Kattbett

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
miar70
Kontakt:

Kattbett

Inlägg av miar70 »

Halloj i sommarvärmen :lol:

Igår var jag hos min kära svärmor, och skulle ge hennes (inte lika kära) katt, p-piller, då de är på semester på Åland :lol:

Men... kattf :evil: n klöste och högg mig så illa, att mitt ena pekfinger svullnade upp som en sprickfärdig prinskorv, inom en timme. Ont gjorde det också, och alldeles röd blev jag. Det var fingret där bettet tog.

Jag åkte in till farbror doktorn, och helst ville han ge mig en stelkrampsspruta, men pga av min graviditet avstod han. Jag blev tvättad och omlagd, samt fick penicillin.

Men - jag är livrädd att äta piller när jag är med barn, tar inte ens en alvedon. Nu vill jag höra vad ni har för erfarenhetr av detta, alltså penicillin :!:

Det står ju att "inga kända risker" finns, kan man tro det? Och så tänker jag på den här bakterien som katter kan ha, som även finns i köttfärs.
Någon som vet bättre än mig :!:

Fingret är fortfarnade jättesvullet, men rodnade är borta...
Och - det var MITT fel, skulle ju såklart inte varit så tjurig, såg ju att katten var sur, men då skulle jag minsann visa vart skåpet skulle stå :roll:

Så, nu ska jag byta bandage
Kram Mia :)
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

jag skulle äta penicillinet utan att tveka. Här på Åland ;) finns allt möjligt roligt som man inte vill ha, häromsistens var det falsklarm om rabies.
Bett överhuvudtaget ärnågot manskapassa sig för,så säger farbror doktorn ät penicillin så skulle jag i ditt läge faktiskt äta, då man åtminstone inte får värre infektioner, och kanske slipper att bebben får fel pga det. så resonerar iallafall jag.

Åland sa du? Har de stuga här eller är det bara semester??
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D
Jodå, trotsar läkaren i detta läge gör jag inte :wink: Men det känns iallafall trist att behöva äta piller :cry:

De hyr stuga, bara en vecka, så på lördag är de hemma och tar hand om kattskrället själva :lol:
Pratade med svärisen för en stund sen, allt var toppen, hon sa att Åland är "helt undeeeerbaaart!!!" Men det blåste visst där :wink:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
mammapamma

Inlägg av mammapamma »

Hejsan!

Inget vidare det där...

Du gör rätt i att ta pennicellinet (hur det nu ska stavas...?)
Det räcker med ett litet hål efter en liten katt tand, jag har sett det, min fd man fick röda strimmor på armen efter ett helt "oskyldigt litet kattbett" från en liten gullig kattunge en gång, så han fick vackert också ta pennicelin (provar annan stavning nu, he he! :wink: ).

Den där bakterien/viruset (vilket det nu är?) du tänker på ska väl kunna finnas i rått kött och kattbajs bla (vilken kombination..), men vad jag läst så har de flesta vuxna redan haft det och nästan 100% om man har haft katt någongån i livet och då blir man tycligen sedan imun. Bra!

Stelkramsprutan håller i 30 år åtmistone, så min dotter som fick stelkramp nu som tioåring ska ta när hon är 40, och då får hon påminna mej, om jag då lever o har hälsan, för jag har också tatt stelkrampsprut i år efter ett kattbett, så nästa gång blir när jag är 70 typ...

Lycka till med magen! Och hoppas svulnaden (på fingret! :wink: ) gett med sig!!
Lås inte in dina plantor i ett drivhus.... Låt den du Älskar få pröva sina vingar, en dag så flyger din älskade rätt, vill du bli respekterad av din avbild får du visa din avbild respekt! / ur "Ikaros" av Björn Afzelius
Mamma till stora barn nu: :26 ,19,14 och 12år gamla,tre grabbar och en tjej.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Attans illa! Jag hade kunnar lära ut ett superbra grepp att få i katten p-piller på, men nu är det för sent :wink:

Jag var underförkyld under graviditeten med Ida. Månad efter månad gick jag, och tiggde om penicillin, men fick det inte. :twisted: Till slut efter 4 månader gav doktorn med sig, jag fick mitt recept, och förkylningen gav vika.
Jag ska tillägga att jag är INGEN stor fan av penicillin! Hade inte tagit det på 20 år, och barnen har hittills klarat sig utan det. Men det hjälpte och jag blev äntligen bra :D

Förresten, fick du i katten sitt piller?

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Nej, anna, katten vann :x
Men jag har lyckats förut, skillnaden var att jag var stressad, varm och tjurig :shock:

Vad hade du för tips på grapp :?:

Kan vara bra att tipsa svärmor :wink:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Ja, då ska vi se om det går att förklara i text... :?

Sätt katten på en arbetsbänk.
Lägg din vänsterarm runt "axlarna" på katten, och lägg din kupade vänsterhand under hakan på katten. Sätt in tummen i gapet på katten och bänd upp käken. Unndrar om du förstår detta, men du både håller fast katten och håller upp käken med samma arm/hand.

Böj sedan kattens huvud så långt bak det går, och vips, petar du in (släpper nästan ner i halsen) pillret med höger hand, och så masserar du på lilla halsen, så det glider ner.
Allt ska ske snabbt, så hinner katten inte reagera innan pillret är nere :wink:
Jättesmidigt!

Det går annars att lura i katten ett krossat piller i 1 tsk glass eller grädde, men katter är SMARTA djur, och många genomskådar detta.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:thumbsup: Tack anna :!:
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

Ha, jag har ett ännu bättre tips: Åk till en veterinär och få henne steriliserad! :lol: Inte lika stor risk för cancer då, har jag hört..?

:idea: Jasså, så man blir immun! Det förklarar saken, jag blir biten varje gång någon katt har skadat sig eller behöver få medicin eller avmaskning eller en fästing bortplockad (vilket är OFTA då de är utekatter) och blir biten eller riven JÄMT - men har aldrig fått några men! :shock: :D

:!: Viktigt är ju såklart att tvätta ur såret genast, med antiseptisk (heter det så?) lösning och mycket vatten.
* Ny adress! http://www.stilla-sinne.biz
* Mamma till :heart: "Skalman" :heart: född 21/12-05.
* Forumet är alltid Hem, även om jag är här rätt så sällan nuförtiden. :-)
Kit

Inlägg av Kit »

Se till att katten är urhungrig och om kosten består av t ex köttbullar, peta in p-pillret i en. Mina katter får torrfoder och då funkade ju inte detta. Men när det godis som triggar allra mest presenterades erbjöd jag detta en gång och två gånger och tredje gången slank lilla p-pillret emellan..... Men allra bäst är förstås att kastrera....
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"