För nyfiken för att sova...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mirone

För nyfiken för att sova...

Inlägg av Mirone »

Min fyramånaders dotter har alltid varit pigg, social och nyfiken- och framförallt vaken. De första tre månaderna var det nästan en omöjlighet att få henne att somna på dagen, nu går det någorlunda även om hon bara sover ett 30 min pass på förmiddagen och ett 60 min på eftermiddagen. Hur mycket jag än buffar, vagnar och har mig så tycks inget fungera.

En vanlig dag:
06.00 Vaknar, ammas, blir bytt på mm, gosar lite och somnar sedan om vid sju-åttatiden.
09.00 Vaknar "för dagen". Ammas, leker i sin säng och sitter med då jag grejar i köket.
11.00 Ammas, och somnar sedan och sover ca 30 min. Försöker söva om utan resultat. Leker på sin filt, tittar på när jag målar lite.
13.00 Mat igen, sover därefter ca 60 min.
14.00 Busar och leker med mig, därefter promenad med vagn. Ammar under denna.
17.00 Mat igen. Följer med och handlar/ ligger i parken och kollar träd/ hälsar på bekanta el dyl.
19.00 Ammas. Bad/ mys i sängen/ leka själv, beroende på humör.
20.00 Nattningsprocedur påbörjas. Busar med henne och hon är på världens bästa humör. Läggs i sin säng- gallskrik. Ramsar- gallskrik. Vagna, sjunga eller dylikt ger samma resultat. Vid 22 lugnar hon ner sig, går då ut innan hon somnar, och tillslut somnar hon av sig själv.

Hon sover hela natten, och har gjort sen hon var tre veckor. Busar och skrattar och är nöjd mest hela tiden, vilket naturligtvis är bra, men hon behöver nog mer sömn. Är ute och går med henne, men hon somnar sällan i vagnen hur mycket man än "mörklägger". Har försökt styra målen lite mer, men hon är en väldigt hungrig (och mullig goding, 8 kg) bebis och hela dagen kan bli omkullkastad om hon inte äter varannan timme. Hade konstaterad kolik de första tre månaderna, vilket jag tror spelar in på något sätt.

Hon är en självständig liten dam som säger ifrån när hon vill vara ifred, vilket är ganska ofta. Vart gör jag fel? Har provat att lägga henne tidigare ändå, men det är ännu värre.

Hjälp!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen hit.
Jag är övertygad, precis som du verkar vara, att hon får för lite sömn. Och ju mindre sömn desto svårare är det att komma till ro.

Du skriver att hon måste äta varannan timme. Jag kan tänka mig att det är någon form av kompensation för sömnen. Hon måste fylla på depåerna på något sätt. Det håller inte i längden, hon måste få sova.

Stukturera upp dagen. Bestäm när hon ska sova och när hon ska äta, minst 3,5 timme mellan målen (fast ett mål kan ta upp till en timme att genomföra med mat, umänge, blöjbyte och påfyllning igen).
Ge henne förutsättningar att sova 12 timmar natt och sedan ytterligare 3,5 timme fördelat på tre eller fyra sovpass. Mörkt och svalt på natten och gärna på de längre lurarna.

Lägg henne på mage - om hon inte redan gör det och skaffa larm om det inte finns. När de väl fått kläm på magsovandet så sover de bättre och längre på mage.

Du skriver att försöker söva om henne på alla möjliga sätt. Jag tror att du stör mer än hjälper. Du ger henne inte förutsättningar att kunna somna om igen, själv. Det innebär inte att du ska överge henne och låta henne klara sig själv, men det innebär att ge henne lite utrymme och möjlighet att somna om själv.
Läs på allt om kuren, för att förstå den och veta när man gör vad och varför. Målet är att du ska få henne så lugn så att hon kan somna, sova och somna om själv. Utan att för den skull övervaka henne. Inte minst eftersom du säger att hon behöver vara mycket för sig själv.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"