och ting: "Nu ska bebisen sova. Varför? För att annars blir bebisen trött, förstår du. Jo, han blir trött. Nu ska bebisen sova. När bebisen har sovit klart får du träffa honom igen. Gonattis, bebis! Hejdå, vi ses snart!" :shock: :oops: :lol:

När jag sedan går in i barnkammaren för att lägga honom inser jag att upprepning fungerar lika bra på vuxna som med barn... :roll: :lol: Så, förklara inte för mycket. Säg bara att bebisen ska sova, punkt.
* Ny adress! http://www.stilla-sinne.biz
* Mamma till :heart: "Skalman" :heart: född 21/12-05.
* Forumet är alltid Hem, även om jag är här rätt så sällan nuförtiden. :-)
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Ja, visst undrar man hur de tänker egentligen! Och ändå är det mest släkten som gör så här! Och i vår släkt hjälper det inte att säja till..de bryr sig inte vad man säjer..
Känns som om jag aldrig kommer iordning med schemat!
Ja, de gjorde likadant med tjejen. Och då hade jag inte hittat A.W och barnaboken..så vid den tiden visste jag inte själv hur det skulle vara.
:( Hon fick inte speciellt mycket sömn!!

Får hela tiden kommentarer att de tycker att jag överdriver med allt som rör sömn och tider, " Hur klarar sig alla andra barn då?" men det är ju så man får det att fungera..

Har precis lagt lillkillen som missade sin lur kl 16 pga. att farfar skulle stoja med honom...Övertrött och skrek :cry: Jag kunde knappt få honom lugn! :cry: Det skär i hjärtat..
Sover dock gott nu.
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej :D

Kan du inte helt sonika ta din lille kille och lägga honom. Farfar ( eller ngn annan) lär väl inte ta honom ifrån dig om du går iväg. Vad är det värsta som kan hända :shock:

Du måste helt enkelt visa vem som bestämmer inför din släkt om inte annat för sonens skull. Även om det är jobbigt får du ta den striden. Jag tycker inte du behöver ge dig in i långa resonemang om varför, bara berätta att det här funkar för er.

Jag brukar undvika att prata i termer om schema osv om jag pratar med någon som inte alls är insatt alt extremt jobbig motståndare till metoden. Ibland säger jag t om att Vega är sig egen lilla klocka som visar att hon är hungrig och trött på bestämda tider ungefär. Om någon säger emot- hon ser inte alls trött ut- brukar jag svara. Får hon inte sova nu blir hon övertrött senare- jag som är mamma vet bäst hur Vega fungerar 8) ....Det sista brukar faktiskt många ha svårt att säga emot...

En del tycker kanske det är fegt att inte ta strid- men jag tycker faktiskt inte man ska behöva rättfärdiga sig hela tiden om man inte orkar. Jag vet att AW har skrivit någonstans att att hon brukar svara de som bättre vet hur man ska sköta sitt eget liv :? - jaaa det ska jag tänka på eller -du har säkert helt rätt- och sedan göra på sitt sätt ändå. :wink:

Usch jag blir jätteirriterad på människor som inte respekterar andras vilja/val :evil: Det är därför jag reagerar så starkt.

Lycka till

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
JosseS

Inlägg av JosseS »

Känner igen det där... Om sällskapet var inne skulle jag se till att prinsen får sova ostört i vagnen ute i stället (ja om man har möjlighet till det vill säga) och tvärtom om de satt ute. Tråkigt när respekten tryter. Stå på dig för din sons skull. Lycka till :-)
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Tack alla för svar och pepping!
Det behöver jag verkligen!
Jag tar era råd och står på mej!
:D
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Sullan

Stå på dig!!!

Inlägg av Sullan »

Har inga råd vill bara säga som de andra, stå på dig!!! Har du nu kommit så långt att du håller på att spika ett schema så kör på det och igonorera vad besökarna tycker ör vad vet de om ditt barn :?: Vi har alltid varit stenhårda med stora killens tider och endast i undantagsfall ruckat på dem (om vi kör bil någonstanns lågnt etc). Först nu när han är nästan tre år är vi lite mer flexibla utan att för den skull ändra rutinerna radikalt. Vi har sagt till besökare att komma efter luren t.ex. eller att de kommer när han redan hade somnat när han var mindre.

Var tuff och kör hårt!

Lycka till!
Sullan med tv? pojkar. Henrik september 03 och Markus 14 juni 2006
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"