"Magknip"? (10 dgr gammal)

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
carin73

"Magknip"? (10 dgr gammal)

Inlägg av carin73 »

Hej!

Sedan 1,5 dygn sover lillgrabben (10 dgr) gott i ungefär en timme, sedan börjar han fäkta (ligger på sidan), drar upp knäna, sträcker ut, krystar, skriker rakt ut ett par sekunder, om och om igen. I sömnen oftast men ibland vaknar han. Är mycket nog med att invänta raparna efter varje matning. Någon gång har inget kommit men å andra sidan har jag hört honom rapa liggandes.

Hela natten har varit så här. Jag som varit så inställd på att magbekymmer á la knip och kolik skulle utebli med hjälp av mat mat och mera mat och standardmodellen. :?:

Storebo fick Minifom från 2 veckors ålder men det skulle vi ju slippa den här gången tänkte jag? Dessutom hjälpte det nog inte. :oops:

Har ni erfarit något liknande med era nyfödingar? Till nu har lillen sovit som en sten på fm men nu har han det jobbigt och är nästan "halvvaken" hela tiden.

Kan det vara något i min kost? Kaffe? Hittills har en fm kopp och en em kopp funkat... BVC var på hembesök idag (mesigt... :evil:) och han har gått upp ca 400 gr sedan födseln så mat får han.

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Lägg honom på mage i lugn och ro. (Du har väl larm?)

Tratta i så mycket mat som går och försök hålla Standardmodellen på ett ungefär, dvs 1,5 tim vaken, med allt var därtill hör, om det går! Med alla tricks och knep :D

Och GRATTIS till lilla älsklingen :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
carin73

Inlägg av carin73 »

OK, provar med magläge. Larm? Japp. Och nu vänder han huvudet riktigt kvickt (nåja :wink:) från sida till sida vilket jag inväntat lite. Tänk att magläge blivit så "ångestladdat". Men som sagt, larmet känns väldigt tryggt tycker vi båda.

Vi provar och hoppas att det är lösningen... Tack! :D

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
kokos

Inlägg av kokos »

Ha honom på mage på dagtid också, då kommer det en massa pruttar, så slipper han få så mycket i magen till natten. Har en liten skrutt som ligger här bredvid och kravlar på mage och pruttar som bara den. Bästa magmedicinen! :lol:
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej,

för vår lille kille funkade en kombination av Miniform och magläge + standardmodell. Jag trodde som du att jag vi skulle slippa Miniform men det gav sig inte förrän vi körde hela paketet. Han hade verkligen ont trots all mat han fick (gick upp 500g i veckan i sex veckor).

Lycka till!
En goding till son född 0603 :heart:
carin73

Inlägg av carin73 »

Hej och tack!

Första natten på mage gick kanon. Sov från 23-04 :shock:, sedan till 07. Igår hade han dock mycket knip/gaser igen framåt kvällen. Är det inte konstigt att det kommer framåt kvällen just, ca 20-23 är det som värst.

Inatt har det kommit och gott men han sover igenom det d v s skriker till i sömnen och jobbar med benen och skjuter rygg i magläge.

Vi fortsätter och hoppas på det bästa.

Varma hälsningar
Carin
J och Å

Inlägg av J och Å »

Vi har två lite gasiga tjejer här också. De sover på mage.

Vi hjälper till lite med termometern, då kommer det massor med gas och bajs. Kan ju vara värt att prova.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"